Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
08 Februari 2012 - 12:00:31 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Onbekende variant vijfde Philipsdaalder Holland?  (gelezen 574 keer)
jacquescoin
nieuw lid
**

Dit forum is het helemaal !

« Gepost op: 13 Juli 2010 - 09:50:53 »

Onbekende variant?

Helaas is deze vijfde Philipsdaalder behoorlijk aangevreten door corrosie, maar ik heb hem toch gekocht vanwege een opvallend detail: een duidelijk te lezen 6 op de zijde met wapenschild boven de tweede I van MIHI.
De munt lijkt in eerste instantie zonder jaartal, dus begin jaren '60 16e eeuw. Maar mogelijk is deze 6 het eerste cijfer van een tweecijferige datering. Dat zou betekenen dat hij gedateerd is met een tweecijferig jaartal onder het wapenschild, boven het randschrift. (6* = 156*). Ik heb echter nooit eerder een vijfde Philipsdaalder gezien met een dergelijke datering.
Ik heb nog even getwijfeld of de 6 niet een sierkrul is, maar dat lijkt me toch onwaarschijnlijk.
Kent iemand een dergelijke variant?

Jacques
« Laatste verandering: 21 Juli 2010 - 08:55:31 door jacquescoin » Gelogd
jacquescoin
nieuw lid
**

Dit forum is het helemaal !

« Antwoord #1 Gepost op: 21 Juli 2010 - 08:58:06 »

Nader:
Na wat googelen op internet stuitte ik op deze pagina: http://ventesuroffres.free.fr/images/monnaies/vso/v07/v07_1174.jpg

Het blijkt dus inderdaad te gaan om een variant met de datering (1567) in twee cijfers (6 en 7) onder het wapenschild / boven de randtekst.
Heeft iemand deze al eens eerder gezien? Heeft iemand nadere info over deze variant: slagaantal enz.?

Jacques

misslagske
full lid

Geslacht: Man

Verzamelaar van Belgische misslagen & vervalsingen

« Antwoord #2 Gepost op: 26 Juli 2010 - 21:48:33 »

Dit heb ik teruggevonden in de nieuwe uitgave van Van der Wis/Passon

Mvg,
Misslagske

Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: