Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
08 Februari 2012 - 11:42:36 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Is dit een Turkse munt?  (gelezen 1096 keer)
jac-dru
Senior lid

Geslacht: Man

Dit forum is het helemaal !

« Gepost op: 18 Oktober 2009 - 23:24:00 »

Hallo, mag ik aan de kenners vragen over welke munt het hier gaat. Ik vermoed Turks. Mag ik mogelijks ook het jaartal weten?
De munt heeft een diameter van 24 mm. is 0,30 mm. dik en weegt amper 1 gram. Het is in een geel metaal mogelijks koper of een legering met zilver.
Alvast bedankt en de groeten van Jacques 
De Bonte Specht
Volledig lid

« Antwoord #1 Gepost op: 18 Oktober 2009 - 23:57:25 »

Het is er alleszins eentje van het Ottomaanse rijk, maar dat omvatte voor de eerste wereldoorlog het grootste deel van de Arabische wereld. Aanvankelijk dacht ik in die "slang op dat tafeltje" het woord "Misr"= Egypte te herkennen, maar ik mis de M.Er staat dus iets als S..r, zou dat Syrië kunnen zijn? Onder het "bankje" staat dan precies toch "Misr", maar in kleiner schrift. Het jaartal is 1222 van de Hegira of Islamitische jaartelling  en bovenaan, die V en omgekeerde V, dat is 78.
Dit is allemaal uit het blote hoofd want mijn catalogen heb ik niet meer. Iemand die nog wel een goeie catalogus heeft zal je echter snel verder kunnen helpen en aan de hand van het type tuhra op de voorkant kan die zien over welke sultan het gaat.Ik zou eerst maar eens onder Egypte gaan kijken...

"Vrees niet, ik ben het"
jac-dru
Senior lid

« Antwoord #2 Gepost op: 19 Oktober 2009 - 06:52:34 »

Hallo bonte specht, in ieder geval bedankt voor uw uitleg, ik zoek ook verder.
Groeten Jacques
RobKooy (Overleden)
full lid

Met grote voorsprong het allerbeste muntenforum!

« Antwoord #3 Gepost op: 19 Oktober 2009 - 13:38:28 »

De tekst op de onderste helft lijkt sterk op "Constantinopel" maar wijkt daarvan toch ook weer op verschillende punten van af. Mogelijk een imitatie van een Turkse munt?
Rob Kooy

Helaas is Rob Kooy overleden en niet meer actief op ons forum, Namens het Muntenforum willen wij Rob Kooy bedanken voor de inzet van de afgelopen jaren hij was en is een enorme inspiratie voor vele verzamelaars.
peterpaul31
nieuw lid
**

« Antwoord #4 Gepost op: 19 Oktober 2009 - 15:46:10 »

Volgens mij is dit ook geen echte munt, maar een imitatie wellicht gebruikt voor decoratie of sieraad doeleinden. Het jaartal AH1223-78 (oftewel AH1300) kan namelijk ook helemaal niet omdat de volgende sultan al in AH 1255 aan de macht kwam. Ik ben het ook met Rob eens dat de muntplaats erg op Constantinopel lijkt maar er toch van afwijkt.

groeten,
Peter Paul

Peter Paul de Jong
RVCOINS
Senior lid

« Antwoord #5 Gepost op: 19 Oktober 2009 - 18:57:34 »

Zoals Peter Paul al zegt is dit geen munt. Het jaar 1322 klopt maar 78 klopt niet omdat ik denk dat de V een Y is. Ik denk wat vaak in Egypte een gewoonte is, dat zijn de zgn "Bruidsmunten" penningen die tijdens de ceremonie voor het bruidspaar op de grond worden gegooid wat dan geluk zou brengen. ( ipv confetti)

mvg

RVCOINS

Verzamelaar van kloppen
jac-dru
Senior lid

« Antwoord #6 Gepost op: 19 Oktober 2009 - 19:28:33 »

Beste medezoekers, mag ik dan besluiten om te zeggen dat indien het om bruidsmunten of penningen gaat het bruidskoppel er ook niet veel aan heeft. Dit zijn volgens mij toch zeer mooie imitaties van munten. Hadden die penningen dan enige waarde voor het koppel of was dit zoals wij rijst gooien. Het christelijk jaartal van dit stuk is ook nog niet vernoemd.
Ik laat ook weten dat iedereen bedankt is voor het tot nu toe bekomen resultaat.
Groeten Jacques 
De Bonte Specht
Volledig lid

« Antwoord #7 Gepost op: 19 Oktober 2009 - 23:03:47 »

jac-dru,

Ga eens kijken op Google naar "Ottomaanse munten" en kies dan voor de rubriek: "rekenpenning? Turkije ottomaans.20 para? piaster?"
Het zou daar kunnen gaan over een "muntje" dat heel dicht bij dat van jou aanleunt.Daar krijgt peterpaul31 gelijk dat het onderste jaartal 1223 moet zijn, de troonsbestijging van Sultan Mahmud II. Die regeerde van 1808 tot 1839. Het bovenste getal staat voor het regeringsjaar waarin de munt geslagen werd en dan kan dat, zoals RVCOINS al zei , bezwaarlijk als 78 gelezen worden maar eerder als 8 met iets ervoor (eigenlijk erachter). Tenslotte is het daar besproken muntje geslagen in...Constantinopel. Vreemd dat men daar ook niet goed weet wat het precies is: een rekenpenning? 20 para of een piaster?
Het ding zelf heb ik niet kunnen bekijken want daartoe moest ik lid worden van de betreffende site en daar had ik geen trek in. Maar misschien neem jij wel graag die moeite...
Succes!

Jan
« Laatste verandering: 19 Oktober 2009 - 23:26:09 door De Bonte Specht » Gelogd

"Vrees niet, ik ben het"
jac-dru
Senior lid

« Antwoord #8 Gepost op: 20 Oktober 2009 - 06:57:00 »

Hallo Jan, terug bedankt voor uw verder onderzoek in verband met dit stukje. Steeds tot wederdienst bereid.Ik ga er zeker naar kijken.
Ik heb er zo twee met dezelfde inscripties.
groeten Jacques.
jac-dru
Senior lid

« Antwoord #9 Gepost op: 21 Oktober 2009 - 15:19:28 »

Hallo beste medehelpers, ik ben zoals Jan eerder voorstelde gaan kijken op de site van bodemvondsten (ook een zeer goede en leerrijke site overigens) en vond er inderdaad hetzelfde stuk. Er is door hen ook veel zoekwerk voorafgegaan maar toch gevonden. Het blijkt om een imitatiemunt of versiersel bij huwelijken te gaan. De 1 Qirsch of zoiets uit de periode van Mahmut II (periode begin 1800) werd nagebootst en dus gaat het hier om een fakemunt. Het bestaat uit een legering van koper met een klein zilvergehalte.
Aan ieder die hier heeft meegewerkt nog mijn dank.
Jacques 
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: