Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
07 Februari 2012 - 13:29:00 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Twintigste Philipsdaalder: waar geslagen?  (gelezen 764 keer)
jacquescoin
nieuw lid
**

Dit forum is het helemaal !

« Gepost op: 16 Juli 2010 - 10:14:03 »

Ik heb een op zich mooie en scherpe twintigste philipsdaalder. Hij is erchter dusdanig gesnoeid (of op gewicht gecorrigeerd) dat het randschrift (inclusief jaartal) slechts deels goed te lezen zijn.
Wapenzijde: PHS * D * G* HISP * Z * REX * CO * Huh
Kruiszijde: DOMINUS * MIHI * ADIUTOR  (jaartal grotendeels weggeknipt en daardoor volkomen onleesbaar)

Twintigste philipsdaalders met de aanduiding 'CO(mes)' werden voor zover ik weet alleen geslagen in Vlaanderen, Holland en Zeeland (de graafschappen).
Alle andere hebben ofwel de aanduiding 'DUX' (voor de hertogdommen) of 'DNS' (voor de heerlijkheden).
Achter 'CO' zie ik twee verticale streepjes met een horizontaal verbindingsstreepje. Dit zou de onderste helft van een H kunnen zijn (dus Holland), maar eventueel ook de onderste helften van een F en een L die zeer dicht op elkaar staan (dus Vlaanderen).
Mijn eerste en sterkste indruk is dat het de onderste helft van een H is. Maar misschien is de wens hier de moeder van de gedachte.
Wie kan mij verder helpen bij de plaatsbepaling? En heeft info over slagaantal, waarde enz.?

Ik heb begrepen dat de twintigste philipsdaalder net als de twintigste Leicesterreaal ook wel stoter werd genoemd, en een waarde had van tweeënhalve stuiver (50:20). Is dat correct?

Jacques
erik33
groentje
*

Geslacht: Man

« Antwoord #1 Gepost op: 16 Juli 2010 - 17:53:54 »

Beste Jacques,

Ik denk dat er staat CO.HA?, wat betekend dat het hier om een munt van Henegouwen gaat.

M.v.g.
Erik
jacquescoin
nieuw lid
**

« Antwoord #2 Gepost op: 17 Juli 2010 - 11:14:45 »

Verdomd, Erik, daar had ik totaal niet aan gedacht. Dank!
Lijkt me inderdaad een H gevolgd door een A.

Die zie je overigens niet zo vaak. Bekend of er veel van zijn geslagen?

Jacques
erik33
groentje
*

« Antwoord #3 Gepost op: 18 Juli 2010 - 16:08:50 »

Beste Jacques,

Ze zijn in Mons (Henegouwen) geslagen in 1581, 1582, 1583, 1584, 1585 en 1586. Er zijn er totaal over deze jaren 484.870 geslagen.
Jammer dat het jaartal op uw munt niet leesbaar is.

Groeten,
Erik
jacquescoin
nieuw lid
**

« Antwoord #4 Gepost op: 19 Juli 2010 - 10:53:26 »

Opnieuw bedankt, Erik. 484.870 verspreid over zes jaar is niet veel.
Jammer inderdaad dat het jaartal onleesbaar is.

Jij weet veel concrete informatie op te hoesten. Blijkbaar heb je goede naslagwerken? Is die vijfde philipsdaalder (mijn vorige onderwerp, hier direct onder) met het jaartal tussen het randschrift en het wapen daar ook in terug te vinden?

Jacques
erik33
groentje
*

« Antwoord #5 Gepost op: 27 Juli 2010 - 20:47:16 »

Beste Jacques,

Graag gedaan.

Ja, dat klopt. Ik heb me in de munten van Philips II verdiept en heb veel naslagwerken.

Ik kan je vorige onderwerp niet meer vinden, maar het ging hier toch over de vijfde philipsdaalder van Holland 1567? Ik heb een naslagwerk van de Mey uit 1989 waar deze wel vermeld wordt. Het is overigens volgens mij zo uit mijn hoofd het enige jaartal waarbij het afgekorte jaartal tussen het randschrift en het wapen bevindt. Het is niet bekend hoeveel er van geslagen zijn. Je ziet ze niet veel. Ik heb er ook geen in mijn verzameling.

Groeten,
Erik
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: