Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
08 Februari 2012 - 21:46:30 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: 2½ gulden 1959 met klop graag meer infomatie  (gelezen 2414 keer)
Xander
Senior lid

Geslacht: Man

« Gepost op: 17 Maart 2006 - 16:23:18 »

Goede dag ik heb een  mooi uitziende 2½ gulden met een klop ik zal er graag meer infomatie over hebben  en vooral over de klop mischien weet iemand waar die vandaan komt

MVG

je kan nooit genoeg 1 centen hebben:P
Senior
full lid

Gezocht: onbeschreven eurovarianten!

« Antwoord #1 Gepost op: 17 Maart 2006 - 17:53:46 »

Deze klop heeft erg veel weg van de adelaar die op de Poolse munten staat. Misschien dat anderen met deze informatie verder kunnen zoeken.
Groeten,

Senior

Vanaf begin maart 2005 zal ik gedurende langere tijd niet meer op het forum actief zijn. Kijk hier voor meer info.

Kijk op mijn website voor info over varianten en de nieuwste euro-overzichten.
RobKooy (Overleden)
full lid

Met grote voorsprong het allerbeste muntenforum!

« Antwoord #2 Gepost op: 17 Maart 2006 - 21:25:39 »

@ Xander,
Dezelfde vraag heb je al eens eerder gesteld, en er is toen al uitvoerig op gereageerd. Klik hier. Ben je dat nu al vergeten? Undecided Cry
Rob Kooy

Helaas is Rob Kooy overleden en niet meer actief op ons forum, Namens het Muntenforum willen wij Rob Kooy bedanken voor de inzet van de afgelopen jaren hij was en is een enorme inspiratie voor vele verzamelaars.
Xander
Senior lid

« Antwoord #3 Gepost op: 18 Maart 2006 - 10:12:35 »

sorry voor de dubbele post maar ik weet nu van het vorige post wat een klop inhoud en niet de  betekenis van de klop op mijn munt

je kan nooit genoeg 1 centen hebben:P
RobKooy (Overleden)
full lid

Met grote voorsprong het allerbeste muntenforum!

« Antwoord #4 Gepost op: 18 Maart 2006 - 13:05:44 »

@ Xander,
In de andere thread staat ook te lezen dat er talloze verschillende kloppen zijn aangebracht, allemaal nadat de munten buiten gebruik waren gesteld. Die kloppen kunnen zijn aangebracht door handelaars, numismatische kringen, bankfilialen, verenigingen, en zelfs particulieren. Ze zijn dan ook geen van alle officieel. Het is allemaal particulier maakwerk. Niet van alle kloppen kan achteraf worden nagegaan wat de exacte betekenis daarvan was.
Jouw klop heeft mogelijk iets te maken met Deventer omdat het de adelaar uit het Deventer stadswapen voorstelt. Wellicht is er in Deventer nog wel iemand te vinden die je er iets meer over zou kunnen vertellen, maar de kans dat die persoon jouw vraag hier op het muntenforum leest is verwaarloosbaar klein.
Rob Kooy

Helaas is Rob Kooy overleden en niet meer actief op ons forum, Namens het Muntenforum willen wij Rob Kooy bedanken voor de inzet van de afgelopen jaren hij was en is een enorme inspiratie voor vele verzamelaars.
zilverduit
nieuw lid
**

« Antwoord #5 Gepost op: 18 Maart 2006 - 17:55:34 »

Xander,

De klop op jouw rijksdaalder is aangebracht in 1961 door de Numismatische kring Oost-Nederland die toen is opgericht.
Ieder lid heeft toen een rijksdaalder met klop mogen ontvangen als welkomstgeschenk.

Groeten, Cor.
Wiebe
groentje
*

« Antwoord #6 Gepost op: 14 Mei 2010 - 08:19:13 »

Het is al een oud bericht, maar ik wil toch graag een correct antwoord geven:
De klop is de zogenaamde Poolse klop. Aangebracht om fondsen te werven voor hulp aan Polen in 1982.
De adelaar is die uit het wapen van Polen.
De munt werd verkocht en een deel van de opbrengst (10 gulden) werd voor hulp aan Polen bestemd. Initiatief van de Stichting Apeldoorn helpt Polen.
Technische uitvoering lag bij het Muntwisselkantoor/Muntwisselbank in Apeldoorn. Er zijn 1000 rijksdaalders van 1959 geklopt. Uitgifteprijs 55,50 gulden.
r.veldema
Senior lid

« Antwoord #7 Gepost op: 14 Mei 2010 - 08:56:36 »

Dacht al...ben al een aantal jaren lid van de kring Oost-Nederland, maar heb nog nooit iemand horen spreken over een klop die voor en door de kring is laten slaan...

De kring is in de begintijd samengekomen in Arhnem..en daarna vrijwel alleen maar in Zutphen..(met korte periode in Dieren)..maar nooit in Deventer.

..waardevolle info Wiebe..maar uitgifteprijs 55,50 gulden...zal wel niet veel animo voor geweest zijn... Undecided

Groet, Robin.

Verzamelaar van zilveren guldens: ..Provinciaal, Stedelijk en Koninkrijk NL..VOC..West indië (I Wish!), van de zuid Duitse staten.. en laatste tijd.. alles wat rond is..waar 1 gulden opstaat!

Verbannen van het muntenforum Forumlid heeft u de regels overtreden

IK MAG NI
Wiebe
groentje
*

« Antwoord #8 Gepost op: 22 Mei 2010 - 23:48:27 »

De Kring Oost Nederland heeft overigens wel te maken gehad met het uitgeven van een geklopte munt. Het plan was een gulden en een rijksdaalder te voorzien van een klop om zo extra inkomsten te genereren voor de kring. In die tijd een lucratieve bezigheid. Dit commerciële idee vond echter te weinig steun en zo bleef het bij een tiental setjes. Op de klop zijn een paar herten afgebeeld. Men meent dat het gazellen zijn, verwijzend naar de plaats van vergaderen destijds: Dieren (Gazelle fietsenfabriek). Zie afbeeldingen
groeten
Wiebe
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: