Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
08 Februari 2012 - 12:56:06 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Karel VI munt jaar 1714  (gelezen 1559 keer)
Glenn89
groentje
*

« Gepost op: 14 Februari 2010 - 14:22:38 »

Kan iemand mij iets meer vertellen over deze munt? (waarde)
Ik denk dat ie vrij zeldzaam is.

mvg
RobKooy (Overleden)
full lid

Geslacht: Man

Met grote voorsprong het allerbeste muntenforum!

« Antwoord #1 Gepost op: 14 Februari 2010 - 15:09:43 »

Glenn,
Het zou natuurlijk een groot stuk schelen wanneer je wat duidelijker was in je omschrijving. Materiaal (metaal), grootte, gewicht, beschrijving van het muntbeeld, enz.
Rob Kooy 

Helaas is Rob Kooy overleden en niet meer actief op ons forum, Namens het Muntenforum willen wij Rob Kooy bedanken voor de inzet van de afgelopen jaren hij was en is een enorme inspiratie voor vele verzamelaars.
Glenn89
groentje
*

« Antwoord #2 Gepost op: 14 Februari 2010 - 15:21:01 »

Ik heb online wat gezocht en dit is wat ik heb gevonden:

VOORZIJDE: Borstbeeld van Karel VI naar links, met daaronder een lelie.

TEKST: CAROLVS VI D:G: - ROM: IMP: HISP: REX. (of variant). Dit is voluit: Carolus VI Dei gratia Romanorum Imperator Hispaniarum rex, en betekend: Karel VI, bij Gods gratie Duits keizer en koning van Spanje (de tekst gaat op de keerzijde verder).

KEERZIJDE: Gekroond monogram van drie maal de letter C, boven de kroon het jaar.

TEKST: .ARCHID. AVST. DVX. BVRG. C. FLAND. c. (of variant). Dit is voluit: archidux Austria dux Burgundie comes Flandrie Zc, en betekend: aartshertog van Oostenrijk, hertog van Bourgondië en graaf van Vlaanderen.

Muntmeester: Jean de la Court.

1712
    1713
    1714
    1715

Voorkomende voor- en keerzijde varianten:

VZ: A: CAROLVS VI D:G: - ROM: IMP: HISP: REX.

KZ: a: .ARCHID. AVST. DVX. BVRG. C. FLAND. Zc.

Info:

Voorschrift 64 stuks uit een mark, dit geeft een gewicht van ca. 3,84 gram per stuk. Geslagen aantallen: periode 20 mei 1712 tot 12 mei 1713 ca. 3199408 stuks.

Er is nergens vermeld hoeveel er zijn geslagen in het jaar 1714!?

Glenn89
groentje
*

« Antwoord #3 Gepost op: 14 Februari 2010 - 18:17:02 »

Boschboom
Volledig lid

FINGIT PREMENDO

« Antwoord #4 Gepost op: 15 Februari 2010 - 11:59:00 »

Hallo Glenn,
Ik weet niet zoveel van munten uit de regeerperiode van Karel VI (de voorganger en vader van Maria Theresia). Maar ik heb een exemplaar van het boekje "Les monnaies des Pays-Bas Autrichiens - 1711-1797" van J-R de Meij. Ik geef je de info die ik daar vond over deze munt, aangevuld wat ik in het algemeen wel weet over de munten van de Oostenrijkse Nederlanden.
Het is een oord, maar dat wist je zelf waarschijnlijk al. Interessant is dat er twee types zijn. Het eerste type is op nieuwe muntschijfjes geslagen, het tweede type is een herslag op bestaande oude oorden.
Van het jaar 1714 zijn van alle muntplaatsen (Antwerpen, Brugge, Brussel) de aantallen onbekend. Maar ik krijg de indruk dat het om oplages gaat die in de miljoenen lopen. De koperen oorden zijn zeer algemene omloopmunten en daardoor zijn ze in deze grote aantallen alleen zeldzaam als ze er nog redelijk ongeschonden uitzien. Ze worden qua waarde pas interessant vanaf Zeer Fraai. Dat is jouw oord niet, maar het is toch een leuke en interessante munt voor je verzameling. Je zou eens moeten kijken of je nog kunt zien of je onder de nek van de keizer een van de volgende tekens ziet staan: een engelenkopje (Brussel), een handje (Antwerpen) of een Franse lelie (Brugge). Dan weet je waar de munt is geslagen. En misschien zie je zelfs nog resten van een oude oord. Dan weet je om welk type het gaat.
Hopelijk heb je hier iets aan.
groet,
Lei

Verzamelaar van van alles over en van
Theodoor Victor van Berckel
Glenn89
groentje
*

« Antwoord #5 Gepost op: 15 Februari 2010 - 12:23:39 »

ok bedankt voor de informatie!
RobKooy (Overleden)
full lid

« Antwoord #6 Gepost op: 15 Februari 2010 - 14:40:31 »

Glenn,
Wat Lei wellicht over het hoofd heeft gezien is dat de in jouw bezit zijnde munt is geslagen in Brugge (lelie onder het borstbeeld).
Ook uit het einde van de teksten (voluit: COMES FLANDRIÆ) bleek dat al.
Rob Kooy

Helaas is Rob Kooy overleden en niet meer actief op ons forum, Namens het Muntenforum willen wij Rob Kooy bedanken voor de inzet van de afgelopen jaren hij was en is een enorme inspiratie voor vele verzamelaars.
Boschboom
Volledig lid

FINGIT PREMENDO

« Antwoord #7 Gepost op: 15 Februari 2010 - 21:36:10 »

Citaat
Wat Lei wellicht over het hoofd heeft gezien is dat de in jouw bezit zijnde munt is geslagen in Brugge (lelie onder het borstbeeld).
Dat klopt als de beschrijving die Glenn on-line heeft gevonden inderdaad van toepassing is op zijn eigen munt. De oorden van Brussel, Antwerpen en Brugge verschillen als ik me niet vergis nauwelijks van elkaar. En de lelie kan ik op de foto van Glenn niet zo herkennen.
Groet,
Lei

RobKooy (Overleden)
full lid

« Antwoord #8 Gepost op: 15 Februari 2010 - 22:13:47 »

De oorden van Brussel, Antwerpen en Brugge verschillen als ik me niet vergis nauwelijks van elkaar. En de lelie kan ik op de foto van Glenn niet zo herkennen.
Lei,
Klopt!! Bij een nadere beschouwing (door de helderheid van de afbeelding aan te passen) van de munt van Glenn blijkt het omschrift o.a. BRABANT te luiden. Dus de munt moet zijn geslagen in Brussel of Antwerpen. Een muntteken (Antwerpen = handje, Brussel = engelenkopje) kan ik ook niet ontdekken.
Rob Kooy

Boschboom
Volledig lid

FINGIT PREMENDO

« Antwoord #9 Gepost op: 15 Februari 2010 - 23:59:37 »

Dank je Rob  Smiley

Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: