Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
07 Februari 2012 - 13:51:46 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: 10Zt Polen 1960  (gelezen 667 keer)
Aernout
Volledig lid

Geslacht: Man

« Gepost op: 14 Maart 2010 - 21:56:28 »

Bij deze een klein 'geschiedenis'vraagje.

In een van de reizen van mijn grootnonkel (broer van mijn grootvader, grootoom) nam hij uit Polen - in de jaren 60 - een aantal munten mee, waaronder deze 10 Zt uit 1960.

Hij vertelde dat hij deze munten uit het land moest smokkelen, want het geld moest in het land blijven.

Nu, dat hij dit geld inderdaad weggestoken heeft om bij de grenscontroles niet gevonden te worden kan ik me echt wel inbeelden, trouwens waarom zou hij daarom liegen?

Alleen was dit nodig ? Mocht men inderdaad geen geld uit Polen (oost-europa) meenemen naar het Westen ?

Wie weet dit (nog)?

Aernout

Start klein om groots te eindigen
RobKooy (Overleden)
full lid

Met grote voorsprong het allerbeste muntenforum!

« Antwoord #1 Gepost op: 15 Maart 2010 - 12:09:47 »

Aernout,
Dit klopt inderdaad. Kort na de 2e Wereldoorlog golden dergelijke strenge deviezen-bepalingen ook in de Westeuropese landen.
Ik herinner me nog dat de Nederlandse troepen die begin jaren '50 in NATO-verband in het buitenland moesten oefenen plastic noodgeld meekregen omdat de uitvoer van Nederlands geld verboden was.   
Die deviezenbeperkingen zijn in Oosteuropese landen wat langer gehandhaafd dan hier in Westeuropa.
Rob Kooy

Helaas is Rob Kooy overleden en niet meer actief op ons forum, Namens het Muntenforum willen wij Rob Kooy bedanken voor de inzet van de afgelopen jaren hij was en is een enorme inspiratie voor vele verzamelaars.
peterpaul31
nieuw lid
**

« Antwoord #2 Gepost op: 15 Maart 2010 - 15:54:54 »

Volgens mij bestaat dit nog steeds voor een aantal landen. Ik weet bijvoorbeeld dat je geen Tunesische dinars het land in- of uit mag voeren.
groeten,
Peter Paul

Peter Paul de Jong
Lauras_dad
full lid

« Antwoord #3 Gepost op: 15 Maart 2010 - 17:06:39 »

Ik bezocht Zimbabwe in het jaar 1986 - al eventjes geleden dus...

Toen werden wij verplicht om "alle" buitenlandse deviezen bij binnenkomst aan te geven, vooral dollars en ook het Belgische geld, alsook de toenmalig populaire Travellers cheques.

Bij het verlaten van Zimbabwe moesten wij opnieuw ons geld laten tellen, en voor het verschil van het buitenlandse geld moesten wij bewijzen van inwisseling kunnen voorleggen (inwisseling naar Zimbabwe dollar). Deze maatregel gold toendertijd om precies te vermijden dat er buitenlandse deviezen het land zouden verlaten, de Zimbabwe Dollar werd niet nageteld.

Ook onze Britse vrienden die toen nog daar woonden vroegen als wederdienst voor onze kost en inwoon gedurende 1 maand om een som geld vanuit België op hun Britse rekening te storten, want zelf vanuit Zimbabwe konden ze dat gewoon niet.
Voor hen gold er een max. bedrag dat ze per maand mochten uitvoeren, maar dat was belachelijk weinig, hoeveel weet ik echt niet meer, maar het maakte hen het gewoon onmogelijk om bijvoorbeeld elk jaar een keer naar groot-Brittannië op familiebezoek te gaan.

Lees goed - dit was in 1986.....gezien de ontwikkelingen in Zimbabwe de laatste jaren zal daar wel één en ander veranderd zijn vermoed ik  Wink

Frank
zuster12
full lid

munten en biljetten zijn top

« Antwoord #4 Gepost op: 15 Maart 2010 - 19:19:37 »

peter paul ik ken toch heel veel mensen die reeds naar Tunesie geweest zijn onlangs,
en zij hebben helemaal geen kennis van jouw bewering hoor  Huh

in tegendeel zij geven al hun overgebleven munten (gelukkig) aan mij  Wink

grtz

ik verzamel alle munten en belg.biljetten.
peterpaul31
nieuw lid
**

« Antwoord #5 Gepost op: 15 Maart 2010 - 19:35:09 »

er blijft altijd een verschil tussen niet mogen en toch doen Smiley
Overigens weet ik niet of 't uitvoer verbod ook voor munten geldt, voor biljetten in ieder geval wel.

Peter Paul de Jong
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: