Ik heb een op zich mooie en scherpe twintigste philipsdaalder. Hij is erchter dusdanig gesnoeid (of op gewicht gecorrigeerd) dat het randschrift (inclusief jaartal) slechts deels goed te lezen zijn.
Wapenzijde:
PHS * D * G* HISP * Z * REX * CO * 
Kruiszijde:
DOMINUS * MIHI * ADIUTOR (jaartal grotendeels weggeknipt en daardoor volkomen onleesbaar)
Twintigste philipsdaalders met de aanduiding
'CO(mes)' werden voor zover ik weet alleen geslagen in Vlaanderen, Holland en Zeeland (de graafschappen).
Alle andere hebben ofwel de aanduiding
'DUX' (voor de hertogdommen) of '
DNS' (voor de heerlijkheden).
Achter 'CO' zie ik twee verticale streepjes met een horizontaal verbindingsstreepje. Dit zou de onderste helft van een H kunnen zijn (dus Holland), maar eventueel ook de onderste helften van een F en een L die zeer dicht op elkaar staan (dus Vlaanderen).
Mijn eerste en sterkste indruk is dat het de onderste helft van een H is. Maar misschien is de wens hier de moeder van de gedachte.
Wie kan mij verder helpen bij de plaatsbepaling? En heeft info over slagaantal, waarde enz.?
Ik heb begrepen dat de twintigste philipsdaalder net als de twintigste Leicesterreaal ook wel stoter werd genoemd, en een waarde had van tweeënhalve stuiver (50:20). Is dat correct?
Jacques