Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
25 Mei 2012 - 17:46:26 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Poll
Vraag: hoe zou jij je munten willen sorteren in je verameling?  (Poll gesloten: 28 April 2010 - 19:35:52 )
morin - 3 (21.4%)
numismatica belgica - 5 (35.7%)
krause - 2 (14.3%)
anders - 4 (28.6%)
voordrukalbums - 0 (0%)
Totaal aantal stemmen: 14

Pagina's: [1] 2   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: munten sorteren o numismatica belgica of morin?  (gelezen 1590 keer)
jan_tomat
Moderator
full lid

Geslacht: Man

wat word ik hier slim

« Gepost op: 18 Januari 2010 - 17:45:52 »

hallo

nog zo iets waar ik nu mee zit

hoe ga ik nu mijn verzameling ordenen?
mijn verzameling zit nu op koning in kaften en in munthouders.ontbrekende munten hebben een kaartje met de gegevens van die munt er in steken

leo I en leo II
albert I en leo III en prins karel
boudewijn
albert II

op morin nr en nu zou ik ze willen herschikken maar weet niet goed hoe ik dit het best kan doen.
lijkt me veel werk Undecided
iemand al bezig geweest of ieand die een goede manier weet?

groetjes
jan tomat

ik verzamel belgie munten +biljetten nederland en portugal de rest van europa in mindere maten
Aernout
Volledig lid

« Antwoord #1 Gepost op: 18 Januari 2010 - 18:12:32 »

Hallo,

Persoonlijk ben ik nog niet zo ver, ben sinds kort maar bezig met de iets duurder munten van belgie.
Laat ons zeggen dat qua sorteren nog alle kanten uit kan.

Persoonlijk denk ik dat als je per type spaar (van ieder serie één) dat de NB daarvoor het best geschikt is, omdat daar de nummering per type loopt, dus geen ontbrekende nummers, etc.

Liefst heb ik per koning dan zie je bv. de 1, 2, 5 en 10 cent achter mekander zitten van
Maar om de nummering van de morin over te nemen ben ik erg hapig aan, in mijn ogen is te veel met de nummering gesoemeld en dan vooral met die a, b, c, etc. en dan ook die hoofdletters A

bv. bij 1 cent koper LPI
A114
114
=> eentje gewoon tussen gestoken

116
116a
116b
=> alles over het jaar 1836
en dan 116c = 1841, weer in tussen gedaan  Undecided

Dusja weet nog niet wat ik ga kiezen (misschien een eigen nummering met vooraan een overzicht blad per koning met eigen nummer en de Morin en NB nummer)

Aernout

Start klein om groots te eindigen
zuster12
full lid

munten en biljetten zijn top

« Antwoord #2 Gepost op: 18 Januari 2010 - 19:05:52 »

ik heb mijn eigen boek samengesteld en dus niet een voorgedrukte van (kan niet op naam komen) nederlandse uitgeverij.

heb dan wel het systeem van de morin overgenomen maar enkel onderaan het munthoudertje zelf een kleefstrook aangebracht met de munt die in de houder zit
amai is en was hele opgave maar fijn als je één koning af hebt, maakte ook idd de houders met vermelde munt ook al heb ik deze niet.

maar gebruik helemaal géén nummering en daar draait de vraag hier blijkbaar om

daar er een enorm verschil bestaat tussen morin en nb blijft het een moeilijke keuze als je elke munt wil opnemen in je verzameling
ergens is hier reeds ooit een topic van geweest maar vind deze ook niet meteen terug

ik verzamel alle munten en belg.biljetten.
Yosam
nieuw lid
**

Dit forum is het helemaal !

« Antwoord #3 Gepost op: 18 Januari 2010 - 19:48:07 »

Hoi,
tot nu toe was mijn verzameling gesorteerd op de Morin zoals de meesten onder ons.  Ik gebruik wel de boeken van Davo waarvan ik een viertal tweedehands heb kunnen kopen en een beetje heb aangepast.
Ik ga wel naar de NB sortering evolueren aangezien ik reeds de NB voornamelijk gebruik. 

Helemaal fantastisch zou het zijn indien een set werkblaren kan gedrukt worden zoals de Davo blaren.
Het is zelfs reeds eerder gedaan: een set gedrukt die een cataloog als basis heeft namelijk de cataloog van De Mey 1981 als ik me niet vergist. (Aangehecht een voorbeeld). 
Dit zou de NB nog een grotere boost geven. Hoe je dat in de praktijk omzet is een andere zaak natuurlijk.  Het ziet er naar uit dat de NB de volgende jaren zal uitbreiden ref. de oproep op de site www.numismaticabelgica.be.

Groeten,
Yosam   
Aernout
Volledig lid

« Antwoord #4 Gepost op: 18 Januari 2010 - 19:58:22 »

Ik misschien een vraag die er op aansluit

Indien je beslist om de NB-nummering te gebruiken en je verzamelt van ieder type alle jaartallen.

Hoe zou je dan je nummering doen ?
Eerst de NB-nummer gevolgd door het jaartal ? En wat met meerdere varianten per jaar ??

Aernout

alvermunt
groentje
*

« Antwoord #5 Gepost op: 19 Januari 2010 - 19:04:05 »

ik
« Laatste verandering: 06 Juli 2010 - 22:06:52 door alvermunt » Gelogd
Yosam
nieuw lid
**

Dit forum is het helemaal !

« Antwoord #6 Gepost op: 19 Januari 2010 - 19:36:22 »

Ik misschien een vraag die er op aansluit
Indien je beslist om de NB-nummering te gebruiken en je verzamelt van ieder type alle jaartallen.
Hoe zou je dan je nummering doen ?
Eerst de NB-nummer gevolgd door het jaartal ? En wat met meerdere varianten per jaar ??
Aernout
Hallo,
ik wou de NB nummering met jaartal volgen (onderaan het carton is plaats) en voor elk volgend  typenummer een nieuw blad beginnen.  Zo kan je wanneer een volgende uitgave van NB nieuwe munten/varianten vermeld gewoon een nieuw blad erachter kan steken, een twintigtal munten hersorteren en doorgaan.  Je moet dan niet opnieuw de hele boel herschikken.  Het zal meer kosten aan accessoires ( de muntblaren) en plaats (misschien een klasseur meer?)  maar de tijdswinst zal er ook naar zijn hoewel dit ook niet ideaal is.  Nu (morin) heb ik na de laatste munt van een koning een paar blaren steken waar de varianten per soort/nummer in zitten.  Het ziet er niet zo mooi uit, maar is ook tijdsbesparend.
Groeten,
Yosam
« Laatste verandering: 19 Januari 2010 - 19:41:27 door Yosam » Gelogd
Aernout
Volledig lid

« Antwoord #7 Gepost op: 19 Januari 2010 - 19:59:30 »

Ik denk ook inderdaad dat een blad per typenummer (NB) gevolgd door de jaartallen en varianten op lang termijn het meest tijdbesparend zal zijn.
Persoonlijk denk ik dat de NB nummering niet zo gauw zal veranderen (wel kunnen er bijkomen) omdat ik  heb ondervonden dat de catalogus er op voorzien is bv.NBFB-209 is type I en NBFB-211 is type III deze staan in de NB maar NBFB-210 (type II) staat er niet in. En inderdaad door één blad in te voegen is het opgelost en blijft het achterliggende nummering ook goed (moest type II ooit eens in de NB verschijnen).

Persoonlijk zou ik ook per koning willen hebben, misschien is dit wel te combineren.
Maar dan kunnen enkele NB-nummers dubbel voor BV 20fr en 50fr bij Pr.K. en BWI om maar 1 voorbeeld te geven.

Ben der nog niet uit, dit komt wel.

Aernout

zuster12
full lid

munten en biljetten zijn top

« Antwoord #8 Gepost op: 19 Januari 2010 - 21:51:35 »

Ik had ooit het idee gewoon de munten per koning te klasseren,
en op het einde alle varianten die reeds bestaan in afzonderlijk blad(eren) te steken.

eenvoudig nummering aan te passen en zoals hiervoor reeds ook vermeld niet het geheel moeten herklasseren.
zijn talloze oplossingen
ieder moet voor zich uitmaken wat voor hem het overzichtelijks blijft en hoe of waar hy de varianten wil steken denk ik

grtz

ik verzamel alle munten en belg.biljetten.
jan_tomat
Moderator
full lid

wat word ik hier slim

« Antwoord #9 Gepost op: 20 Januari 2010 - 10:53:11 »

hallo

leuk dat er reactie op komt Smiley
denk dat ik ze ook per album ga houden
leo I en leo II
albert I en leo III en prins karel
boudewijn
albert II
maar ze wel ga herschikken naar de nb nrs
elke nr een blad lijkt me iets te veel bladeren dus ga ik ze opeenvolgend steken en geregeld bv om de 2 bladeren een vakje open laten moest er een munt bij komen.
dan gaan de nrs wel niet volgen op elkaar maar dat maakt eigenlijk niet veel uit denk ik.
elk album begint met de laagste waarde dus laagste nr
1 nr voor twee konningen zie ik niet direct staan Huh
zal er nog eens over nadenken en misschien is er iemand met een goed systeem en dan sta ik daar weer.
hopelijk nog veel ideeen hier onder
jos ge maakt het ons niet gemakelijk hoor Smiley
misschien heb jij een goed systeem of kan je ons uitlegen waarom je het zo hebt bedacht? Tongue

groetjes
jan tomat

ik verzamel belgie munten +biljetten nederland en portugal de rest van europa in mindere maten
Aernout
Volledig lid

« Antwoord #10 Gepost op: 20 Januari 2010 - 17:55:51 »

1 nr voor twee konningen zie ik niet direct staan Huh

Wel als je de Morin erbij neem.
één voorbeeld:
50 frank zilver, type Mecurius
Prins karel van 1948 to 1951 zowel frans als vlaams
Boudewijn I enkel 1954 zowel frans als vlaams

In de NB is het per taal een type
50 Francs Ag - Rau - Type II = Frans van 1948 tem 1954 (NBFB-162)
50 Frank Ag - Rau - Type II = Vlaams van 1948 tem 1954 (NBFB-163)

=> als de NB nummering wilt per koning moet je dan beide koning beide nummers vermelden (op voorwaarde dat van beide koning de desbetreffende stukken bezit) want dit stuk werd geslagen onder 2 regering (al hoewel Prins karel een regent was, detail).

elke nr een blad lijkt me iets te veel bladeren  groetjes

Inderdaad sommige types hebben zelfs maar een stuk dus om daar een blad aan te hangen is idd veel, ik denk dat het beste geval per geval apart te bekijken. Bv Volgens de NB de 2 talen tesamen te nemen ofzo
Bv. bij prins karel zowel NBFB-162 en 163 op een 1 blad samen met de 20 fr en 100 fr stukken

Keuze genoeg
Aernout

Aernout
Volledig lid

« Antwoord #11 Gepost op: 03 Februari 2010 - 20:33:24 »

Misschien nog een aansluitend vraagske.

Hoe bergen jullie munten weg met verschillende randschrift in positie A en B?

Bv. 50 frank zilver, expo '35 met diameter 35mm als je dit in een munthouder steekt van 35 mm zie je de rand niet meer. Nemen jullie dan 1 of meedere 'maten' groter?

Bv. 2 Belga of 10 frank, zuiver nikkel, AI met diameter 34 mm als deze plaatst in een houder 35mm is die éne mm genoeg on de rand te zien, denk niet

Hoe doen jullie het ? Met dank

Aernout

RobKooy (Overleden)
full lid

Met grote voorsprong het allerbeste muntenforum!

« Antwoord #12 Gepost op: 03 Februari 2010 - 22:42:27 »

Aernout,
Wanneer je de verschillende randschriften goed wilt kunnen zien is 1 mm rondom absoluut niet genoeg. 2 of liever nog 3 mm is dan noodzakelijk.
Probleem is dan weer dat de munt binnen de munthouder zal gaan schuiven en dus nooit mooi precies in het midden zal blijven zitten.
Rob Kooy

Helaas is Rob Kooy overleden en niet meer actief op ons forum, Namens het Muntenforum willen wij Rob Kooy bedanken voor de inzet van de afgelopen jaren hij was en is een enorme inspiratie voor vele verzamelaars.
Aernout
Volledig lid

« Antwoord #13 Gepost op: 14 Februari 2010 - 21:37:43 »

Hier nog een aansluitende vraag:

Graag had ik graag eens geweten hoeveel bladen (voor munthouders) er in een bv. MH20 Importa map en in een mammoet map passen om de map mooi vol, maar niet overvol te laten lijken. Omdat bij de desbetreffende site resp. gesproken word van 5 M20 bladen en 15 MH20 + 5 MH12 bladen (vermoedelijk meeverkocht bij de map).

Aernout

RobKooy (Overleden)
full lid

Met grote voorsprong het allerbeste muntenforum!

« Antwoord #14 Gepost op: 14 Februari 2010 - 22:38:38 »

Aernout,
Mat de Mammoet mappen heb ik geen ervaring. In de normale mappen gaan in ieder geval 10 tot 12 MH20 bladen. Heb je uitsluitend erg dikke munten dan zullen dat er wellicht een paar minder zijn.
Rob Kooy

Helaas is Rob Kooy overleden en niet meer actief op ons forum, Namens het Muntenforum willen wij Rob Kooy bedanken voor de inzet van de afgelopen jaren hij was en is een enorme inspiratie voor vele verzamelaars.
Pagina's: [1] 2   Omhoog
  Print  

Ga naar: