|
manueleurotje
|
 |
« Antwoord #30 Gepost op: 30 September 2009 - 06:22:18 » |
|
Op marktplaats ben je zoiezo niet verplicht te kopen als je ergens op bied.
(integenstelling tot ebay waar je dit wel bent)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
andres
|
 |
« Antwoord #31 Gepost op: 30 September 2009 - 12:20:28 » |
|
Ja, dat klopt.
en de verkoper is niet verplicht om iets te verkopen, tegen welk bod dan ook. je hoort meestal ook nooit meer iets, al ben je maanden lang de hoogste bieder.
m.i. een waardeloos systeem in vergelijking met eBay, zeker wat munten en bankbiljetten betreft.
(voor een oud meubeltje of andere rotzooi is het wel een aardig verkoop kanaal.)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
*M.
Volledig lid

als een olifant in de porseleinkast lopen!
|
 |
« Antwoord #32 Gepost op: 30 September 2009 - 14:15:24 » |
|
|
|
|
|
« Laatste verandering: 18 Juni 2010 - 14:32:49 door M. »
|
|
|
|
|
|
Munthunter
Gast
|
 |
« Antwoord #33 Gepost op: 02 Oktober 2009 - 12:25:34 » |
|
@Munthunter, Blijft mijn vraag: Wat versta je onder een "vastlopend bod"?
Inderdaad een bod waar niemand meer overheen kan of zal bieden. Een dergelijke advertentie loopt dan vast. Ben overigens niet benaderd om de munt op te halen... vreemd  Blijf dit ook een nuttig en leerzaam topic vinden! Gr. Jeroen
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
De Bonte Specht
|
 |
« Antwoord #34 Gepost op: 02 Oktober 2009 - 20:38:10 » |
|
Het verschil zit hierin dat Marktplaats een gratis advertentiesite is, waarop koper en verkoper de hele transactie onderling moeten zien rond te krijgen. Terwijl ebay zowel koper als verkoper een reglement oplegt en commissie aanrekent op de verkoop. Op ebay heb je als hoogste bieder dan ook aankoopverplichting. Mijns inziens kan je op Marktplaats daarom de verkoper persoonlijk aanpakken, waar je bij ebay je klachten via de site moet regelen.
|
|
|
|
|
|
"Vrees niet, ik ben het"
|
|
|
|
De Bonte Specht
|
 |
« Antwoord #35 Gepost op: 06 Oktober 2009 - 11:28:54 » |
|
Ja, dit is zeker een nuttig en leerzaam topic. Maar wie, die bijvoorbeeld die echte 3 gulden Willem I nog eens wil bekijken, zal zich straks herinneren dat hij onder deze titel moet zoeken ? In de "Rubriek Falsificaties", gestart door RVCOINS, is wel het gegoten exemplaar te zien maar je beseft pas goed wat er mis aan is wanneer je kan vergelijken met zo'n merkwaardig echt stuk. In diezelfde rubriek verrastte het me "andres" te zien pleiten voor opname van valse munten in je verzameling. Jazeker, je vult daarmee de gaten in je collectie waar de "onbereikbare" munten horen te zitten maar je ondersteunt natuurlijk mee de markt van de vervalsers. Wat misschien ook al op Muntenforum is aan bod gekomen, alleen weet ik niet waar het te vinden: Die nepmunten van het slag, Prinses Grace *Proof* en Vaticaan 50 jaar verdrag van Rome...Wie produceert dat ? Ik kan me voorstellen dat menig beginnende, jonge verzamelaar, zich afvraagt: Wat is daar officieel aan ? Want in veel muntenwinkels liggen die gewoon tussen de echte hé ! Die "Rubriek Falsificaties" zou nog veel meer basisinformatie moeten bevatten. Met foto's: dit is echt, dat is vals en dit is een munt en dat is nep.
|
|
|
|
|
|
"Vrees niet, ik ben het"
|
|
|
|
rtholen
|
 |
« Antwoord #36 Gepost op: 06 Oktober 2009 - 12:57:09 » |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
De Bonte Specht
|
 |
« Antwoord #37 Gepost op: 06 Oktober 2009 - 15:21:17 » |
|
@ rtholen,
Interessant en zeer mooi gebracht Ron. Zou je die link ook niet plaatsen in de "Rubriek Falsificaties" (Meer info over dit forum - pag. 2). Daar gaan diegenen die dergelijke informatie zoeken, ze m.i. ook vinden. Vriendelijke groet, Jan
|
|
|
|
|
|
"Vrees niet, ik ben het"
|
|
|
|
andres
|
 |
« Antwoord #38 Gepost op: 06 Oktober 2009 - 16:02:27 » |
|
Jan, Ik pleit er niet voor om falsificaties op te nemen in een verzameling om ""lege"" gaten op te vullen, maar meer om beter te begrijpen hoe deze gemaakt zijn, en hoe ze er uit zien. het is ook niet de bedoeling dat je hiervoor de ""hoofdprijs"" betaalt, maar slechts enkele euros aan verkopers die duidelijk verklaren dat het hier om een valse munt gaat. Als Ron die valse munten niet had gekocht, kan hij ze immers ook niet laten zien op zijn site. wat bedoel je met "" een merkwaardig echt stuk "" Ik begrijp niet goed, hoe je op Marktplaats de verkoper, zelf aan kan pakken  groet, Andres
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Munthunter
Gast
|
 |
« Antwoord #39 Gepost op: 06 Oktober 2009 - 17:53:32 » |
|
Ik begrijp niet goed, hoe je op Marktplaats de verkoper, zelf aan kan pakken  groet, Andres Dit snap ik ook niet helemaal. Middels Hotmail kun je met het grootste gemak een e-mailadres aanmaken, zonder opgave van adresgegevens. Met dit e-mailadres maak je wederom met het grootste gemak een Marktplaatsaccount aan. Met dit account kun je van alles plaatsen en innen, want de gegevens van een bankaccount kunnen maar heel moeilijk worden vrijgegeven. De bedragen zijn voor Marktplaats te laag om actie te ondernemen. Ze adviseren om meerdere gedupeerden te zoeken en samen met hen aangifte te doen. Maar ja... Na tien geslaagde oplichtingspraktijjken, maak je toch gewoon weer een nieuw account aan? Tsja zo eenvoudig is het. Hopelijk komt hier ooit verbetering in, maar vooralsnog blijf ik vertrouwen op de, merendeel, eerlijke verkopers. Volgens mij is de huidige wetgeving zo krom dat de privacy van een dergelijke 'oplichter' beter gewaarborgd wordt, dan die van een eerlijke koper. Zie ook mijn topic in het muntcafe wat ik zeer snel zal plaatsen als waarschuwing voor iedereen. Gr. Jeroen
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
De Bonte Specht
|
 |
« Antwoord #40 Gepost op: 06 Oktober 2009 - 19:43:37 » |
|
@ andres,
Mijn excuses. Ik ben je tekst op "Rubriek Falsificaties" nog eens gaan nalezen en begrijp nu dat ik een citaat had moeten gebruiken en niet mijn interpretatie ervan. Er staat: "Ik vind het ook helemaal niet vervelend om falsificaties op te nemen in mijn verzameling, sterker nog m.i. is het een mooie aanvulling.als ik er één tegenkom en hij is niet al te duur, koop ik 'm gewoon. uiterst leerzaam." Je reactie maakte mij attent op het belang van de twee laatste woordjes in deze tekst, die ik in mijn verbazing over het hoofd had gezien.
Bij dat "merkwaardig echt stuk" is inderdaad een komma vergeten. Eigenlijk had ik het er niet over een stuk dat "merkwaardig echt " is, maar wel over een merkwaardig stuk (een lust voor het oog) dat bovendien niet vals is.
@ andres en Munthunter,
"De verkoper zelf aanpakken"; Op Marktplaats kan je de verkoper, wie hij ook is, klem rijden met een vastlopend bod. Zoals jij, Jeroen, dat trouwens hebt gedaan. Op ebay moet je dat denk ik niet proberen of je krijgt met ebay zelf te maken i.v.m. de toepassing van hun kopersreglement. De verkoper blijft daar dus buiten schot.Wanneer je klachten hebt over de aard van de koopwaar zal je daarmee alleen bij ebay terecht kunnen, dat dan zelf, al dan niet, de verkoper op de vingers tikt.
|
|
|
|
« Laatste verandering: 06 Oktober 2009 - 20:33:20 door De Bonte Specht »
|
|
"Vrees niet, ik ben het"
|
|
|
|
Munthunter
Gast
|
 |
« Antwoord #41 Gepost op: 06 Oktober 2009 - 21:02:10 » |
|
@ andres en Munthunter,
"De verkoper zelf aanpakken"; Op Marktplaats kan je de verkoper, wie hij ook is, klem rijden met een vastlopend bod. Zoals jij, Jeroen, dat trouwens hebt gedaan. Op ebay moet je dat denk ik niet proberen of je krijgt met ebay zelf te maken i.v.m. de toepassing van hun kopersreglement. De verkoper blijft daar dus buiten schot.Wanneer je klachten hebt over de aard van de koopwaar zal je daarmee alleen bij ebay terecht kunnen, dat dan zelf, al dan niet, de verkoper op de vingers tikt.
Inderdaad Jan, als je het zo stelt is het inderdaad een mogelijkheid om zo de verkoper te tackelen. Maar wat als het kwaad al is geschied. Bijvoorbeeld dat je maar blijft wachten op die mooie gouden munt waar je een 200 Euro voor hebt overgemaakt... Maar eerlijk is eerlijk dit is behoorlijk off-topic. In dit geval hebben we de verkoper toch duidelijk gemaakt dat het niet netjes is om deze munt, willens en wetens, als echt te koop aan te bieden. Inderdaad is het niet slim om dit op dezelfde wijze op E-Bay te doen, we gaan valsmunters niet miljonair maken  Gr. Jeroen
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
De Bonte Specht
|
 |
« Antwoord #42 Gepost op: 08 Oktober 2009 - 00:35:36 » |
|
Jeroen,
We zijn er nog niet helemaal. 10 postings terug schrijft Mikkey99 i.v.m. Marktplaats: "Verkoper kan ook biedingen verwijderen. Doet iemand een bod van 999999,99 dan kan hij het wel verwijderen." Het lijkt me aannemelijk dat op zo een advertentiesite de adverteerder willekeurig beslissingsrecht heeft over alle reacties op zijn aanbod. In het geval dat in deze rubriek behandelt wordt brengt BjornHelmond eerst zijn munt terug wegens "vals", Spaarvarken stuurt een bericht "valse 3 gulden" en Mikkey99 vraagt nadere informatie betreffende het aangeboden stuk. Terzelfdertijd doe jij een vastlopend bod op diezelfde munt. De verkoper zal zich bij zo'n combinatie van reacties wel behoorlijk ongemakkelijk zijn gaan voelen met het gekende resultaat. Als de stelling van Mikkey99 , hierboven , klopt dan zal alleen zo'n gecombineerde aanval een malefide verkoper van zijn stuk kunnen brengen. En wat je daar zegt: Tweehonderd euro voor een gouden munt die niet komt..Ja, dan zit je meestal in nesten. BjornHelmond heeft geluk gehad dat de verkoper voldoende fatsoen had om de verkoop ongedaan te maken. Want Marktplaats zal in zo'n geval niet arbitreren.
|
|
|
|
|
|
"Vrees niet, ik ben het"
|
|
|
|
andres
|
 |
« Antwoord #43 Gepost op: 08 Oktober 2009 - 10:01:29 » |
|
malafide verkopers zullen zeker niet afgeschrikt worden door zo'n gecombineerde aktie. ze proberen het over een tijdje gewoon weer opnieuw, op Marktplaats of via een ander verkoop kanaal.
Hij kan natuurlijk ook een plaatje van een echte 3 Gulden op MP zetten, en vervolgens de nepper opsturen naar de hoogste bieder.
Mijn inziens zijn verkopers op MP niet aan te pakken door kopers. je kunt het ze wel lastig maken, zoals met die nep 3 Gulden.
MP is leuk voor oude meubeltjes , maar niet voor kostbare munten, daar zijn legio betere mogelijkheden voor, zoals eBay - de vakhandel - veilingen - beurzen
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Lumi
|
 |
« Antwoord #44 Gepost op: 08 Oktober 2009 - 10:36:43 » |
|
MP is leuk voor oude meubeltjes , maar niet voor kostbare munten, daar zijn legio betere mogelijkheden voor, zoals eBay - de vakhandel - veilingen - beurzen
Indien je een kenner bent is er best wel eens een koopje te doen op marktplaats wat betreft kostbare munten, maar blijf hiermee uiterst voorzichtig!! Ook E-bay is een broednest voor het aanbieden van valse munten, dit is hier ook eens besproken!! Koop de duurdere stukken bij de vakhandel, beurzen of op veilingen. Als je goed zoekt en wat kunt onderhandelen kun je zo ook voordelig een mooie munt kopen. Ludo
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|