Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
25 Mei 2012 - 18:06:03 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: 2 euro 2004 speciale herdenkingsmunten topic  (gelezen 1030 keer)
amsterdam_1602
groentje
*

« Gepost op: 20 April 2010 - 18:51:09 »

In dit topic zou ik het graag over alle te vermelden bijzonderheden van alle 2 euro 2004 speciale herdenkingsmunten willen hebben.

Ik heb een aantal vragen, wie zou mij kunnen helpen?
Ik heb de volgende coincards gekocht op ebay van Athene, Italië, Luxemburg en Finland.

1. Zij dit de orginele coincards.
2. Is de kwaliteit UNC of beter dan UNC, bijvoorbeeld UNC+, FDC of BU.
3. Ik wil de munten graag uit de coincard halen en ze in hardplastic muntenhouders stoppen en vervolgens in een muntenbox. Dat vindt ik namelijk het mooist. Verminderd dit de verzamelaarswaarde?
4. Als je de overige 2 euro herdenkingsmunten van 2004, San Marino en Vaticaanstad, uit hun BU blisters zou halen en in hardplastic muntenhouders stoppen, verminderd dit de verzamelaarswaarde?
5. Zijn er proofversies bekend van de 2 euro herdenkingsmunten van 2004?

Vriendelijke groet,

Daan

P.s. hier nog even een overzicht van alle 2 euro herdenkingsmunten van 2004

Aernout
Volledig lid

Geslacht: Man

« Antwoord #1 Gepost op: 20 April 2010 - 19:49:44 »

Om toch één vraagje te beantwoorden:

Persoonlijk doe ik de oude Belgische frankskes. Dus de termen in kwaliteit gaan bij van fr tot FDC.
En de termen UNC en BU gebruik ik qausi niet.

Maar al ik goed voor heb wil UNC zeggen dat de munt niet gecirculeerd (UNCirculated).
Dit is dus geen term die een kwaliteit uitdrukt. Dus UNC- en UNC+ denk ik dat dit niet van toepassing (kan) zijn, vermoed ik. => Word blijkbaar wel (al dan niet terecht) toegepast.
Elke munt die pers verlaat is FDC, maar valt deze in een opvangbak met andere munten wordt deze direct UNC. BU zit in de meeste sets en worden afzonderlijk aangemunt bij een lage snelheid waardoor ze er beter uitzien dan UNC. Lees minder krassen en mindere diepe krassen (met vergrootglas).

Om de kwaliteit van deze munten te bepalen is moeilijk omdat er maar 1 kant op staat en door de grootte (foto resulotie te klein), misschien dat iemand anders het wel kan.

Aangepast op 28-4-2010 in rood

mvg,
Aernout

« Laatste verandering: 28 April 2010 - 21:01:49 door Aernout » Gelogd

Start klein om groots te eindigen
RobKooy (Overleden)
full lid

Met grote voorsprong het allerbeste muntenforum!

« Antwoord #2 Gepost op: 20 April 2010 - 21:01:31 »

En om nog een andere vraag te beantwoorden:
Citaat
Als je de overige 2 euro herdenkingsmunten van 2004, San Marino en Vaticaanstad, uit hun BU blisters zou halen en in hardplastic muntenhouders stoppen, verminderd dit de verzamelaarswaarde?
Daan,
Verzamelaarswaarde is geen vaststaande waarde; iedere verzamelaar bepaalt deze voor zichzelf. Wat je wel kunt zeggen is dat (bij een eventuele verkoop) in de genoemde gevallen de verkoopwaarde iets minder zal zijn. Maar voor zolang je de munten niet verkoopt is de waarde die je zelf aan de munten toekent allesbepalend.
Rob Kooy

Helaas is Rob Kooy overleden en niet meer actief op ons forum, Namens het Muntenforum willen wij Rob Kooy bedanken voor de inzet van de afgelopen jaren hij was en is een enorme inspiratie voor vele verzamelaars.
llinde
full lid

« Antwoord #3 Gepost op: 21 April 2010 - 08:37:23 »

1. Zij dit de orginele coincards.
2. Is de kwaliteit UNC of beter dan UNC, bijvoorbeeld UNC+, FDC of BU.
3. Ik wil de munten graag uit de coincard halen en ze in hardplastic muntenhouders stoppen en vervolgens in een muntenbox. Dat vindt ik namelijk het mooist. Verminderd dit de verzamelaarswaarde?
4. Als je de overige 2 euro herdenkingsmunten van 2004, San Marino en Vaticaanstad, uit hun BU blisters zou halen en in hardplastic muntenhouders stoppen, verminderd dit de verzamelaarswaarde?
5. Zijn er proofversies bekend van de 2 euro herdenkingsmunten van 2004?

1. nee
2. omdat het antwoord bij 1 nee is, dus kwaliteit UNC
3. omdat het antwoord bij 1 nee is, geen waardevermindering
4. zie antwoord van Rob
5. alleen die van Luxemburg en Finland zijn in proof beschikbaar in de proof sets.

Luit

Lid heeft de Forumregels overtreden en is geen lid meer.
amsterdam_1602
groentje
*

« Antwoord #4 Gepost op: 28 April 2010 - 10:33:42 »

Bedankt voor alle antwoorden.

De (Duitse) ebay verkoper gaf aan dat dit "einer original eingeschweißten Coincard" was, maar jullie beweren dat het niet-orginelen zijn. Dus ik neem aan dat de verkoper mij hier dus producten heeft verkocht onder valse voorwaarden. Met of zonder zijn medeweten dat valt nog te bezien. Maar goed, ik heb er niet veel meer dan de gemiddelde UNC prijs van dit moment voor betaald.

Ik zag op marktplaats nog deze coincard met de herdenkingsmunt Luxemburg 2004 aangeboden:

De man vroeg er 70,00 euro voor en beweert dat het BU is en dat er 10.000 stuk van zijn. Klopt dat? Dit lijkt mij wel het orgineel. In de "Leuchtturm euro katalogus munten en bankbiljetten 2010" wordt wel bevestigd dat er 10.000 coincards zijn, maar niet de kwaliteit vermeld. Overigens wijken de prijzen in deze catalogus erg af van de huidige marktprijzen, ze zijn een stuk hoger.
llinde
full lid

« Antwoord #5 Gepost op: 28 April 2010 - 12:38:26 »

Dit is inderdaad een originele coincard.
Zo te zien is de munt er in ook BU, zie ook http://www.bcl.lu/fr/monnaie/numismatique/catalogue_numismatique.pdf

Let op dat de coincards uit Luxemburg zodanig ontworpen zijn dat de munt erin vrij eenvoudig is te wisselen.

Algemeen gezien zijn prijzen in catalogi (veel) te hoog, maar er zijn ook uitzonderingen die andersom zijn.

Luit

Lid heeft de Forumregels overtreden en is geen lid meer.
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: