Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
07 Februari 2012 - 13:58:55 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: hulp gevraagd: schelling Maria Theresia verschil gewicht + wapenschild  (gelezen 1535 keer)
alfie
groentje
*

« Gepost op: 19 November 2009 - 18:08:22 »

munt 1: jaartal 1750 brugge gewicht 4,91 gr
munt 2: 1752 Antwerpen gewicht 3,58 gr
munt 3: 1750 Antwerpen gewicht 4,61 gr
doorsnede van alle munten = 23mm
ik vind dat munt 2 en 3 op mekaar lijken maar munt 1 helemaal niet.
Het zwaard is veel groter.

Is dit normaal, ligt dit aan de wijze waarop de munt werd geslagen.
Weet iemand ook het verschil in schilden, munt 1 en 3 hebben hetzelfde schild en 2 een heel ander.
Op de achterkant is hetzelfde waar te nemen.
Alvast bedankt voor jullie hulp.
Alfie
« Laatste verandering: 24 November 2009 - 20:57:20 door alfie » Gelogd
den_pdg
Senior lid

Geslacht: Man

Addicted to coins...

« Antwoord #1 Gepost op: 28 November 2009 - 20:14:59 »

Hoi Alfie,

Op het eerste zicht is er helemaal niets mis met de schellings die je toont. Het theoretisch gewicht van een schelling ten tijde van de Oostenrijkse Nederlanden was 5.016 gram. Deze muntjes bevatten theoretisch 58.1% zilver. Enkel de FDC muntjes halen echter hun theoretisch gewicht en aangezien een schelling een pasmunt was zal je deze zelden in FDC toestand terugvinden. Het is dus helemaal niet abnormaal dat het gewicht van dergelijke muntjes 10% minder is dan het theoretische gewicht en indien er "geknipt" is aan het muntje dan kan het gewicht nog veel lager uitvallen.

Wat de verschillende schilden betreft, men heeft vanaf 1751 een ander schild gebruikt dan voordien in 1749 en 1750. Dus het is volstrekt normaal dat je muntje van 1752 een ander schild heeft.

Ik moet eerlijk zeggen, dat van die verschillende dikte in zwaarden was mij zelf nog niet opgevallen... maar als ik even naar de schellings kijk die ik zelf heb liggen (zie bv. de twee bijgevoegde scans) dan zou ik inderdaad durven zeggen dat ze in Brugge gemiddeld dikkere zwaarden hadden dan in Antwerpen.  Smiley

Mvg,
den_pdg
 Wink Wink Wink

Meer over de Belgische Frank en de munten van de Oostenrijkse Nederlanden op:

Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: