Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
08 Februari 2012 - 12:40:34 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: 25 cent 1943PP over 1941PP  (gelezen 1567 keer)
michel2602
nieuw lid
**

Geslacht: Man

« Gepost op: 23 Februari 2010 - 14:40:41 »

Hoi,
vandaag dit kwartje gehad van een vriend die stopt met verzamelen. Volgens hem is dit kwartje 1943PP geslagen over 1941PP. Nu kan ik dit zelf niet goed achterhalen, en zou ik graag willen weten waaraan ik kan zien of het er daadwerkelijk een is?
Alvast bedankt.
gr.
Michel
« Laatste verandering: 23 Februari 2010 - 14:45:11 door michel2602 » Gelogd
RobKooy (Overleden)
full lid

Met grote voorsprong het allerbeste muntenforum!

« Antwoord #1 Gepost op: 23 Februari 2010 - 15:11:33 »

Michel,
Aan de hand van de getoonde plaatjes is dit niet met zekerheid vast te stellen. Integendeel, het lijkt eerder op een normaal kwartje 1943PP.
Weliswaar is er een kleine uitstulping te zien midden onder de onderste bocht van de drie maar dat lijkt in geen enkel opzicht op de overblijfselen van de voet van het cijfer 1.
Verder zou je jezelf kunnen afvragen waarom jouw vriend deze munt gratis heeft weggegeven. Wanneer het werkelijk een 1943/41 zou zijn dan zou die op een veiling toch als snel 150 tot 200 euro kunnen opleveren.
Rob Kooy

Helaas is Rob Kooy overleden en niet meer actief op ons forum, Namens het Muntenforum willen wij Rob Kooy bedanken voor de inzet van de afgelopen jaren hij was en is een enorme inspiratie voor vele verzamelaars.
michel2602
nieuw lid
**

« Antwoord #2 Gepost op: 23 Februari 2010 - 15:25:53 »

Hallo Rob,
dank je voor je snelle antwoord.

Ik zelf heb niet zo veel ervaring met deze variant. Het plaatje in de Muntalmanak vind ik helaas niet duidelijk genoeg voor mij om het goed te bepalen.
Als ik mijn "gewone" kwartje 1943PP naast deze leg, dan lijkt van het hier afgebeelde kwartje de drie dikker, en de onderste bocht van de drie aan de binnenkant hoekiger.

En waarom hij deze zomaar weggeeft? Simpel, omdat toen ik met het verzamelen van alles wat een munt was overging naar voornamelijk Nederlands provinciaal en de munten van het koninkrijk, ik al mijn wereldmunten naar hem heb overgedaan. En dat was een flinke berg.
Ik heb nog wel enkele andere stukken die niet Nederlands zijn, maar dat zijn er niet erg veel meer.

Maar terug naar dit kwartje: bij wie kan ik me melden om dit wel goed te laten bepalen? Het Geldmuseum in Utrecht?

gr.
Michel
« Laatste verandering: 23 Februari 2010 - 16:29:40 door michel2602 » Gelogd
Munthunter
Gast
« Antwoord #3 Gepost op: 24 Februari 2010 - 16:21:30 »

Je kan het hier wel uit laten zoeken, maar ik zou dan iets betere foto's maken, met een hogere resolutie.
Als ik nu de afbeelding vergroot, dan kan ik er weinig meer van maken...

Leuke vrienden heb jij Wink
Ik moet het met een biertje doen, hahahaha

Gr. Jeroen
michel2602
nieuw lid
**

« Antwoord #4 Gepost op: 24 Februari 2010 - 16:59:27 »

Welke resolutie zou je aanraden? Ik heb deze scans gemaakt met 1200dpi. Alleen moeten ze dan weer verkleind worden vanwege het formaat. Hier gebruik ik IrfanView voor, met meestal wel goed resultaat.

Of toch maar proberen foto's te maken, en deze te verkleinen?
Munthunter
Gast
« Antwoord #5 Gepost op: 25 Februari 2010 - 15:32:55 »

Upload de foto eens met www.tinypic.com. Na verkleinen (optie) naar 17" screen, of zo laten en de tweede link kiezen en in je bericht plakken.

Zo verlies je in ieder geval weinig kwaliteit.

Is dit overigens 1200 DPI Huh Da's wel erg veel en dat zou ik deze foto niet geven...

Gr. Jeroen

michel2602
nieuw lid
**

« Antwoord #6 Gepost op: 25 Februari 2010 - 17:05:54 »

Dat kan ik wel eens proberen. Ik heb er nu helaas geen tijd voor, ik ga proberen in het weekend er tijd voor te maken.

En 1200dpi leek mij ook wel hoog genoeg. Maar goed, de scanner is een oud beestje. En misschien dat het programma waarmee ik verklein de hoge resolutie toch verandert, ook al is het volgens de instellingen niet zo.
michel2602
nieuw lid
**

« Antwoord #7 Gepost op: 02 Maart 2010 - 17:34:30 »

Nog eens goed gekeken naar de originele scan die ik had gemaakt, maar die lijkt me ook te wazig.
Ik ben lekker aan het rommelen geweest met diverse belichting en de foto opstelling zoals het elders op dit forum staat (bedankt voor het topic!), in combinatie met mijn loeplamp, maar helaas alles zonder duidelijk resultaat  Sad

In de hand loopt er een kleine lijntje op de plek waar je de resten van de 1 verwacht, als je de munt schuin tegen het licht in houdt. Dit zie ik ook onder de loep, en een vriend ziet dit ook. Ik krijg het helaas niet op de foto  Undecided

Nu wil ik graag weten waar ik hiermee het beste naar toe kan gaan. Is het Geldmuseum te Utrecht een goede optie? En bij wie zou ik dan moeten zijn? Het zou mij wel goed uitkomen daar naar toe te gaan, omdat ik toch binnenkort naar Utrecht moet.

Alvast bedankt.
gr.
Michel
wberg1977
groentje
*

« Antwoord #8 Gepost op: 13 April 2010 - 11:18:12 »

deze overslag is zowiezo dubieus te noemen. Veel partijen spreken van een stempelbreuk die een overslag doet vermoeden.

Ik heb zelf 1 x eerder de overslag gezien (of stempelbreuk, het is maar hoe je het bekijkt). Dit fenomeen is eigenlijk alleen zichtbaar bij munten in kwaliteit van prachtig of beter, wanneer de munt zfr is dan is de overslag bijna niet meer te zien.
michel2602
nieuw lid
**

« Antwoord #9 Gepost op: 13 April 2010 - 12:00:32 »

@wberg1977: bedankt voor deze informatie.

Weet iemand bij wie ik me kan melden bij het Geldmuseum, om te laten bepalen of een munt echt is, of een overslag in dit geval. Ik heb namelijk ongeveer 3 weken geleden het algemene emailadres van het geldmuseum gemaild met deze vraag, maar tot heden nog geen antwoord van ontvangen.
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: