Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
25 Mei 2012 - 17:52:44 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: 5 cash Indie voorkant km#324 - 316 achterkant???  (gelezen 671 keer)
Yosam
nieuw lid
**

Geslacht: Man

Dit forum is het helemaal !

« Gepost op: 28 Januari 2010 - 19:52:01 »

Goede avond,
ik heb onlangs het volgend muntje (scan hieronder) gevonden:
de voorkant is 5 cash km# 324-316 in de Krause 1801-1900 pagina 701 en is bijna prachtig te noemen.
De achterkant is iets raar (ik heb hem wat groter gescand): deze kant is precies eerst gehamerd (letterlijk met een hamer bewerkt/gedeukt) en toont als ik het goed zie de voorkant van de 5 cash incuus. 
Nu heb ik een paar problemen met deze munt:
ten eerste is de tekst op de achterkant een uitvergroting van de voorkant.  De tekst e.d. kan niet helemaal op de munt.  Ik heb deze vergeleken met de 10 cash, die munt is wel groter, maar daarvan klopt helaas de tekst niet. Dus het is zeker geen incuus van een 10 cash.  Dat zou trouwens ook niet logisch zijn.
Ten tweede is de slag van deze achterkant is ook veel te duidelijk en scherp om van een incuus te spreken.
Aangezien Indische munten mijn forté niet zijn, kan iemand raad geven?
Ik heb heel de Krause van de vorige twee eeuwen nagekeken, maar niets gevonden.

Bedankt en groeten,
Yosam

Aernout
Volledig lid

« Antwoord #1 Gepost op: 28 Januari 2010 - 20:15:26 »

Kan het zijn dat men eerst de achterkant vlak geschuurd heeft om een vlak plaatje te hebben en dat men dan een groter model (bv. X cash) er op gelegd heeft en zo de afdruk erin geklopt heeft ?

Jammer dat slecht een klein gedeelte (allez 2 fragmenten) van de letters zichtbaar zijn.

Iemand anders een idee ?

Aernout

Start klein om groots te eindigen
misslagske
full lid

Verzamelaar van Belgische misslagen & vervalsingen

« Antwoord #2 Gepost op: 29 Januari 2010 - 12:50:29 »

En toch is dit een gewone incuus hoor. Het klevende muntje had al enkele slagen verwerkt, toen dit plaatje ertegen is geslagen. Ik heb dergelijke incuusslagen van België ook. Lijkt me wel zeldzaam hoor.

Misslagske

Yosam
nieuw lid
**

Dit forum is het helemaal !

« Antwoord #3 Gepost op: 30 Januari 2010 - 22:13:53 »

Bedankt  voor de reakties!
Een muntje dat een paar keer blijft steken tijdens het slagen kan inderdaad de dader zijn in dit geval.  De tekst e.d. "ligt" niet op de munt, maar is er inderdaad in gedrukt.  Wat me deed twijfelen was de vergroting en de scherpte van de incuus.

Een leuk muntje voor het rariteitenkabinet.

Bedankt en groeten,
Yosam
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: