Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
07 Februari 2012 - 14:04:49 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1] 2   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: 2 cent 1844(misslag)  (gelezen 1750 keer)
l-u-c
groentje
*

« Gepost op: 04 Juli 2010 - 13:39:02 »

hallo,

bij het opruimen van een woning heb ik een aantal munten
in een kast gevonden.Veel speciaals zat er niet tussen behalve
deze 2 cent misschien.
Het is een misslag:sokkel met gedenksteen is op de andere zijde
in spiegelbeeld te zien.
Mijn vraag:geeft dit een meer- of minderwaarde aan de munt
of maakt dat helemaal niets uit.

Alvast bedankt voor de reacties
Luc
De Bonte Specht
Volledig lid

Geslacht: Man

« Antwoord #1 Gepost op: 04 Juli 2010 - 15:57:39 »

Gefeliciteerd ! Zeer goed opgelet bij het nakijken van muntjes die je zomaar in een kast hebt gevonden moet ik zeggen. Over meerwaarde kan ik je verder niet inlichten, maar er zijn er hier zeker die dat wél kunnen. Succes ermee.

"Vrees niet, ik ben het"
zuster12
full lid

munten en biljetten zijn top

« Antwoord #2 Gepost op: 04 Juli 2010 - 17:46:56 »

Kan je mss eens aanduiden op de foto wat je specifiek bedoeld met "spiegelbeeld" geslagen?
mvg

ik verzamel alle munten en belg.biljetten.
De Bonte Specht
Volledig lid

« Antwoord #3 Gepost op: 04 Juli 2010 - 19:16:41 »

Zuster,
Op de munt staat een leeuw met in zijn klauw een tablet, waarop staat:"CONSTITUTION BELGE 1831"met een sterretje eronder. Wanneer je nu het rechthoekige fotootje vergroot, dan zie je onder het linker lintje van de kroon nog net "BELGE 1831" en het sterretje, onderste boven gespiegeld staan. Okido ?
« Laatste verandering: 04 Juli 2010 - 19:26:47 door De Bonte Specht » Gelogd

"Vrees niet, ik ben het"
Aernout
Volledig lid

« Antwoord #4 Gepost op: 04 Juli 2010 - 19:18:30 »

Dit is een met incuse sporen.

Mooie vondst !

Er bestaan inderdaad verzamelaars die dit hebben als verzamelgebied als zij deze gering.
De prijs hangt dus eerder af van wat willen geven. We spreken dan we van een kleine meerprijs.

Aernout

Start klein om groots te eindigen
zuster12
full lid

munten en biljetten zijn top

« Antwoord #5 Gepost op: 05 Juli 2010 - 16:50:34 »

okidoki !

knap gezien!

ik verzamel alle munten en belg.biljetten.
De Bonte Specht
Volledig lid

« Antwoord #6 Gepost op: 05 Juli 2010 - 17:18:35 »

Enne...Heb je gezien hoe gaaf dat muntje nog is ? Een Leopold I van 1844 ! Dat heeft alleszins niet tussen de pennetjes en paperclips gelegen. Iemand moet dat  166 jaar zorgvuldig bewaard hebben. Of laten wij zeggen "iemand" en nog een paar generaties na hem. Was de rest van de munten even gaaf Luc ?
« Laatste verandering: 05 Juli 2010 - 17:20:18 door De Bonte Specht » Gelogd

"Vrees niet, ik ben het"
*M.
Volledig lid

als een olifant in de porseleinkast lopen!

« Antwoord #7 Gepost op: 05 Juli 2010 - 19:00:57 »

Bij de Belgische munten komt dit vaker voor in deze jaartallen. Gezien het tekort aan materiaal om opnieuw aan te munten, gebruikten ze restanten en ook de Nederlandse centen, die veelvuldig circuleerden in het Belgische land. België moest in die tijd een grote achterstand aan pasmunten inhalen.

Zo zie je ook wel 2 Centiemstukken waardoorheen je de Nederlandse centen nog goed kunt zien.

Heb dit onlangs nog gelezen in een oude MUNTkoerier en op een ander forum.

Groetjes Maaike  Kiss

Intressant Maaike, kun je me vertellen welk forum dat was?

*M.
De Bonte Specht
Volledig lid

« Antwoord #8 Gepost op: 05 Juli 2010 - 19:05:20 »

Maaike,
De informatie die je hierboven geeft vind ik zeer interessant. Maar,
mocht deze munt een herslag zijn uit het koper van een oudere munt, zou de oude tekst er dan gespiegeld op kunnen staan, vraag ik me af ?

"Vrees niet, ik ben het"
Aernout
Volledig lid

« Antwoord #9 Gepost op: 05 Juli 2010 - 20:15:23 »

Maaike,
De informatie die je hierboven geeft vind ik zeer interessant. Maar,
mocht deze munt een herslag zijn uit het koper van een oudere munt, zou de oude tekst er dan gespiegeld op kunnen staan, vraag ik me af ?

Deze informatie is ook terecht maar geldt niet voor deze munt.
Bij deze munt ziet u een klein onderdeel van de belgische munt maar 180° gedraaid en in spiegelbeeld.
Dit stond niet op de Nederlandse munten (dit was een heel andere afbeelding).
Dus de opmerking van De Bonte Specht (welkom terug, het was van Januari geleden dat ik nog van u iets gehoord had) is ook terecht. Dus hebben hier een munt met incuse sporen van de Belgische stempels.

Aernout

De Bonte Specht
Volledig lid

« Antwoord #10 Gepost op: 05 Juli 2010 - 22:00:33 »

@ Ma-munt & Aernout,
Maaike, de overslagen waar je naar verwijst schijnen voor de 2 cent alleen in de jaren 1835 en 1836 geproduceerd te zijn. Ik ben je verwijzing op "Bodemvondstenwereld" gaan nalezen, ook omdat ik er een verklaring hoopte te vinden voor die rare stukjes (metaal?) die door en over de bovenkrul van de grote "L" lopen. Wat denk jij daarover Aernout ? Zijn dat opengeslagen kopersplinters die de stempels vervuilden of zijn dat gewoon folierestanten van een munthouder die er aan vastkleven ?
« Laatste verandering: 05 Juli 2010 - 23:22:19 door De Bonte Specht » Gelogd

"Vrees niet, ik ben het"
De Bonte Specht
Volledig lid

« Antwoord #11 Gepost op: 05 Juli 2010 - 23:43:43 »

Aan alle Gasten, die de discussies over dit interessante muntje volgen maar de foto's niet kunnen zien : kies een passende schuilnaam en log in ! Het kost je niks en dit forum wordt op slag een heel stuk interessanter. Zelf word je veel meer betrokken bij de postings die je hier leest en voel je de kriebels om zelf te reageren, dan kan dat ook meteen. Dus alleen maar winst aan alle kanten. So, join the club !
Vriendelijke groet,
Jan

"Vrees niet, ik ben het"
Matthias
Volledig lid

« Antwoord #12 Gepost op: 06 Juli 2010 - 00:22:59 »

Aan alle Gasten, die de discussies over dit interessante muntje volgen maar de foto's niet kunnen zien : kies een passende schuilnaam en log in ! Het kost je niks en dit forum wordt op slag een heel stuk interessanter. Zelf word je veel meer betrokken bij de postings die je hier leest en voel je de kriebels om zelf te reageren, dan kan dat ook meteen. Dus alleen maar winst aan alle kanten. So, join the club !
Vriendelijke groet,
Jan

Waarom zouden mensen dit in hemelsnaam doen... Er is ten eerste een veel beter forum
ten tweede dit is sowieso ten dode opgeschreven...
Aernout
Volledig lid

« Antwoord #13 Gepost op: 06 Juli 2010 - 18:02:18 »

Ik ben je verwijzing op "Bodemvondstenwereld" gaan nalezen, ook omdat ik er een verklaring hoopte te vinden voor die rare stukjes (metaal?) die door en over de bovenkrul van de grote "L" lopen. Wat denk jij daarover Aernout ? Zijn dat opengeslagen kopersplinters die de stempels vervuilden of zijn dat gewoon folierestanten van een munthouder die er aan vastkleven ?

Die rare stukken metaal zijn ook -samen met de tekst en de ster- incuse sporen.
Voor en achter de kroon ziet u de deksteen waarop de leeuw zit
Bij de grote L van leopold ziet u de ruimte tussen de poten van de leeuw (1: tussen steen en poot, 2 tussen voor en achterpoten)

Hopelijk is het verstaanbaar wat ik genoteerd heb

Aernout

De Bonte Specht
Volledig lid

« Antwoord #14 Gepost op: 06 Juli 2010 - 21:58:50 »

Ja Aernout, je hebt gelijk. De vormen komen overeen. Wat ik wel opmerkelijk vind: De incusie van de tekst en het sterretje zit duidelijk ONDER het lintje van de kroon, terwijl de incusie van de ruimten tussen de leeuwenpoten de indruk geeft OVER de krullen van de "L" te lopen. Dus..a) incusie van het muntplaatje VOOR de eigenlijke muntslag(?) en b) incusie NA de muntslag(?). Kan er hier sprake zijn van een dubbele incusie ? Of ben ik gewoon aan een nieuwe bril toe ?

"Vrees niet, ik ben het"
Pagina's: [1] 2   Omhoog
  Print  

Ga naar: