Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
07 Februari 2012 - 14:51:10 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: 1 [2]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: 2 cent 1844(misslag)  (gelezen 1751 keer)
Aernout
Volledig lid

Geslacht: Man

« Antwoord #15 Gepost op: 07 Juli 2010 - 20:44:08 »

Een incuse gebeurt tijdens het slaan en niet voor of achter.

Als je goed kijkt- misschien met een nieuwe bril Wink - zie je dat de incuse niet echt over de krul loopt met 'ingewerkt' zit.

Kort:
De incuse kan ook ontstaan wanneer de 2 stempels elkaar raken wanneer er bv geen muntplaatje tussen zit. Dit verklaart de gedeelte incuse en het volledige juiste beeld aan de ene kant.

Nu ook moet je rekening houden met de diepte van de gravure.
En feit is dat de stempel de negatieve (omgekeerde) is van de munt: wat hol is op de stempel is bol op de munt en omgekeerd.

De tekst is minder diep van de tussenruimten van de poten van leeuw.
Gevolg de tekst lig tonder de krul

en de tussenruimte is dieper en geeft een dieper afdrukt in de stempel
gevolg op de munt ligt deze incuse hoger is zodat de incuse en de krul bijna een geheel is.

Aernout

Start klein om groots te eindigen
De Bonte Specht
Volledig lid

« Antwoord #16 Gepost op: 08 Juli 2010 - 00:14:11 »

Aernout,
Hier heb ik een hele boterham aan. Ik heb bovenstaande meerdere keren herlezen en elke paragraaf afzonderlijk begrijp ik wel,en is ook zeer verhelderend voor alles wat ik me voordien heb afgevraagd, maar het geheel laat me niet zonder vraagtekens bij het totale proces. Ik kan me voorstellen dat, wat we in het rechthoekige fotootje zien het gevolg moet zijn van de beide stempels die tegen elkaar zijn geslagen, zodat op de "L"-zijde sporen te zien zijn van de "leeuw"-zijde. Maar dan begrijp ik niet waarom de "leeuw"-zijde zo gaaf is en absoluut geen sporen toont van de "L"-zijde.Maar goed, ik denk dat ik daar zelf moet zien achter te komen en dat ik dit niet verder mag uitsmeren in deze rubriek. Tenslotte zitten we al ver van de initiële vraag: eventuele meerwaarde van zo'n munt en laat Luc intussen in de hele discussie rond zijn muntje niks meer van zich horen. Die denkt intussen misschien al lang "ik zal NOG eens wat vragen aan die mannen..."
Alleszins dank voor je uitleg. Die heeft me genoeg geprikkeld om dat hele incusieverhaal eens te gaan uitvlooien.
Vriendelijke groet,
Jan
« Laatste verandering: 08 Juli 2010 - 09:10:16 door De Bonte Specht » Gelogd

"Vrees niet, ik ben het"
Aernout
Volledig lid

« Antwoord #17 Gepost op: 08 Juli 2010 - 16:40:32 »

Je hebt inderdaad gelijk: de stempels die met elkaar in aanraking komen beschadigen elkaar.
Alleen zie je de incuse maar aan een kant. Wat is de reden?
- is de beschadiging aan de ene kant kleiner dan de andere zodat ze daar niet te zien is
- is de originele 'beschadigde' stempel vervangen door een andere en is andere helft blijven zitten
- ...

meerdere opties zijn mogelijk.

Misschien lees ik het antwoord de volgende keer wel. Wanneer je iets gevonden hebt.

mvg,
Aernout

Start klein om groots te eindigen
Pagina's: 1 [2]   Omhoog
  Print  

Ga naar: