Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
08 Februari 2012 - 11:58:10 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Stuiver Karel V geslagen in Holland?  (gelezen 1729 keer)
jacquescoin
nieuw lid
**

Dit forum is het helemaal !

« Gepost op: 30 December 2009 - 21:54:57 »

Volgens mij is dit een Bourgondische stuiver van Karel V. Klopt dit?
En zo ja: waar is hij geslagen?
Ik meen een roos te zien, en dat zou betekenen dat hij in Dordrecht is geslagen als munt van Holland.
Op de onderste afbeelding (kruis met adelaar in het midden) onder het linker kruiseinde (drie uur) een ster te zien, en boven het kruiseinde de H (wellicht van Hispaniorium).
Wat betekent die ster?

Zeldzaam?

Jacquescoin
« Laatste verandering: 31 December 2009 - 13:23:05 door jacquescoin » Gelogd
RobKooy (Overleden)
full lid

Geslacht: Man

Met grote voorsprong het allerbeste muntenforum!

« Antwoord #1 Gepost op: 31 December 2009 - 15:03:37 »

Jacques,
Inderdaad een stuiver van Karel V, en wel eentje van de tweede emissie.
Als er een roosje op staat dan zou dat moeten staan boven de kroon op de voorzijde (op het plaatje is dat niet overdreven duidelijk te zien).
In dat geval is de munt geslagen in Dordrecht, Holland.
Het gaat dan om het type vGH 192-6d (met romeinse letters, geslagen tussen 1535 en 1544).
De andere kenmerken die je noemt (H en Ster) staan inderdaad links, maar dat is dan wel in de positie 9 uur. Dat wat jij voor een ster aanziet is een deel van de interpunctie, de H is inderdaad de beginletter van HISPA(niorum).
Rob Kooy 

Helaas is Rob Kooy overleden en niet meer actief op ons forum, Namens het Muntenforum willen wij Rob Kooy bedanken voor de inzet van de afgelopen jaren hij was en is een enorme inspiratie voor vele verzamelaars.
jacquescoin
nieuw lid
**

« Antwoord #2 Gepost op: 31 December 2009 - 15:22:00 »

Bedankt Rob,

Ik bedoelde uiteraard 9 uur (en niet 3 uur).
Het teken naast TUOS is moeilijk te zien (zie de foto). Kan iemand mij aangeven hoe de Dordrechtse roos op dit type munt er uit hoort te zien?
Als dit een rozet is zoals op de latere duiten van Holland, is het geen roos. Het teken wat op deze munt is vrij breed. Het zou mogelijk ook een kroon kunnen zijn. Iemand een idee hoe de kroon van Maastricht eruitzag?

Jacques
« Laatste verandering: 31 December 2009 - 15:42:10 door jacquescoin » Gelogd
RobKooy (Overleden)
full lid

« Antwoord #3 Gepost op: 31 December 2009 - 17:00:24 »

Jacques,
Voorzover te zien is dit eerder een roos dan een rozet. Aangeven hoe een roos op dit munttype er precies uit zou moeten zien is niet eenvoudig. Alleen al van deze stuivertjes bestaan minimaal vier onderling verschillende subtypen.
Rob Kooy

Helaas is Rob Kooy overleden en niet meer actief op ons forum, Namens het Muntenforum willen wij Rob Kooy bedanken voor de inzet van de afgelopen jaren hij was en is een enorme inspiratie voor vele verzamelaars.
jacquescoin
nieuw lid
**

« Antwoord #4 Gepost op: 02 Januari 2010 - 18:37:24 »

Ik heb geprobeerd omzo goed mogelijk te tekenen wat ik tussen TUOS en DA kan zien.
Wat mij opvalt is dat links en rechts van het muntteken (of is dit onderdeel van het muntteken?) boven elkaar twee interpunctiekruisjes staan. En wat tussen de kruisjes staat kan naar mijn idee zowel een roos als een kroon zijn (dus Dordrecht of Maastricht).
Of zijn er nog andere mogelijkheden?

Die interpunctiekruisjes op deze plek (ervan uitgaande dat het inderdaad interpunctiekruisjes zijn...): zijn die specifiek voor een bepaalde stad?
Ik wil graag weten waar dit stuivertje geslagen is...

Wie kan me verder helpen?

Jacques
« Laatste verandering: 02 Januari 2010 - 20:55:28 door jacquescoin » Gelogd
RobKooy (Overleden)
full lid

« Antwoord #5 Gepost op: 03 Januari 2010 - 00:51:11 »

Jacques,
Bij deze uitgifte zijn twee boven elkaar geplaatste interpunctiekruisjes alléén bekend op de stuivers van Vlaanderen, maar een Vlaamse stuiver is dit zeer zeker niet. Ik blijf het vooralsnog houden op een Hollandse munt, mede omdat een voor Maastricht typisch element ontbreekt (sterren aan de uiteinden van het kruis).
Rob Kooy

jacquescoin
nieuw lid
**

« Antwoord #6 Gepost op: 03 Januari 2010 - 16:53:33 »

Opnieuw bedankt, Rob!

Frappant, dat van die interpunctiekruisjes boven elkaar. Ik meen ze echt te zien, maar ik kan me natuurlijk vergissen.
Waarom is het in ieder geval geen Vlaamse munt (terwijs die interpunctiekruisjes daar wel voorkomen)?

Jacques
RobKooy (Overleden)
full lid

« Antwoord #7 Gepost op: 03 Januari 2010 - 17:50:26 »

Waarom is het in ieder geval geen Vlaamse munt (terwijs die interpunctiekruisjes daar wel voorkomen)?
@ Jacques,
Omdat in dat geval er een (Franse) lelie te zien zou moeten zijn op de plaats waar nu een roosje te zien is.
Rob Kooy

jacquescoin
nieuw lid
**

« Antwoord #8 Gepost op: 03 Januari 2010 - 19:03:04 »

Duidelijk, Rob. Een lelie is het in ieder geval niet.
Toch nog even terug naar Maastricht: op 9 uur (onderste afbeelding, kruis) zie ik toch wel degelijk een ster (vijf punten en redelijk groot vergeleken met de letters). Op hetzelfde plaatsje zie ik op 4 en 5 uur aanzienlijk kleinere interpunctiekruisjes (die qua vorm en grootte weer lijken op de boven elkaar geplaatste kruisjes aan de andere zijde). Kijk nog maar eens goed.
Vergeleken met die interpunctiekruisjes zie ik op 9 uur wel degelijk een grotere vijfpuntige ster. Misschien dan toch Maastricht?
Verdorie wel een raadplaatje, deze munt! (Maar dat is toch juist leuk...)

Jacques
RobKooy (Overleden)
full lid

« Antwoord #9 Gepost op: 04 Januari 2010 - 22:08:12 »

Jacques,
In de buurt van het uiteinde van het kruis op 9 uur is mogelijk iets te zien dat met heel veel fantasie en goede wil uit te leggen is als een vijfpuntige ster.
Maar op de Maastrichtse stuivers met muntteken kroon eindigt het kruis aan alle vier kanten in een ster. Op jouw munt zijn de uiteinden van het kruis alleen maar gevorkt.
Rob Kooy

Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: