Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
25 Mei 2012 - 17:06:22 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1] 2   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Muntenruil Nederland en Finland  (gelezen 2095 keer)
diocol
groentje
*

« Gepost op: 05 September 2009 - 16:37:40 »

Nederland heeft 2 euro munten gewisseld tegen 5 eurocent munten van Finland.
Met de ruil is zo'n 120.000 kilo aan metaal bespaard.
Met vijf trucks uit Finland werden dertig miljoen stukken van vijf eurocenten afgeleverd.
Een primeur in Europa.
(bron DNB magazine)

Worden we binnenkort overspoeld met 5 cent uit Finland?  Grin
« Laatste verandering: 06 September 2009 - 09:46:21 door diocol » Gelogd
Herr Strasser
full lid

Geslacht: Man

« Antwoord #1 Gepost op: 06 September 2009 - 12:00:53 »

Is ook bekend welke jaartallen er tussen die stuivers zitten? Zijn het UNC munten of gewoon omloop?

We gaan opletten in de nabije toekomst Cheesy

Ik spaar ook: CZK, SKK, HUF en HRK.
ronmeulen
groentje
*

Dit forum is het helemaal !

« Antwoord #2 Gepost op: 06 September 2009 - 14:33:01 »

Ik verwacht niet dat het alleen UNC munten zullen zijn. Als er teveel munten van 5 eurocent in Finland achterblijven zullen ze niet bijslaan.
Dit is ook wel aan de slagaantallen te zien.

De reden dat er in de verschillende landen overschotten en tekorten ontstaan is dat er door buitenlandse toeristen/zakenmensen munten worden meegenomen uit eigen land en andere munten weer terug worden genomen. Het zijn dus allemaal omloopmunten die teveel zijn.

Ron van der Meulen

Ron van der Meulen
diocol
groentje
*

« Antwoord #3 Gepost op: 06 September 2009 - 16:57:36 »

Ik denk ook dat het allemaal omloop munten zijn die in Finland te veel zijn.
Finland heeft dan ook niet veel buurlanden met de euro.

Hier tref ik veel 2 euromunten uit België en Duitsland, dus dat Nederland genoeg 2 euromunten overheeft snap ik dus ook.
the_rotterdammer
Volledig lid

« Antwoord #4 Gepost op: 07 September 2009 - 22:26:42 »

Wat doen die hollanders toch met die 5 centjes? Al jaren is dat de enige die wel in omloop wordt gebracht en dat blijkt nog niet genoeg te zijn.

The_Rotterdammer
A 23K+ SELLER on eBay
www.rotterdammer.net
www.buitenlandsemunten.nl
diocol
groentje
*

« Antwoord #5 Gepost op: 08 September 2009 - 19:21:33 »

Ja hallo?
Als munthandelaar moet jij toch weten dat een Hollander liever een mooie stuiver op de bank heeft!!! Grin
Xander
Senior lid

« Antwoord #6 Gepost op: 02 November 2009 - 22:16:52 »

Is de hollander niet gewoon te lui?
Eerst de 1 en 2 cent verstoten te veel werk met wisselgeld  afronden maar!
Vervolgens krijgen we klein geld terug en dat wordt massaal opgepot.
Ik en spreek misschien voor meer ga gene brood kopen en met 20 keer 5 cent betalen.

je kan nooit genoeg 1 centen hebben:P
reneke
Senior lid

Wettige betaalmiddelen wereldwijd

« Antwoord #7 Gepost op: 05 November 2009 - 20:42:17 »

Is de hollander niet gewoon te lui?
Eerst de 1 en 2 cent verstoten te veel werk met wisselgeld  afronden maar!
Vervolgens krijgen we klein geld terug en dat wordt massaal opgepot.
Ik en spreek misschien voor meer ga gene brood kopen en met 20 keer 5 cent betalen.

Een rare uitspraak voor iemand die onder zijn bericht je kan nooit genoeg 1 centen hebben:P heeft staan. Cheesy

Wat doe je dan met al die 1 centjes? de muur behangen?

Wel is het inderdaad opvallend dat Nederland al jaren alleen de 5 cent in omloop heeft gebracht.
Mogelijk doen ze dit om de gaten van de 1 en 2 cent op te vullen??

Rene
« Laatste verandering: 05 November 2009 - 20:45:05 door reneke » Gelogd
RobKooy (Overleden)
full lid

Met grote voorsprong het allerbeste muntenforum!

« Antwoord #8 Gepost op: 15 November 2009 - 14:12:08 »

Ik vond nog een aardig plaatje met betrekking tot deze muntenruil (zie onder).

Overigens, het door Diocol zeer beknopte weergegeven bericht van DNB luidde in de volledige versie:
Citaat
In juni 2009 heeft De Nederlandsche Bank op grote schaal 2-euromunten tegen 5-centmunten geruild met Finland. Deze mutenruil is uniek in Europa. In totaal heeft Finland dertig miljoen 5-centmunten geleverd aan Nederland.
Nederland heeft jaarlijks een tekort aan 5-centmunten. Voor Finland geldt dit juist voor 2-euromunten, die Nederland voldoende op voorraad heeft. De ruil bespaart niet alleen kosten, maar draagt ook bij aan het milieu. Er is 120 ton metaal bespaard, die anders nodig zou zijn geweest voor het slaan van nieuwe munten. In tegenstelling tot de productie van bankbiljetten, die Europees wordt gecoördineerd, is het produceren van munten en het beheren van de muntvoorraden nog steeds een nationale zaak.
Het ministerie van Financiën is de eindverantwoordlijke voor de muntencirculatie in Nederland, maar die heeft de organisatie en coördinatie gedelegeerd aan DNB. DNB ziet erop toe dat er voldoende munten op voorraad zijn en brengt jaarlijks een advies uit over de hoeveelheid munten die geslagen moet worden. De munten worden vervolgens in opdracht van het ministerie geslagen door de Koninklijke Nederlandse Munt.
(bron: Kwartaalbericht DNB, september 2009)
Rob Kooy
« Laatste verandering: 15 November 2009 - 14:46:19 door RobKooy » Gelogd

Helaas is Rob Kooy overleden en niet meer actief op ons forum, Namens het Muntenforum willen wij Rob Kooy bedanken voor de inzet van de afgelopen jaren hij was en is een enorme inspiratie voor vele verzamelaars.
Lauras_dad
full lid

« Antwoord #9 Gepost op: 16 November 2009 - 15:27:28 »

Je zou toch eerder van een Hollander verwachten dat hij de ruil net andersom zou doen.....5 cent geven voor een 2 €.....(grapje hoor  Grin)

F

Nu even serieus, ik begrijp eerlijk gezegd absoluut niet waarom al die landen toch nog steeds zo massaal die 1 en 2 centen blijven produceren. Hier in belgië worden ze nog wel gebruikt, maar eerlijk gezegd, je ziet ze echt minder en minder....
Als ik me niet vergis gebruikt nederland de 1 en 2 cent niet meer, en heeft Finland dit van in het begin niet gedaan.
Niettegenstaande dat worden er ook door deze 2 landen jaarlijks nog miljoenen van geslagen.
Heeft dit een bepaalde reden ? Of is dit een verplichting vanuit Europa misschien ?

Txs,

Frank

llinde
full lid

« Antwoord #10 Gepost op: 16 November 2009 - 17:24:04 »

Nederland maakt alleen maar 1 en 2 cent munten voor verzamelaars, en dat zijn echt geen miljoenen...
Finland maakt ze ook voor verzamelaars, en blijkbaar zijn de Finse centen wat geliefder, want zij maker er wat meer.

Luit

Lid heeft de Forumregels overtreden en is geen lid meer.
Lauras_dad
full lid

« Antwoord #11 Gepost op: 17 November 2009 - 10:22:55 »

@ Luit

Gedeeltelijk zal je wel gelijk hebben, maar helemaal eens ben ik het er niet mee. Ik heb even Rob's Importa lijstje nagekeken en kwam tot de volgende aantallen :

nederland 1 cent 2003 : 58 miljoen (afgerond)
nederland 1 cent 2004 : 113 miljoen
nederland 2 cent 2003 : 151 miljoen
nederland 2 cent 2004 : 115 miljoen
Vanaf 2005 heb je gelijk, dan werden het er een stuk minder, begrijpelijk ook wel na die enorme aantallen van 2003/2004.
De geslagen aantallen in Nederland blijven echter nog ruimschoots genoeg om elke verzamelaar er een handjevol te bezorgen schat ik.
Finland zit toch nog steeds tussen het 1 en 2 miljoen per jaar - hoeveel verzamelaars denkt men in Finland dan dat er rondlopen ?

Frank

llinde
full lid

« Antwoord #12 Gepost op: 17 November 2009 - 17:13:57 »

Frank,

In de eerste jaren werden in Nederland de 1 en 2 cent ook nog gewoon gebruikt.....
Dat verklaart de miljoenen van toen.

Luit

Lid heeft de Forumregels overtreden en is geen lid meer.
marotick
groentje
*

« Antwoord #13 Gepost op: 17 November 2009 - 18:23:28 »

Nederland is toen het afronden wettelijk werd toegestaan, gestopt met de grote aantallen van 1 en 2 cent. Nu krijg je ze heel soms nog. Vooral bij het postkantoor.

Maar even een hele andere vraag. Heeft iemand al Finse stuivers ontvangen? Heel soms kom ik een Finse munt tegen. Maar ik heb nog niets gemerkt van deze muntenruil.
RobKooy (Overleden)
full lid

Met grote voorsprong het allerbeste muntenforum!

« Antwoord #14 Gepost op: 17 November 2009 - 23:29:41 »

Maar even een hele andere vraag. Heeft iemand al Finse stuivers ontvangen? Heel soms kom ik een Finse munt tegen. Maar ik heb nog niets gemerkt van deze muntenruil.
De kans daarop zal ook niet zo enorm groot zijn. Die 30 miljoen Finse stuivertjes vallen volkomen in het niet tegenover de circa 1100 miljoen Nederlandse stuivertjes die tot dusver al zijn aangemunt.
Rob Kooy.

Helaas is Rob Kooy overleden en niet meer actief op ons forum, Namens het Muntenforum willen wij Rob Kooy bedanken voor de inzet van de afgelopen jaren hij was en is een enorme inspiratie voor vele verzamelaars.
Pagina's: [1] 2   Omhoog
  Print  

Ga naar: