Ik bezocht Zimbabwe in het jaar 1986 - al eventjes geleden dus...
Toen werden wij verplicht om "alle" buitenlandse deviezen bij binnenkomst aan te geven, vooral dollars en ook het Belgische geld, alsook de toenmalig populaire Travellers cheques.
Bij het verlaten van Zimbabwe moesten wij opnieuw ons geld laten tellen, en voor het verschil van het buitenlandse geld moesten wij bewijzen van inwisseling kunnen voorleggen (inwisseling naar Zimbabwe dollar). Deze maatregel gold toendertijd om precies te vermijden dat er buitenlandse deviezen het land zouden verlaten, de Zimbabwe Dollar werd niet nageteld.
Ook onze Britse vrienden die toen nog daar woonden vroegen als wederdienst voor onze kost en inwoon gedurende 1 maand om een som geld vanuit België op hun Britse rekening te storten, want zelf vanuit Zimbabwe konden ze dat gewoon niet.
Voor hen gold er een max. bedrag dat ze per maand mochten uitvoeren, maar dat was belachelijk weinig, hoeveel weet ik echt niet meer, maar het maakte hen het gewoon onmogelijk om bijvoorbeeld elk jaar een keer naar groot-Brittannië op familiebezoek te gaan.
Lees goed - dit was in 1986.....gezien de ontwikkelingen in Zimbabwe de laatste jaren zal daar wel één en ander veranderd zijn vermoed ik

Frank