Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
25 Mei 2012 - 17:56:47 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Spanje? KM185-188? - 4 escudos 1566-1627  (gelezen 1880 keer)
CS5MX
groentje
*

Geslacht: Man

« Gepost op: 23 Juli 2003 - 22:46:04 »

Het enigste is dat ik weet dat het een 4 escudo stuk is.
Ik vraag mij af waar deze is geslagen in Spanje?
Ook ben ik op zoek naar een datering, is het Philips II, III of IV? Daarnaast vraag ik mij af op welke waarde deze munt is te taxeren.
« Laatste verandering: 31 Oktober 2005 - 21:09:49 door Figleaf » Gelogd
Marc
Volledig lid

Dit forum is het helemaal !

« Antwoord #1 Gepost op: 24 Juli 2003 - 12:08:19 »

Hi,

waarom denk je dat deze munt in Spanje is geslagen ? Ik denk eerder aan een Zuid-Amerikaans land. Een goed naslagwerk met veel informatie en foto's : "The practical book of cobs" van Daniel Sedwick en Frank Sedwick. Met de informatie in dit boek is het meestal mogelijk de munt te dateren en ook te bepalen uit welke mijn het goud komt.(er is ook een waardetabel ) Ik denk dat het te vinden is bij AMAZON.com. Het leuke aan dergelijke munten is dat er geen twee identieke bestaan, zij werden namelijkl op gewicht gebracht met een schaar. Als deze munten in spanje aankwamen werden ze gesmolten om bijvoorbeeld nieuwe munten aan te maken.

mvg

Marc
CS5MX
groentje
*

« Antwoord #2 Gepost op: 25 Juli 2003 - 13:53:44 »

Zuid-Amerikaans zou ook kunnen.
Ik weet dat er veel van dit soort aangesneden munten verscheept werden naar Europa.

Maar is het dan niet raar dat ik hem gevonden heb net even ten Noorden van Rotterdam destijds?

Marc, ik zal het door jou aangeraden boek binnenkort bekijken in Leiden of in mijn Adamse Universiteitsbibl.
Bedankt voor de tip.

Ik heb een oude catalogus uit 1981 en daar werden zelfde soort munten aangeboden, destijds voor 500 gld.
Mogelijk wil ik hem netjes en veilig opbergen bij een flinke waarde.

Weet iemand de waarde van zoiets als dit?

NB. Ik verkoop nooit/geen gevonden munten, tenzij ik veel dubbele heb.
Marc
Volledig lid

Dit forum is het helemaal !

« Antwoord #3 Gepost op: 25 Juli 2003 - 18:05:49 »

Ik heb ooit eens een 8 reaal gevonden die ook uit zuid-amerika komt en die een klop van Vlaanderen heeft. Dergelijk munt werd soms gebruikt als soldij voor Spaanse soldaten. Ik weet niet of dit ook zo is voor de gouden escudo's

Marc
CS5MX
groentje
*

« Antwoord #4 Gepost op: 25 Juli 2003 - 19:19:28 »

Ik heb ook een zilveren 1 reaal (aangesneden) en een
2 reaal stuk.

Uit de lokale geschiedenis blijkt (de omgeving waar ze gevonden zijn) dat Spaanse troepen daar gelegerd en doorgetrokken zijn geweest.

Bart

coinwate
Gast
« Antwoord #5 Gepost op: 26 Juli 2003 - 03:15:32 »

Hoi,

Ik heb beide uitgaven van de boeken van Frank Sedwick en zijn zoon.

Je beeld is spiegelverkeert, als de waarde IIII (escudos) is op de recht zijd van het wapen op munten die ik ken. Grin

Ook, het beeld is onderste boven, het horizontaal zijd van de wapen moet boven zijn. Roll Eyes

Er is niet genoeg inscriptie op dit munt een determinatie te maken of dit van een of de andere koning van Spanje was. De munt is veel gesnoeid; bij uitgifte was de wettelijke massa 13.73 g.

Er is ook mogelijk dat het een vollwaardige munte is en de muntstuk was te klein.

Dese  "cob" munten worden in Zuid Amerika en Mexico gemunt.

Het is er niet waar dat ze weer gesmolten worden voor nieuwe Spanse munten. Ze worden gesmolten om nieuwe munten te maken voor de heroverer van de schepen, de piraten, en vijanden van Spaanje. Er waren vele. Engeland, Holland, enz.

Escudos waren taalmiddelen voor het Spaanse leger.
Dus keen shock het in Rotterdam te vinden. Huh

Iede munt had een verschiedene stijl. Experten kunnen tellen of dit munt bij een bepaald munt gemaakt was, bv. de puntjes in de hoeken van de kruis.

coinwate Cheesy Wink Smiley

« Laatste verandering: 27 Juli 2003 - 23:22:05 door coinwate » Gelogd
Harry
nieuw lid
**

De beste van het internet

« Antwoord #6 Gepost op: 29 Juli 2003 - 15:11:54 »

Hoi

Deze munt wat jij hebt is een escudo philips III,en is geslagen in sevilla,ca 1630-55.
Als je mij het gewicht van de munt kunt vertellen kan ik je ongeveer een waarde aan de munt geven.
Zelf heb ik vorig jaar ook een gevonden hier in limburg maar was niet zwaar waarde van deze munt is tussen de 250 en 350 euro.

Groetjes

De meest fasineerende hobby is de metaal detector.
Mijn Passie is romeins en keltisch
coinwate
Gast
« Antwoord #7 Gepost op: 29 Juli 2003 - 19:46:09 »

Hoi Harald.

Hoe ken je tellen of dit munt in Sevilla gemaakt is?

Ik weet niet op dit munt een cob is of een ronde gesnoeide munt.

Omtrent de puntjes in de hoeken, Aloiss Heiss boek toond een zeer gesnoeide 8 escudo munt van 1644 met deselve puntjes, maar hij maakte geen determinatie van de munthuis.

Philips IV regeerde 1621-1665.
Philips III ditto 1598-1621.

Lit.: Aloiss Heiss, Monedas Hispano-Cristianas,  Madrid 1865 (# 8, Plaat 34)

coinwate  Cheesy Wink Smiley
« Laatste verandering: 29 Juli 2003 - 19:49:41 door coinwate » Gelogd
CS5MX
groentje
*

« Antwoord #8 Gepost op: 29 Juli 2003 - 21:46:28 »

Harold,

Het precieze gewicht is 13.55 gram.

Echter Coinwatte heeft gelijk betreft de datering mijns inziens als we kijken naar de regeerperioden van de Philipen.

PIII 1598-1621
PIV  1621-1665

Bart
coinwate
Gast
« Antwoord #9 Gepost op: 30 Juli 2003 - 15:11:47 »

Hoi Bart en Alle,

Nu weten wij de masse, 13.55 g. Bedankt.

Dus dit munt is OK als de tolerantie massa in 1627 13.65 g was en ze "gepermitteerden" verder 2 asen of 0.106 g.

De munt was eerst in 1566 onder Filips II geslagen.

Andere namen (Spaans) media onza, doblon de a quatro, (Nederlands/Vlaams) pistolet van vier, dubbel pistolet, twee pistoletten, dubbel spaans.

Top vondst!!! Grin Grin Grin

Lit.: Caerte Oft Liste Inhoudende den prijs..., Hieronymus Verdussen, t'Antvverpen, 1627.

coinwate Cheesy Wink Smiley
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: