Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
04 Februari 2012 - 06:08:37 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: 10ct 1896, misslag/vervuild stempel/geknutsel???  (gelezen 1390 keer)
jpscheepmaker
groentje
*

Geslacht: Man

jp.scheepmaker

« Gepost op: 09 Juli 2010 - 14:52:54 »

Het gaat om een 10ct uit 1896 die enigszins afwijkend lijkt te zijn. Alleen weet ik niet wat ik hier van moeten denken... Undecided

Alhoewel de 10ct 1896 nog heel erg gaaf is, op kleine krasjes na verder geen slijtage (PR+/FDC-...?) en de orginele muntkleur heeft, stuitte ik toch op wat rare details.
Helaas heb ik vandaag niet de juiste spullen binnen handbereik, maar opzich geven de foto's al wat duidelijkheid.

De details:
1) Naar mijn idee is er iets niet juist met de parelrand, zowel aan de kop- als muntzijde ziet deze er vreemd uit en lijkt te dicht op de rand te liggen.
2) Tevens zijn er redelijk diepe krassen op bepaalde delen van de rand terug te vinden die op beide zijden geheel op dezelfde plek zitten, maar dan logischerwijs tegenovergesteld (zie foto 3 tm 6).
3) Maar, het meest verrassende is de 2e D van 'Nederlanden', waar de halve cirkel van die D vrijwel geheel lijkt te ontbreken (foto 7).

Zou dit een misslag kunnen zijn? Zou dit met een vervuild stempel te maken kunnen hebben, zoals ik in een ander bericht las? Of slechts geknutsel?

Ik ben er in ieder geval nog niet uit.
Alvast bedankt voor de reacties!

mvg,

Jochem
« Laatste verandering: 09 Juli 2010 - 20:18:16 door jpscheepmaker » Gelogd
jpscheepmaker
groentje
*

Geslacht: Man

jp.scheepmaker

« Antwoord #1 Gepost op: 10 Juli 2010 - 11:25:47 »

Ik ben er al achter, de enige conclusie kan zijn dat het stempel waarschijnlijk aan vervanging toe was. Dessalnietemin blijft het een leuk muntje en zijn dit details die je blijft houden, ook weer een goede les voor mezelf.

Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: