Het gaat idd over een amerikaanse, 1849-1907. Mijn opa heeft ergens gelezen dat die van 25 gram ook bestaan, maar dat het weer een ander type is ofzo. Maar is de rode kleur onbekend bij jullie? Want volgens mij is dat ook een bepaald soort goud. Kan je zowiezo zoveel informatie geven over de munt? Ook graag die van 33,4 gram. De samenstelling van de munt (dus precies wat er allemaal in zit) ben ik ook zeer benieuwd naar. Met vriendelijke groet, Max
Als er een van 25 gram bestaat, is dat in elk geval geen officiële munt; er komt geen munt met die specificatie voor in het Red Book (de meest gangbare catalogus van USA munten). De officiële double eagle heef een samenstelling van 90% goud en 10% koper en bevat 0,9675 troy ounce puur goud. Er bestaan drie variëteiten van de munt. De eerste variëteit, geslagen van 1849 tot 1866 is te herkennen aan het feit dat er boven het wapenschild op de keerzijde geen tekst 'In God we trust' staat. Op de tweede variëteit, geslagen van 1866 tot 1876, staat dat motto wel en is de waarde aangegeven als 'twenty d.' Op de derde variëteit, van 1877-1907, staat ook het motto en is de waarde aangegeven als 'twenty dollars'. In 1861 is een variant van de keerzijde geslagen, met o.a. grotere letters. Deze is echter weer ingetrokken en er zijn nog slechts enkele exemplaren van bekend.
Met de munt van 33,4 gram bedoel je misschien de American eagle? Dit is een zgn. bullion coin. Deze wordt sinds 1986 uitgegeven, heeft een diameter van 32,7 mm en een gewicht van 33,9 gram en bestaat uit een legering van 92% goud, 3% zilver en 5% koper en bvat exact 1 ounce puur goud.