Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
25 Mei 2012 - 18:07:09 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Oplagecijfers Nederland en voorraden in het "muntdepot"  (gelezen 1199 keer)
CMM85
groentje
*

Geslacht: Man

« Gepost op: 02 Mei 2010 - 19:07:09 »

Hoi mensen!

Ik heb een vrag t.z.v. de Nederlandse oplagecijfers van de euromunten en de lage voorraden van 10 en 20 Eurocenten. Ik heb hier een tabelletje met de voorraden van 2001 t/m 2008 (Bron: Ministerie van Financiën) en op 31. december 2008 lagen er nog 25.528.000 stukken van de 10 Cent en 32.010.000 stukken van de 20 Cent in het muntdepot. De voorraden van deze twee muntjes dalen al sinds enkele jaren.
Nochtans worden/werden er ook in 2009 en 2010 geen nieuwe munten van 10 en 20 Cent geslagen.

Alleen de 5 Cent wordt sinds 2005 in grotere aantallen geslagen. Maar de productie van de "stuivers" begon al bij een voorraad tussen 60 en 105 miljoen stukken.
Kunnen jullie mij zeggen, waarom er geen behoefte aan 10 en 20 Cent bestaat, spijts lage en dalende voorraden?

P.S.: Mijn Nederlands is niet het best, maar ik hoop, jullie kunnen alles verstaan Wink

« Laatste verandering: 03 Mei 2010 - 18:46:18 door CMM85 » Gelogd
RobKooy (Overleden)
full lid

Met grote voorsprong het allerbeste muntenforum!

« Antwoord #1 Gepost op: 02 Mei 2010 - 20:20:19 »

@ CMM,
De voorraden in het muntdepot zijn niet allesbepalend. Aanzienlijk belangrijker zijn de aantallen die zich in de circulatie bevinden.
Blijkbaar zijn die voor de 10 en 20 cent nog altijd redelijk toereikend, terwijl aan de andere kant al jaren lang de circulatie nauwelijks kan worden voorzien van voldoende munten van 5 cent. Blijkbaar verdwijnen daarvan jaarlijks veel exemplaren.
Rob Kooy

Helaas is Rob Kooy overleden en niet meer actief op ons forum, Namens het Muntenforum willen wij Rob Kooy bedanken voor de inzet van de afgelopen jaren hij was en is een enorme inspiratie voor vele verzamelaars.
llinde
full lid

« Antwoord #2 Gepost op: 02 Mei 2010 - 22:08:56 »

Eigenlijk best vreemd, dat voortdurende dreigende tekort aan 5 cent munten.
Zou kunnen komen doordat 1 en 2 cent nauwelijks worden gebruikt, maar waarom heeft Finland dan een overschot aan 5 cent munten.
Ik krijg de laatste tijd tenminste regelmatig nagelnieuwe 5 cent munten uit Finland in mijn portemonnee, is weer eens iets anders dan de ondertussen wel erg saaie Beatrix..... Grin

Luit

Lid heeft de Forumregels overtreden en is geen lid meer.
CMM85
groentje
*

« Antwoord #3 Gepost op: 03 Mei 2010 - 12:02:09 »

@ Rob Kooy:

Dit mag een verklaring zijn, maar ik hoop, dat er in 2011 een grote oplage 10 en 20 Cent Nederland met de nieuwe waardezijde geslagen werd. Ik ben ook nieuwsgierig, hoe groot de voorraden op 31. december 2009 nog waren. Dit word wel in september 2010 bekend gemaakt.
CMM85
groentje
*

« Antwoord #4 Gepost op: 03 Mei 2010 - 16:16:54 »

Er is nog een ander mogelijkheid, indien er in Nederland te weinig 10 Centen op voorraad zijn:

Ze kunnen deze munten met Finland of misschien ook met Duitsland ruilen, net zoals de 5 Centen.
Finland en Duitsland hebben grote overschotten aan de 10 Cent, terwijl beide landen een behoefte aan 2 Euro hebben, waarvan Nederland grote overschotten heeft.
Maar het zou nochtans beter zijn, dat er na tien jaren eindelijk weer Nederlandse 10 Centen geslagen werden.

...
Ik krijg de laatste tijd tenminste regelmatig nagelnieuwe 5 cent munten uit Finland in mijn portemonnee, is weer eens iets anders dan de ondertussen wel erg saaie Beatrix..... Grin

Daar heb ik een vraag: welke jaartal staat op deze nagelnieuwe Finse stuivers?
« Laatste verandering: 03 Mei 2010 - 18:43:29 door CMM85 » Gelogd
RobKooy (Overleden)
full lid

Met grote voorsprong het allerbeste muntenforum!

« Antwoord #5 Gepost op: 03 Mei 2010 - 16:28:30 »

Maar het zou nochtans beter zijn, dat er na tien jaren eindelijk weer Nederlandse 10 Centen geslagen werden.
CMM,
Jouw redenatie is puur vanuit het gezichtspunt van een "uit de circulatie" muntenverzamelaar. Want waaróm zou dat beter zijn? Zijn de (overtollige) Duitse en Finse 10 cent stukken dan van mindere kwaliteit?
De doorsnee consument maakt het absoluut niets uit waar de 10 cent stukken waarmee wordt betaald vandaan komen.
Rob Kooy 

Helaas is Rob Kooy overleden en niet meer actief op ons forum, Namens het Muntenforum willen wij Rob Kooy bedanken voor de inzet van de afgelopen jaren hij was en is een enorme inspiratie voor vele verzamelaars.
Bernard3
Volledig lid

« Antwoord #6 Gepost op: 03 Mei 2010 - 17:20:34 »

Daar heb ik een vrag: welke jaartal staat op deze nagelnieuwe Finse stuivers?

Ik heb er (pas) 2 gevonden, en deze waren allebei uit 2001. Trouwens inderdaad wel leuk om eens wat uit Finland terug te krijgen.

Bernard

PS. Waar haal je die gegevens over de voorraden in het Muntdepot vandaan? Erg interessant om zo te lezen...
CMM85
groentje
*

« Antwoord #7 Gepost op: 03 Mei 2010 - 18:39:20 »

CMM,
Jouw redenatie is puur vanuit het gezichtspunt van een "uit de circulatie" muntenverzamelaar. Want waaróm zou dat beter zijn? Zijn de (overtollige) Duitse en Finse 10 cent stukken dan van mindere kwaliteit?
De doorsnee consument maakt het absoluut niets uit waar de 10 cent stukken waarmee wordt betaald vandaan komen.
Rob Kooy  

De Duitse of Finse 10 Centen zijn niet van mindere kwaliteit. Ik bedoelde dat vanuit het gezichtspunt van een verzamelaar. Nieuwe Nederlandse 10 (en 20) Centen moeten dan de nieuwe waardezijde hebben.
Alleen maar Nederlandse 10 Cent vanuit 1999, 2000 en 2001 zijn erg saai. Enkele nieuwe jaren zouden mooi zijn.
Maar ik had al 10 Cent NL uit de jaren 1999, 2000, 2001, 2003, 2004 en 2006 en ik woon niet in Nederland.

...
PS. Waar haal je die gegevens over de voorraden in het Muntdepot vandaan? Erg interessant om zo te lezen...

Deze gegevens werden elk jaar van het Ministerie van Financiën gepubliceerd. Ik heb alleen maar die gegevens van 2001 t/m 2008 in een tabelletje geclusterd.
« Laatste verandering: 03 Mei 2010 - 18:43:00 door CMM85 » Gelogd
llinde
full lid

« Antwoord #8 Gepost op: 03 Mei 2010 - 21:09:38 »

Daar heb ik een vraag: welke jaartal staat op deze nagelnieuwe Finse stuivers?

De mijne zijn net als die van Bernard uit 2001.

Luit

CMM85
groentje
*

« Antwoord #9 Gepost op: 04 Mei 2010 - 14:59:39 »

De mijne zijn net als die van Bernard uit 2001.

Luit

De 5 Cent Finland 2001 heeft de grootste oplage van alle Finse stuivers: 213,656 miljoen stukken worden geslagen.
Ik heb tot nu alleen maar vier Finse stuivers uit de omloop ontvangen: 1x 1999, 1x 2000, 2x 2001

Maar, als ik al zei, ik woon niet in Nederland of Belgie, maar in Duitsland.
arnout bruins
Senior lid

Munten!

« Antwoord #10 Gepost op: 13 Mei 2010 - 10:13:42 »

de Finse 2001 stuivers zijn afkomstig van een ruil. Finland leverde nederland miljoenen overbodige stuivers, en kreeg er 2 euro munten voor terug.
Ik dacht dat in Finland de betalingen op een dubbeltje worden afgerond, en dan heb je natuurlijk weinig stuivers nodig.

zie ook mijn website met artikelen over munten: http://www.nederlandsemunten.nl/
llinde
full lid

« Antwoord #11 Gepost op: 13 Mei 2010 - 17:22:48 »

Dat van die ruil daar ging het hierboven juist over... Wink

Finland rond net als Nederland op 5 cent af.

Luit

CMM85
groentje
*

« Antwoord #12 Gepost op: 16 Mei 2010 - 14:54:04 »

De voorraden op 31 december 2009 zijn nu bekend, zie bijlage.

De voorraden van 5 en 20 Cent zijn gestegen, terwijl de voorraden van 10 Cent bijna onveranderd gebleven zijn. Ook der voorraden van 50 Cent, 1 Euro en 2 Euro stijgen nog steeds.
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: