Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
07 Februari 2012 - 13:38:54 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: tetradrachme echt?  (gelezen 2234 keer)
verzamelstek
groentje
*

« Gepost op: 18 Augustus 2009 - 08:05:47 »

Hoi ik heb hier denk ik een tetradrachme... 17 gram / 27mm . maar kan dit specifieke type niet vinden in het ancient forum.

Ik denk zelf dat die nep is,

wat denken jullie?

groeten
marcel
RobKooy (Overleden)
full lid

Geslacht: Man

Met grote voorsprong het allerbeste muntenforum!

« Antwoord #1 Gepost op: 18 Augustus 2009 - 08:27:51 »

Marcel,
Hmmm.. Wanneer dit een tetradrachme zou moeten zijn dan is ie in ieder geval behoorlijk aan de (te) lichte kant. In het oude Griekenland gingen er 6000 drachme in een talent (± 30 Kg), dus een tetradrachme zou zo'n 20 gram moeten wegen.
De kans is niet gering dat dit een ten behoeve van de toeristenindustrie vervaardigde moderne valse "antieke" munt is.
Rob Kooy

Helaas is Rob Kooy overleden en niet meer actief op ons forum, Namens het Muntenforum willen wij Rob Kooy bedanken voor de inzet van de afgelopen jaren hij was en is een enorme inspiratie voor vele verzamelaars.
RVCOINS
Senior lid

« Antwoord #2 Gepost op: 18 Augustus 2009 - 11:13:08 »

Kijk in de rand of je evt. een gietnaad ziet zitten.

RVCOINS

Verzamelaar van kloppen
verzamelstek
groentje
*

« Antwoord #3 Gepost op: 21 Augustus 2009 - 13:26:17 »

een gietnaad heb ik niet kunnen ontdekken. Wel ff op de vingertop laten balanceren en dan een tikkie erop gegeven met een pincet. Geluid is dof en sterf erg snel uit. Deze methode gebruik ik wel eens om valse Willem knaken en 3 guldens te herkennen.. werkt dat ook met deze munten?

groeten
marcel
RobKooy (Overleden)
full lid

« Antwoord #4 Gepost op: 21 Augustus 2009 - 13:41:32 »

een gietnaad heb ik niet kunnen ontdekken. Wel ff op de vingertop laten balanceren en dan een tikkie erop gegeven met een pincet. Geluid is dof en sterf erg snel uit.
Marcel,
Dat klinkt nogal als een gegoten imitatie. Uiteraard is er een verschil tussen een gehamerde oude munt en een onder hoge druk geslagen moderne munt, maar de klank zou in ieder geval helder moeten zijn.
Rob Kooy

Helaas is Rob Kooy overleden en niet meer actief op ons forum, Namens het Muntenforum willen wij Rob Kooy bedanken voor de inzet van de afgelopen jaren hij was en is een enorme inspiratie voor vele verzamelaars.
verzamelstek
groentje
*

« Antwoord #5 Gepost op: 22 Augustus 2009 - 12:46:18 »

Weet je toevallig nog muntenwinkel waar ik deze munt een keer langs kan brengen, zodat zij een oordeel kunnen vellen?

groeten
marcel
RobKooy (Overleden)
full lid

« Antwoord #6 Gepost op: 22 Augustus 2009 - 13:13:06 »

Marcel,
Uit jouw profiel blijkt op geen enkele manier waar je ergens woont, in Nederland of in België, en in welk deel van het land.
Het heeft weinig zin om je naar Brussel te verwijzen wanneer je in Noord-Nederland woont, of omgekeerd. Dus .....
Rob Kooy

verzamelstek
groentje
*

« Antwoord #7 Gepost op: 23 Augustus 2009 - 07:51:01 »

ik zit in twente.

groeten
RobKooy (Overleden)
full lid

« Antwoord #8 Gepost op: 23 Augustus 2009 - 09:31:03 »

ik zit in twente. groeten
Okee, Marcel,
Dan zou ik zeggen: Neem contact op met Holleman Munten in Enschede. Ik ken dit als een gerennomeerd bedrijf met veel kennis van antieke munten.
(Bij geruchte heb ik vernomen dat ze sinds kort zijn verhuisd naar Delden (?))
Rob Kooy

Numismatiek
groentje
*

« Antwoord #9 Gepost op: 27 November 2009 - 14:53:07 »

De munt lijkt o.b.v. de foto's in orde. Een gewicht van 17 gram is een realistisch gewicht in tegenstelling tot wat Rob Kooy meldt. Een tetradrachme in mintstate zou 17,2 gram moeten wegen. De tetradrachme lijkt in Babylon tijdens Alexanders (de Grote) leven geslagen te zijn.

Groet,

Hans Jongeling
KNM afdeling Numismatiek
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: