Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
25 Mei 2012 - 17:28:53 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1] 2   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Algemene waardebepaling munten  (gelezen 2940 keer)
Aernout
Volledig lid

Geslacht: Man

« Gepost op: 16 December 2009 - 22:15:42 »

In deze topic is de slagzin: Oefening baart kunst.

Graag had ik hier tamelijk veel reactie op gekregen door zowel beginners, gevorderen als experts en ver daar boven.

Het komt er neer om eens de verschillende methode (of dé methode) op te sommen om de waarde van een munt (los van de zeldzame) te bepalen dat je fysisch ziet in winkel, rommelmarkt, etc (of met een zeer goede scan op internet).

Ik denk dat dit - als er paar reacties zijn en hoe meer hoe beter - een goede oefening kan zijn voor beginners om te leren om te gaan met prijsbepalingen van hun toekomstige munten om later een teleurstelling te vermijden (of zelfs een verzamelaar te verliezen).

Persoonlijk kijk ik eerst naar de staat/kwaliteit van de munt.
Daarna vergelijk ik met een catalogus. bv. de morin
Dan bepaal ik voor mezelf de prijs en vergelijk ik met de prijs van de verkoper.
Meestal is mijn prijs 1 a 1,5 trap/kwaliteit minder dan de werkelijke kwaliteit van de munt en als dit werkelijk ook zo is koop ik die, Zoniet probeer ik af te dingen en mag het niet baten laat ik het liggen er zijn nog verzamelaar die verkopen.

Start klein om groots te eindigen
Aernout
Volledig lid

« Antwoord #1 Gepost op: 16 December 2009 - 22:23:25 »

Enkele voorbeelden (om te oefenen)

VB1:
5 frank, zuiver nikkel groot model, type rau, LPIII
jaar 1936 FR
kwaliteit Z.FR+
catalogus: fr: 10 / z.fr 25 / pr 75
persoonlijk zou ik max 15 willen betalen

VB2:
50 frank zilver, wereldtentoonstelling 1935, LPIII
jaar 1935 VL
kwaliteit pr-
catalogus: fr 70 / z.fr. 125 / Pr. 175
persoonlijk tussen 90 a 100 euro

VB3:
20 frank zilver, AI
jaar 1933 VL
kwaliteit z.fr
catalogus: fr. 10 / z.fr 30 / pr. 75
persoonlijk: 12 a 15

PS: leren doet je door te oefenen en niet door te kijken

Lauras_dad
full lid

« Antwoord #2 Gepost op: 17 December 2009 - 00:09:33 »

De prijzen in zo'n catalogus, neem maar de Morin voor de Belgische, is echt niets meer dan een leidraad.
Persoonlijk probeer ik naar mijn idee een redelijke kwaliteitsschatting van de munt te maken, en dan zal ik zelden meer dan de helft biden dan wat in de catalogus staat.
Ervaring leert dat vaak juist voor de duurdere munten, zie Leopold I véél minder wordt geboden en gegeven in verhouding dan voor minder zeldzame muntjes.
Een aantal dagen geleden passeerde op E-bay een 2 1/2 Frank 1848 met groot hoofd, volgens de scan op E-bay PR tot FDC, en is weg gegaan net over de 1000 Euro, terwijl die in de catalogus 5000/6500 getaxeerd staat.

Andere munten, Albert I 20 frank goud, gaan heel vaak weg voor hogere prijzen dan catalogus aangeeft, waarschijnlijk omdat de catalogus even achterop hinkt met de nominale goudprijs.

Sommige munten zijn schijnbaar populair, ééntje daarvan is jouw voorbeeld - de 50 Frank Wereldtentoonstelling 1935.....die blijven idd vrij hoge prijzen halen, zelden zie je ze weggaan onder de 60 Euro (jammer, want die heb ik nog niet trouwens)

Laatst vroeg ik in een muntenhandel naar de 100 Fr 1949 Fr, ook een munt die ik nog niet heb.....dit is dan weer een munt die in de handel zo goed als niks waard is, en je op e-bay nog steeds 14-15 Euro voor betaalt.
In de muntenwinkel waar ik vaak kom is de uitleg, ach, die munt is niks waard, iedere verzamelaar heeft die al lang.....

Zelfde verhaal met de 20 centiem 1962 FR - 20 jaar geleden haalde dat muntje vlot 500-700 Fr, wegens zéér zeldzaam.....nu is hij niks meer waard - met dezelfde uitleg, elke verzamelaar heeft em, en dus valt de vraag weg.

F
zuster12
full lid

munten en biljetten zijn top

« Antwoord #3 Gepost op: 17 December 2009 - 14:37:39 »

waarde bepalingen voor munten allerlei zijn idd afhankelijk van vraag en aanbod.

maar één manier om teleurstellingen te voorkomen: zorg dat je steeds een magneetje opzak hebt  Wink
is handig om er steeds zeker van te zijn heden tendage dat je geen fake "zilver" gaat aankopen
en dan sluit ik uiteraard internet aanbiedingen uit.
maar spreek ik over rommelmarkten ed toestanden.

ik verzamel alle munten en belg.biljetten.
alvermunt
groentje
*

« Antwoord #4 Gepost op: 17 December 2009 - 22:23:27 »

munthunter
« Laatste verandering: 06 Juli 2010 - 22:09:07 door alvermunt » Gelogd
Aernout
Volledig lid

« Antwoord #5 Gepost op: 22 December 2009 - 20:58:43 »

Hallo,

Nog een vraagje terzijds

Ook ik kan nog leren! En zodoende ben ik bezig.

Toch had ik nog een een vraag, ik zie hier voor bij voorbeeld 2 en bij andere munten gelijkaardig aan deze een prijs rond de 60 a 70, natuurlijk is op een foto en scan niet altijd de kwaliteit te 'bepalen'.
Daarom deze vraag bij VB2 is de prijs van van 90 a 100 EUR te hoog geschat voor een 50FR stuk van expo 1935 VL in kwaliteit PR- ?

Aernout

Lauras_dad
full lid

« Antwoord #6 Gepost op: 24 December 2009 - 03:03:49 »

Ik vermoed van wel eerlijk gezegd....
Laatst volgde ik een frans stuk in FDC op E-bay en was jammer genoeg niet bijtijds om te bieden. Deze munt is afgelopen aan 56 €.
Deze munt is een schoolvoorbeeld van een veel te hoog ingeschatte munt (naar mijn mening).
Bij veiling haalt hij tussen de 50 en 70 €, terwijl hij door veel "nu-kopen-aanbieders" veel hoger wordt aangeboden.
Tussen aanbieden en verkopen is natuurlijk een groot verschil.

Wel lijkt vaak de vlaamse iets hoger te halen dan de franse, alhoewel het slagaantal dicht bij elkaar ligt. Misschien is de vlaamse toevallig veel meer ingeleverd en blijken er veel meer franse stukken over te blijven, geen idee eerlijk gezegd.

Frank
Aernout
Volledig lid

« Antwoord #7 Gepost op: 24 December 2009 - 13:32:08 »

Ik zie dat er e-bay weer eentje staat

http://cgi.benl.ebay.be/50-FR-1935-argent-Leopold-III-POS-voir-PHOTOS_W0QQitemZ160389202562QQcmdZViewItemQQptZLH_DefaultDomain_23?hash=item2557f10282

Zal ik eens opvolgen

Bedankt voor u antwoord.

'k Heb weer bijgeleerd en tis daarom dat we hier zijn.

Aernout

Lauras_dad
full lid

« Antwoord #8 Gepost op: 25 December 2009 - 23:36:05 »

Dat is dus precies die munt die vorige keer voor +/- 56 € is weggegaan.
Foto of niet, maar deze is ook echt wel FDC te noemen lijkt me.
Omschrijving van de verkoper is ook zo goed als identiek meen ik me te herinneren.
Uiteraard is het perfect mogelijk dat hij meerdere van deze munten te koop heeft.

In ieder geval, een collega van mij kocht er vorig jaar ééntje, zogoed als FDC op Kapaza voor 72 €.....bleek het om een medailleslag te gaan....die verkoper moet dat dus gewoon niet geweten hebben....leuke onwetendheid (in de positie van de koper dan in dit geval)

Ik heb van deze munt jammer genoeg nog geen exemplaar, ik had ze ooit alle 4 FR+NL in A en B.....maar heb ik jammer genoeg in mijn jeugdjaren verkocht samen met de hele verzameling  Roll Eyes

Frank
De Bonte Specht
Volledig lid

« Antwoord #9 Gepost op: 25 December 2009 - 23:57:18 »

'k Heb die munt bekeken en vergeleken met gelijkaardige munten op het net. Mij lijkt hij verdacht van kleur en bol van tekening en letters. Zou het geen gegoten exemplaar kunnen zijn ? Er zit ook geen KRASJE op hé.
De foto's van de randen zijn dan weer wel overtuigend. Maar zijn het die van dezelfde munt ?
« Laatste verandering: 26 December 2009 - 00:05:57 door De Bonte Specht » Gelogd

"Vrees niet, ik ben het"
zittergie
groentje
*

« Antwoord #10 Gepost op: 26 December 2009 - 10:17:30 »

De munt op ebay lijkt mij meer Prachtig+.

De letters van CHEMINS bevat krassen. De rand bevat kleine deukjes.
De staat van het gebouw is ook redelijk moeilijk te zien op de foto.

Natuurlijk voor de prijs dat het stuk wordt aangeboden kan je niet moeilijk doen.
Aernout
Volledig lid

« Antwoord #11 Gepost op: 26 December 2009 - 20:14:12 »

Inderdaad op internet is de kwaliteit minder goed te bepalen, dan als het in zelf kunt bekijken

Heb onlangs de franse versie gezien in pr/pr+, maar de prijs was te hoog.

Heb hem laten liggen er zullen nog wel andere kansen komen

Aernout

Lauras_dad
full lid

« Antwoord #12 Gepost op: 26 December 2009 - 23:44:13 »

Op het woord "chemins" lijken me geen krassen te staan, lijkt me eerdeer een kleine vervorming door de folie van de muntenhouder.
Nu, als je deze munt geen FDC noemt dan komen er bitter weinig FDC munten uit de muntenpersen lijkt me.

Over vervalsingen heb ik van deze munt nog niets gehoord, maar dat wil niet zeggen dat ze er niet zijn. Nu als ik ze zou vervalsen zou ik ze in medailleslag maken, dan brengt alke kopie meteen 10 x zoveel op.

Frank
misslagske
full lid

Verzamelaar van Belgische misslagen & vervalsingen

« Antwoord #13 Gepost op: 27 December 2009 - 22:45:09 »

Deze bestaan niet vals. Hij lijkt me gewoon gepoetst, en dan kan hij nooit FDC zijn, hoogsten Pr.

Mvg,

Misslagske

Aernout
Volledig lid

« Antwoord #14 Gepost op: 20 Januari 2010 - 18:25:45 »

Nog een opmerking over de 50fr expo '35

Voor de franstalige zijn der 140 436 stukken geslagen
Voor de vlaamstalige zijn der 140 435 stukken geslagen

conclusie 1'tje minder voor de vlaamse stukken

Toch zijn de vlaamse stukken heel (afhanklijk van catalogus) wat duurder.

Wat zie ik over het hoofd ?
Het rokje ??

Aernout

Pagina's: [1] 2   Omhoog
  Print  

Ga naar: