Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
25 Mei 2012 - 17:34:59 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Duitse euromunten met draaiende sterren  (gelezen 1086 keer)
RobKooy (Overleden)
full lid

Geslacht: Man

Met grote voorsprong het allerbeste muntenforum!

« Gepost op: 20 December 2009 - 23:31:44 »

P.S. De Duitse draaiende sterren, nooit van gehoord. Waar vind ik iets daarover ?
Jan,
Op de diverse Duitse muntenfora is daarover in de loop der jaren nogal het een en ander geschreven (zelfs recent nog, op www.muenzenforum.de). Ook de Eurocatalogus van Gerhard Schön vermeldt ze, met prijzen (voorzover bekend) van € 500 tot € 2500.
Kort samengevat:
Toen de Duitsers in 1996 met de aanmunting van euromunten begonnen beeldden ze aanvankelijk de sterren radiaal gericht - draaiend af. Inplaats van alle sterren gelijk gericht (zoals op de Europese vlag). Toen ze de fout ontdekten was er al een aantal van alle nominalen door alle vijf muntberijven geslagen, die vervolgens door wokkelen werden vernietigd. Slechts een zeer klein aantal is aan de vernietiging ontsnapt.
Rob Kooy
« Laatste verandering: 20 December 2009 - 23:40:00 door RobKooy » Gelogd

Helaas is Rob Kooy overleden en niet meer actief op ons forum, Namens het Muntenforum willen wij Rob Kooy bedanken voor de inzet van de afgelopen jaren hij was en is een enorme inspiratie voor vele verzamelaars.
De Bonte Specht
Volledig lid

« Antwoord #1 Gepost op: 21 December 2009 - 00:26:12 »

Rob,
Daaankewel voor de heldere uitleg ! De "Duitse draaiende sterren" vind ik een mooie, korte en goed beschrijvende benaming voor deze munten. Een goeie artikelbenaming heeft dikwijls een positieve invloed op de prijsbepaling.
( "Wokkelen" - moet ik ook onthouden. Ja, ik weet wat het is, maar het woord kende ik niet.)
« Laatste verandering: 21 December 2009 - 00:46:55 door De Bonte Specht » Gelogd

"Vrees niet, ik ben het"
Petijsach
nieuw lid
**

Peter

« Antwoord #2 Gepost op: 21 December 2009 - 14:47:09 »

Denk je wel redelijk wat te weten over de soorten euromunten en dan ineens dit!!
Is hier meer over bekend (heb de link geprobeerd van Rob maar kan er geen wijs uit worden) met name waar deze worden gevonden (omloop?) welke letter enz.........
Dit maakt veel mensen nieuwsgierig denk ik!!
RobKooy (Overleden)
full lid

Met grote voorsprong het allerbeste muntenforum!

« Antwoord #3 Gepost op: 21 December 2009 - 17:15:35 »

Van alle acht waarden zijn er, bij alle vijf munthuizen, vermoedelijk miljoenen stuks geslagen. Daarvan zijn er nu nog, naar schatting, in totaal enkele honderden stuks bekend. Sommige waarden/muntletters komen aanzienlijk vaker voor dan andere.
Een deel van de overgebleven munten is nog intact, een ander deel is ontwaard ("gewokkeld").
Het is niet duidelijk hoe degenen die een of meer van deze munten bezitten er ooit aan zijn gekomen. Een deel van de bezitters hebben in ieder geval hun munten via ebay gekocht.
Rob Kooy

Helaas is Rob Kooy overleden en niet meer actief op ons forum, Namens het Muntenforum willen wij Rob Kooy bedanken voor de inzet van de afgelopen jaren hij was en is een enorme inspiratie voor vele verzamelaars.
Petijsach
nieuw lid
**

Peter

« Antwoord #4 Gepost op: 29 December 2009 - 21:47:53 »

Ik heb vandaag nog met een welbekende handelaar over dit onderwerp gesproken en zelfs hij wist helemaal niet van het bestaan van deze munten!!
Neem aan dat hij nu alles van Duitsland 2002 aan het nakijken is Grin Grin
*M.
Volledig lid

als een olifant in de porseleinkast lopen!

« Antwoord #5 Gepost op: 30 December 2009 - 07:46:05 »

Angry
« Laatste verandering: 18 Juni 2010 - 13:34:24 door M. » Gelogd
Petijsach
nieuw lid
**

Peter

« Antwoord #6 Gepost op: 30 December 2009 - 09:02:40 »

Jammer dat deze handelaar meteen wordt bestempeld als geldwolf terwijl hij veel verstand van muntenzaken heeft!!
En om hem nu af te vallen omdat hij van het bestaan van deze Duitse munt niets wist............ Wink Wink Wink
Wietze
groentje
*

Dit forum is het helemaal !

« Antwoord #7 Gepost op: 30 December 2009 - 10:39:21 »

"Senior" heeft in 2004 een varianten catalogus uitgebracht waar deze munten in beschreven staan.
Ik heb in dec 2004 de 1€ F in omloop gevonden

Wietze
llinde
full lid

« Antwoord #8 Gepost op: 30 December 2009 - 12:24:55 »

Jammer dat deze handelaar meteen wordt bestempeld als geldwolf terwijl hij veel verstand van muntenzaken heeft!!
En om hem nu af te vallen omdat hij van het bestaan van deze Duitse munt niets wist............ Wink Wink Wink

Hier ben ik het helemaal mee eens, het gaat hier niet om officieel uitgegeven munten, maar per ongeluk in circulatie terecht gekomen fouten.
Het slaat nergens op om een munthandelaar die dit voor vrijwel niemand interessante gebied niet volledig kent, maar gelijk te bestempelen als niet ter zake kundig en alleen maar uit op geld verdienen!!

Ik heb ook liever een munthandelaar die goed op de hoogte is van normale munten dan van dit soort uitzonderingen!

Luit

Lid heeft de Forumregels overtreden en is geen lid meer.
Petijsach
nieuw lid
**

Peter

« Antwoord #9 Gepost op: 30 December 2009 - 13:09:05 »

"Senior" heeft in 2004 een varianten catalogus uitgebracht waar deze munten in beschreven staan.
Ik heb in dec 2004 de 1€ F in omloop gevonden

Wietze

Kijk aan, dat is nog eens mazzel.
Loont dus wel om te blijven zoeken naar dit soort munten (en ook andere munten).
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: