Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
07 Februari 2012 - 13:13:59 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: 20 dollar munt liberty  (gelezen 2818 keer)
max1234
groentje
*

« Gepost op: 15 April 2010 - 16:26:45 »

Hallo allemaa,
na lang zoeken ben ik op dit forum terecht gekomen. Heb een 20 dollar munt (jaar weet ik even niet) en het goud is roodachtig.
Kan iemand mij meer informatie geven over deze munt, want er is zeer weinig te vinden op internet of het is engels.
Mvg Max.

p.s. deze munt heeft een netto gewicht van 25 gram, terwijl de andere 31,5 gram zijn.
Jan2002
Volledig lid

Geslacht: Man

« Antwoord #1 Gepost op: 15 April 2010 - 20:23:32 »

Ik ga er even van uit dat je een Amerikaanse 20 dollar bedoelt? Er zijn twee van deze zgn. double eagles uitgegeven: type Liberty head van 1849-1907 (afbeelding aan de voorzijde een buste en aan de keerzijde een wapenschild met een adelaar erachter) en type St. Gaudens, van 1907-1933 (afbeelding vrouw met fakkel aan de voorzijde, vliegende adelaar aan de keerzijde). Beide munten behoren 33.4 gram te wegen met een doorsnee van 34mm. Met slijtage kan het gewicht iets schelen, maar 25 gram is dus veel te weinig. Ik vermoed dan ook dat het een vervalsing of naslag is, van verguld koper o.i.d.
« Laatste verandering: 15 April 2010 - 20:27:06 door Jan2002 » Gelogd
max1234
groentje
*

« Antwoord #2 Gepost op: 15 April 2010 - 21:46:36 »

Het gaat idd over een amerikaanse, 1849-1907. Mijn opa heeft ergens gelezen dat die van 25 gram ook bestaan, maar dat het weer een ander type is ofzo. Maar is de rode kleur onbekend bij jullie? Want volgens mij is dat ook een bepaald soort goud. Kan je zowiezo zoveel informatie geven over de munt? Ook graag die van 33,4 gram. De samenstelling van de munt (dus precies wat er allemaal in zit) ben ik ook zeer benieuwd naar. Met vriendelijke groet, Max
Bernard3
Volledig lid

« Antwoord #3 Gepost op: 16 April 2010 - 08:35:30 »

Er bestaat inderdaad 'rood goud': dat is een goudlegering waarbij koper aan het goud is toegevoegd. Dit in tegenstelling tot wanneer meer zilver (of andere zilverkleurige metalen) wordt toegevoegd, dan krijg je witgoud.

Voor deze munten moet de kleur zoals op deze foto zijn, en kan natuurlijk wel wat afwijken, maar volgens mij niet veel. Ook het veel te lage gewicht duidt op een vervalsing; ik heb nog nooit gehoord van 20 dollar stukken die 25 gram horen te wegen. Bovendien worden dure (gouden) munten nu eenmaal vaak vervalst.

Bernard

Jan2002
Volledig lid

« Antwoord #4 Gepost op: 16 April 2010 - 20:13:03 »

Het gaat idd over een amerikaanse, 1849-1907. Mijn opa heeft ergens gelezen dat die van 25 gram ook bestaan, maar dat het weer een ander type is ofzo. Maar is de rode kleur onbekend bij jullie? Want volgens mij is dat ook een bepaald soort goud. Kan je zowiezo zoveel informatie geven over de munt? Ook graag die van 33,4 gram. De samenstelling van de munt (dus precies wat er allemaal in zit) ben ik ook zeer benieuwd naar. Met vriendelijke groet, Max
Als er een van 25 gram bestaat, is dat in elk geval geen officiële munt; er komt geen munt met die specificatie voor in het Red Book (de meest gangbare catalogus van USA munten). De officiële double eagle heef een samenstelling van 90% goud en 10% koper en bevat 0,9675 troy ounce puur goud. Er bestaan drie variëteiten van de munt. De eerste variëteit, geslagen van 1849 tot 1866 is te herkennen aan het feit dat er boven het wapenschild op de keerzijde geen tekst 'In God we trust' staat. Op de tweede variëteit, geslagen van 1866 tot 1876, staat dat motto wel en is de waarde aangegeven als 'twenty d.' Op de derde variëteit, van 1877-1907, staat ook het motto en is de waarde aangegeven als 'twenty dollars'. In 1861 is een variant van de keerzijde geslagen, met o.a. grotere letters. Deze is echter weer ingetrokken en er zijn nog slechts enkele exemplaren van bekend.
Met de munt van 33,4 gram bedoel je misschien de American eagle? Dit is een zgn. bullion coin. Deze wordt sinds 1986 uitgegeven, heeft een diameter van 32,7 mm en een gewicht van 33,9 gram en bestaat uit een legering van 92% goud, 3% zilver en 5% koper en bvat exact 1 ounce puur goud.
« Laatste verandering: 16 April 2010 - 20:17:17 door Jan2002 » Gelogd
CharlotteMR
groentje
*

« Antwoord #5 Gepost op: 11 Mei 2010 - 20:36:20 »

Ik heb hier ook een munt van. Uit het jaar 1912.

Kunnen jullie daar een waarde van schatten?
RobKooy (Overleden)
full lid

Met grote voorsprong het allerbeste muntenforum!

« Antwoord #6 Gepost op: 11 Mei 2010 - 21:50:30 »

Alan,
$ 20 (Double Eagle) 1912 had een oplage van 149.824 stuks.
De kwaliteit van jouw munt is helaas niet onberispelijk, maar heeft desondanks een cataloguswaarde van $ 1100 (= 850 Euro). Verwacht niet deze prijs ook bij verkoop hier (in Europa) te zullen ontvangen.
Rob Kooy

Helaas is Rob Kooy overleden en niet meer actief op ons forum, Namens het Muntenforum willen wij Rob Kooy bedanken voor de inzet van de afgelopen jaren hij was en is een enorme inspiratie voor vele verzamelaars.
CharlotteMR
groentje
*

« Antwoord #7 Gepost op: 11 Mei 2010 - 23:43:15 »

Bedankt Rob.
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: