Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
25 Mei 2012 - 17:54:54 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Muntslag, medialleslag en al der tussen  (gelezen 413 keer)
Aernout
Volledig lid

Geslacht: Man

« Gepost op: 30 Januari 2010 - 20:54:16 »

Hallo,

Ik zit een klein vraagje.
Ik heb zonet en 5 centiem maillechort, type Jespers, LPIII (Morin) of 5 Centimes CuNiZn Jespers (NB) gekregen meer specifiek 1938 FR/VL

Nu we weten over welke munt en jaar het gaat kunnen we verder:
Nu valt me op dat deze 5° gedaaid is als ik de munt omkeer
Als ik in beide catalogi kijk zie ik dat er sprake is van een medialleslag van dit jaar.

Nu is de vraag: wanneer mag men spreken van een medailleslag (ten opzichte van de muntslag). Bv is deze 5° genoeg ? En moet deze dan wegsteken als muntslag, medialleslag of als geen van beide (variant) ? Huh

Wie kan helpen ?

Aernout
« Laatste verandering: 30 Januari 2010 - 20:57:22 door Aernout » Gelogd

Start klein om groots te eindigen
RobKooy (Overleden)
full lid

Met grote voorsprong het allerbeste muntenforum!

« Antwoord #1 Gepost op: 30 Januari 2010 - 23:21:07 »

Aernout,
Het is toch eigenlijk heel eenvoudig. Bij muntslag zijn de zijden 180% gedraaid ten opzichte van elkaar (↑↓). Bij medailleslag zijn de zijden 0% gedraaid ten opzichte van elkaar (↑↑). Wat jij beschrijft is een medailleslag met een kleine stempelverdraaiiing van 5%. Bij Belgische munten zijn stempelverdraaiingen regelmatig voorkomend, en dan is 5% eigenlijk nauwelijks vermeldenswaard, Ook veel grotere stempelverdraaiingen komen voor.
Rob Kooy

Helaas is Rob Kooy overleden en niet meer actief op ons forum, Namens het Muntenforum willen wij Rob Kooy bedanken voor de inzet van de afgelopen jaren hij was en is een enorme inspiratie voor vele verzamelaars.
misslagske
full lid

Verzamelaar van Belgische misslagen & vervalsingen

« Antwoord #2 Gepost op: 31 Januari 2010 - 09:57:31 »

Doorgaans zijn medailleslagenverzamelaars zeer streng hierin. Het moet perfect in lijn zijn, of het is geen medailleslag, maar een 98% of 90% of 3/4 medaille.

5° is te weinig. Er zijn sommige stukken die maar met verdraaiing bestaan. Als je de 20 cent 1953 bevoorbeeld bekijkt, zul je opmerken dat een perfecte muntslag moeilijk te vinden is.

Medailleslagen zijn doorgaans wel zeldzaam te noemen, maar deze die in het boek NB zijn vermeld horen dan nog bij de meer courante. Die Jespers, de 10 Frank Boudewijn, de 50 Cent Mijnwerker en de 25 Cent Boudewijn komen het vaakst voor in medailleslag. In veiling 2 zat een 50 Frank Laenen in medailleslag, en dat is enorm zeldzaam. Dat was de eerste keer dat ik dit type in medaille was tegengekomen. Die is dan ook 290 euro gegaan in de veiling, waar de veel voorkomende medailleslagen tussen de 20 en 50 euro waard zijn.

Mvg,

Misslagske

Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: