Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
25 Mei 2012 - 17:00:48 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: 1 gld 1859  (gelezen 1203 keer)
Donic
groentje
*

Geslacht: Man

« Gepost op: 14 Augustus 2009 - 12:16:34 »

Hallo,

Als ik naar de positie van de 5 in het jaartal kijk bij de twee afbeeldingen van de guldens 1859 dan zit er verschil in hoogte, duidelijk zichtbaar t.o.v. het kroontje bij trekken van denkbeeldige horizontale lijn.

Kan dit kloppen of is de eerste munt (met zwarte achtergrond) een neppert? Andere foto komt nml. uit database van geldmuseum.

Groet,

Marcel

Marcel
andres
full lid

« Antwoord #1 Gepost op: 14 Augustus 2009 - 14:03:06 »

Munt lijkt mij echt, Zo te zien geslagen met een stempel uit 1849 van Willem II die veranderd is naar 1859
Willem III , bizonder leuk exemplaar  Cool
RobKooy (Overleden)
full lid

Met grote voorsprong het allerbeste muntenforum!

« Antwoord #2 Gepost op: 14 Augustus 2009 - 14:11:32 »

Hallo Marcel,
De 5 in het jaartal van jouw munt staat niet alléén te hoog, hij is ook nog eens kleiner dan de overige cijfers van het jaartal. Jouw munt zou daarom een nepperd kunnen zijn, maar dat is aan de hand van één enkele foto nooit met zekerheid vast te stellen. Je kunt daarom het best jouw munt op echtheid laten controleren door een betrouwbare muntenhandelaar.
Rob Kooy

Helaas is Rob Kooy overleden en niet meer actief op ons forum, Namens het Muntenforum willen wij Rob Kooy bedanken voor de inzet van de afgelopen jaren hij was en is een enorme inspiratie voor vele verzamelaars.
Donic
groentje
*

« Antwoord #3 Gepost op: 14 Augustus 2009 - 14:27:18 »

Bedankt voor jullie antwoorden.

@ Andres
Waar kun je dat aan zien?

@ Rob
Ik heb de munt niet in bezit. Deze wordt op een veilingsite aangeboden door een aanbieder in Indonesie, Oost Java, daarom ben ik nogal wantrouwend. Volgens aanbieder is gewicht 9.93 gram. De kleine 5 t.o.v. de andere cijfers in het jaartal deed mij ook vraagtekens oproepen.

Groet,

Marcel
« Laatste verandering: 14 Augustus 2009 - 14:44:46 door Donic » Gelogd

Marcel
andres
full lid

« Antwoord #4 Gepost op: 14 Augustus 2009 - 20:01:31 »

Marcel, er vanuitgaand dat de munt echt is, het betreft een jaartal wat niet interresant om
te vervalsen of te veranderen naar 1859, lijkt dit de enige logische verklaring.

Dat de aanbieder in Indonesië zit roept wel gelijk vraagtekens op,
de afbeelding van deze munt ziet er wel goed uit,maar het (te lage) gewicht roept ook weer vraagtekens op
ligt o.a. aan de prijs , de Feedback van de verkoper , de verzendkosten, etc.
of ik er zelf op zou bieden.
Donic
groentje
*

« Antwoord #5 Gepost op: 14 Augustus 2009 - 20:50:40 »

@ Andres
Naar de gegevens van de verkoper had ik ook al gekeken, 100% op 660 items en vezendkosten zijn redelijk, dus dat ziet er goed uit, maar munten uit Indonesië en de veelvoud waarin daar maar NL munten worden aangeboden met toevoegingen als 'river found' doen mij flink laten twijfelen. Ookal zijn het niet altijd de meest schaarse jaren.

Marcel
RobKooy (Overleden)
full lid

Met grote voorsprong het allerbeste muntenforum!

« Antwoord #6 Gepost op: 14 Augustus 2009 - 22:40:46 »

Marcel,
De arbeidskosten in Indonesië zijn dermate laag dat het altijd lonend is om valse zilveren munten te vervaardigen, ook al zijn dat munten van de niet-zeldzame jaren.
Niet-zeldzame jaren wekken ook veel minder argwaan bij de mogelijke kopers Wink
Maar, in tegenstelling tot wat veel mensen denken, soms worden er vanuit Indonesië nog wel eens echte oude Nederlandse munten aangeboden, al komt dat niet al te vaak voor.
Rob Kooy

Helaas is Rob Kooy overleden en niet meer actief op ons forum, Namens het Muntenforum willen wij Rob Kooy bedanken voor de inzet van de afgelopen jaren hij was en is een enorme inspiratie voor vele verzamelaars.
andres
full lid

« Antwoord #7 Gepost op: 15 Augustus 2009 - 01:04:17 »

Marcel, Je zou er op kunnen bieden als de munt voor echt word aangeboden,
als je met PayPal betaald en de munt blijkt achteraf een valse te zijn, kun je een claim indienen.
dikke kans dat je je geld dan terug krijgt.

je kan de munt laten taxeren bij MPO Nieuwegein of een munthandelaar, of hier betere foto's plaatsen.
niemand kan aan de hand van dat plaatje met 100% zekerheid zeggen of ie echt of vals is.
Donic
groentje
*

« Antwoord #8 Gepost op: 15 Augustus 2009 - 09:30:41 »

Veiling is inmiddels afgelopen en heb wel bod uitgebracht, waarvan ik nog redelijkwijs een miskleum kan hebben. Dit was echter niet genoeg. Ben er niet rouwig om, want ik had er geen goed gevoel bij. Wat Rob aangeeft was ook mijn gedachte, vooral als je ziet hoeveel van dergelijke oudere koninkrijksmunten worden aangeboden vanuit Indonesië.

Marcel
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: