Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
07 Februari 2012 - 13:58:09 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1] 2 3 4   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: kwaliteitsbepaling mijn nieuwe aanwinst  (gelezen 4680 keer)
Collecteuros
Volledig lid

Geslacht: Man

« Gepost op: 24 September 2009 - 15:59:59 »

kan iemand vertellen wat de kwaliteit is? ik denk iets van zg.

alvast bedankt!

'club van 1480 (of 1482)'
2010: 112+8 euromunten (120)

Juliana: 54% FDC/UNC
Willem1,2,3 en Wilhelmina: heel weinig nog...
rtholen
Senior lid

God zij met ons.

« Antwoord #1 Gepost op: 24 September 2009 - 16:07:27 »

Mijns inziens een goede toekenning.

Ik veronderstel, dat je weet dat dit een vals exemplaar betreft?

Met vriendelijke groet,

Ron Tholen
Collecteuros
Volledig lid

« Antwoord #2 Gepost op: 24 September 2009 - 16:50:53 »

dat wist ik niet nee...

dan ga ik toch maar even terug ermee en hopen dat ik m'n geld terugkrijg, waaraan is te zien dat deze nep is dan??? want dan weet ik dat voor volgende keer!

rtholen
Senior lid

God zij met ons.

« Antwoord #3 Gepost op: 24 September 2009 - 17:04:40 »

Ik heb je een persoonlijk bericht gestuurd.
*M.
Volledig lid

als een olifant in de porseleinkast lopen!

« Antwoord #4 Gepost op: 24 September 2009 - 17:30:15 »

Roll Eyes
« Laatste verandering: 23 Juni 2010 - 07:28:19 door M. » Gelogd
jeffelz
nieuw lid
**

« Antwoord #5 Gepost op: 24 September 2009 - 18:42:03 »

Zou ik mogen vragen van wie je deze munt aangekocht hebt?
andres
full lid

« Antwoord #6 Gepost op: 25 September 2009 - 01:40:59 »

Hier is mijn Willem I 1824 3 Gulden:

gegoten ipv geslagen , MMT fakkel , maar lijkt meer op een knots van een Neandertaler
diameter 39mm ipv 40 mm , gewicht 23 gram ipv 32 gram

maar voor de rest zie deze munt er heel echt uit  Cool

De Bonte Specht
Volledig lid

« Antwoord #7 Gepost op: 25 September 2009 - 08:31:14 »

Ron Tholen,

Ik vraag me af waarom je wel publiekelijk op dit forum kon melden dat het muntstuk vals was, maar dan weer niet waaraan je dat kan zien. Op de vraag van Bjorn Helmond antwoord je met een persoonlijke mail.
Was dat dan geen interessante informatie voor ons allemaal of vind je dat de rest van de forumleden beduveld moet kunnen blijven? Gelukkig volgde het bericht van Andres dat ons wel wijzer maakte!

"Vrees niet, ik ben het"
rtholen
Senior lid

God zij met ons.

« Antwoord #8 Gepost op: 25 September 2009 - 17:30:34 »

Dat is wel degelijk interessante informatie.
Wanneer je het valse exemplaar met een echt zou vergelijken, vallen een aantal zaken op;

- Onnatuurlijk relief op het muntvlak.
- Doffe kleur, munt was voorzien van chemische kuntmatige patina en is nadien gereinigd.
- Details van de beeltenis komen niet overeen met een echt exemplaar.
- Te dikke, soms dichtgeslipte letters in het omschrift.

Een vervalsing zoals zovelen uit Azie, meegebracht van een verre vakantie. Dergelijke stukken worden aan de lopende band aangeboden aldaar, aan onwetende toeristen.
Munthunter
Gast
« Antwoord #9 Gepost op: 25 September 2009 - 18:21:38 »

Bjorn,

Is dit de munt die ik onlangs op Marktplaats tegen kwam?

In Nijmegen, als ik mij niet vergis.

Ik had eigelijk direct het idee dat hij vals was, maar daarvoor was de foto o[p MP te onduidelijk. Was dus een ingeveving. Met name de fakkel bracht mij ook bij het valse idee.

Maar ja misschien hebben we het mis en is het wel degelijk een echte.

Even wegen en meten. 32.298 gram en 40mm in doorsnede. Randschrift (*)GOD*ZY*MET*ONS.

Gr. Jeroen
De Bonte Specht
Volledig lid

« Antwoord #10 Gepost op: 26 September 2009 - 00:24:41 »

Hallo Ron,

Voila,da's toch precies het soort informatie wat het gros van de lezers hier wijzer maakt! Misschien dacht jij : kom aan zeg, ik ga dat hier niet omstandig uitleggen want het is wel klaar dat het hier om  nep gaat. Maar je ziet, BjornHelmond, die toch al ettelijke berichten meedraait, had geen idee. Dit is absoluut geen sneer naar Bjorn, je kan maar ervaring opdoen uit hetgeen waarmee je wordt geconfronteerd. Zelf ben ik weer gestart met de Euro, maar vroeger had ik een verzameling  van alles wat maar munt was. Oooo... daar waren mooie stukken bij: Ethiopische "thalers" van Menelik II en een Johannes,als ik het me goed herinner...Wanneer ik met vakantie ging sjouwde ik dan met twee loodzware tassen naar het grootste type kluis dat mijn bank beschikbaar had.Tot ik op zekere dag het licht zag en tot de bevinding kwam dat ik de slaaf was van mijn verzameling en de hele zooi verkocht. Toch bekruipt de nostalgie me nu nog wanneer ik aan die albums denk, acht in totaal. Er stond geen limiet op dat soort verzamelen. Toen heb ik op Malta ook eens een Ethiopische, zeldzame munt gekocht waarvan ik vermoedde dat hij vals was (iets te dik, en een ribbeltjesrand waar het er geen moest zijn). Nu nog interesseert me alle informatie over munten, hoewel ik nu alleen nog euro's verzamel. Mooie munten blijven me interesseren, evenals alle informatie over nep of overslagen. De verkoop van die verzameling  van mij toen, da's een verhaal apart. Daar wil ik het eens over hebben wanneer er zich een geschikte rubriek voordoet op het forum.
Dit allemaal alleen maar Ron om te zeggen, wanneer je relevante informatie hebt over munten of over vervalsingen: daar is altijd een gretig publiek voor. Een echte numismaat interesseert alle informatie over munten!

"Vrees niet, ik ben het"
andres
full lid

« Antwoord #11 Gepost op: 26 September 2009 - 10:54:50 »

dat wist ik niet nee...

dan ga ik toch maar even terug ermee en hopen dat ik m'n geld terugkrijg, waaraan is te zien dat deze nep is dan??? want dan weet ik dat voor volgende keer!

Hallo Bjorn,

Zo simpel is het helaas niet , van deze 3 Gulden munten zijn er al heel lang vervalste exemplaren
in omloop. Er zijn slechte imitaties zoals ik die hier laat zien, en er bestaan bijna perfecte exemplaren van zilver met
het juiste gewicht en diameter.
Uit China komen tegenwoordig massaal hele listige imitaties,van bijna iedere ""verzamelwaardige"" munt.

Zonder dat je zelf enige ""echte"" 3 Gulden stukken in je bezit hebt, is het praktisch onmogelijk
om zelf te bepalen of een munt echt of vals is.

Mocht je een originele 3 Gulden willen aanschaffen, koop er dan één bij de muntenhandel of op een muntenveiling,
en laat deze munt dan ook nog eens beoordelen door andere verzamelaars en hier op het forum.
(wel met iets betere foto's) Smiley

groet, Andre

Lumi
Volledig lid

« Antwoord #12 Gepost op: 26 September 2009 - 12:35:43 »

Citaat
Mocht je een originele 3 Gulden willen aanschaffen, koop er dan één bij de muntenhandel of op een muntenveiling,
en laat deze munt dan ook nog eens beoordelen door andere verzamelaars en hier op het forum.
En hier ben ik het volledig mee eens!!

Op de bekende verkoopsites worden natuurlijk wel eens echte dure en zeldzame munten aangeboden, maar als je geen expert bent moet je ze niet kopen. Beter wat meer geld uitgeven voor een echte bij de handelaar of veiling dan veel te veel geld uitgeven voor een nepper.....

Ludo
Collecteuros
Volledig lid

« Antwoord #13 Gepost op: 26 September 2009 - 18:40:00 »

Als eerste heb ik contact gehad met de aanbieder van deze munt: gisteren ben ik er langs mogen gaan om mijn geld terug te krijgen, waarbij hij zijn munt weer terugnam. Hij wist het niet en zou op marktplaats aangeven dat het om een vals exemplaar zou gaan.

@Bonte Specht: ik zie dit ook echt niet als een sneer, maar als de realiteit. Iets is mij overkomen, wat een ieder ander zou kunnen overkomen die niet voldoende weet van deze munten.
1 ding wat ik geleerd heb: koop ik een 3 gulden stuk (en ieder ander zeldzaam stuk), dan bij een muntenhandelaar of een betrouwbare muntenveiling!

Hopelijk heeft iedereen wat aan deze topic, voor in de toekomst!
Ron, bedankt voor de info en fijn dat je me via msn een stuk wijzer hebt kunnen maken!

jeffelz
nieuw lid
**

« Antwoord #14 Gepost op: 26 September 2009 - 21:22:40 »

Natuurlijk toch netjes dat je je geld terug gekregen hebt en dat die man er verder niet moeilijk over deed!
Als hij de munt nu ook maar als 'vals' te koop zet op marktplaats o.i.d. ...  Undecided
Pagina's: [1] 2 3 4   Omhoog
  Print  

Ga naar: