Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
25 Mei 2012 - 18:00:44 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: VOC Gelderland 1805  (gelezen 1447 keer)
amsterdam_1602
groentje
*

« Gepost op: 12 Maart 2010 - 16:40:44 »

Dit wordt mijn eerste berichtje.
Ik ben al een tijdje duiten en stuivers aan het verzamelen en kwam de volgende munt tegen op Ebay, aangeboden vanuit Indonesië (Yogyakarta):

VOC duit gelderland 1805

Ok, ik heb hem al gevonden in mijn catalogus (V.O.C. zonnebloem 1988)
Er staat Pr. 40 ZF. 25 FR. 15 en Z.G. 6 (gulden) dus in euro ongeveer:
Pr. 20 ZF. 12,50 FR 6 en Z.G. 3.
Toch vind ik het mooilijk om de kwaliteit van deze munten te bepalen. Zoveel detail is er vaak niet. Wanneer ziet de voorlzijde er bijvoorbeeld prachtig uit? Deze munt vertoont bijvoorbeeld zware erosie sproren, maar ik kan het muntmeesterteken, de twee zespuntige sterren en het jaartal toch goed lezen.

Zijn er ook FDC duiten bekend?
RobKooy (Overleden)
full lid

Geslacht: Man

Met grote voorsprong het allerbeste muntenforum!

« Antwoord #1 Gepost op: 12 Maart 2010 - 16:56:47 »

Daan,
Allereerst van harte Grin welkom op dit gezellige en informatieve muntenforum.
De VOC duit Gelderland die jij toont is hooguit ZFr; sommigen zouden deze munt zelfs niet meer geven dan Fr+ of Fr/ZFr.
Duiten in Pr zijn in het algemeen vrij zeldzaam, het gaat dan om munten die nauwelijks slijtage en/of sporen van omloop vertonen.
Theoretisch zouden er ook duiten in FDC kunnen voorkomen. Dat zouden dan munten zijn die in het geheel niet in omloop zijn geweest, maar rechtstreeks van de muntpers in een verzameling zijn beland. Dat de catalogus geen prijzen geeft voor FDC is veelzeggend!!
Rob Kooy

Helaas is Rob Kooy overleden en niet meer actief op ons forum, Namens het Muntenforum willen wij Rob Kooy bedanken voor de inzet van de afgelopen jaren hij was en is een enorme inspiratie voor vele verzamelaars.
r.veldema
Senior lid

Geslacht: Man

« Antwoord #2 Gepost op: 12 Maart 2010 - 20:42:07 »

Hallo Daan,

...en welkom!

Je hebt grotere kans de zilveren afslagen van de duiten in kwaliteit  Prachtig en beter (UNC) aan te treffen.
....prijzen zijn wel wat hoger Undecided

Groet, Robin.

Verzamelaar van zilveren guldens: ..Provinciaal, Stedelijk en Koninkrijk NL..VOC..West indië (I Wish!), van de zuid Duitse staten.. en laatste tijd.. alles wat rond is..waar 1 gulden opstaat!

Verbannen van het muntenforum Forumlid heeft u de regels overtreden

IK MAG NI
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: