Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
07 Februari 2012 - 14:13:56 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Spanje 1 peseta 1975 (79)  (gelezen 1358 keer)
tony.c
nieuw lid
**

« Gepost op: 08 Augustus 2009 - 18:42:55 »

Hallo. De Krause vermeldt voor deze munt 2 varianten : kleine en grote tilde op de N van ESPANA. Er wordt echter geen slagaantal vermeld. Intussen heb ik enkele tientallen van deze munten doorzocht, maar ik ben nog maar 1 variant tegengekomen. Is het verschil in grootte niet merkbaar (vergroting loupe 10x), of is 1 van de 2 zeldzamer ?
Graag jullie reakties !

Mvg

Tony
peterpaul31
nieuw lid
**

Geslacht: Man

« Antwoord #1 Gepost op: 08 Augustus 2009 - 19:46:25 »

Interessant. Ik heb zojuist in een Spaanse catalogus gekeken en daarin wordt deze variant niet eens genoemd. Ik zal eens kijken in mijn bak met pesetas of er een paar van 79 bij zitten en of er toevallig verschillende tildes zijn.

groeten,
Peter Paul

Peter Paul de Jong
tony.c
nieuw lid
**

« Antwoord #2 Gepost op: 09 Augustus 2009 - 07:22:57 »

t zal allicht een foutje zijn van krause ?
peterpaul31
nieuw lid
**

« Antwoord #3 Gepost op: 09 Augustus 2009 - 10:40:53 »

Ik heb er net 18 nagekeken en vind de verschillen, als je ze zo zou kunnen noemen wel erg miniem.Af en toe denk ik te zien dat 't streepje een fractie dikker of langer is. Maar kan ook gewoon van slijtage komen of van het turen door een loepje Smiley. Op basis van wat ik gezien heb zou ik er geen in mijn verzameling als variant opnemen.
Na mijn database te raadplegen en in mijn album te kijken, blijkt dat ik niet van 1979 maar van 1978 twee verschillende 1 peseta stukken heb. Op het ene muntje is de tilde van España een streepje, op de andere een wat langwerpige punt. Er is in ieder geval een duidelijk verschil te zien. Deze variant staat overigens ook niet in mijn Spaanse catalogus (Hnos. Guerra, edición 2000). Met wat googlen ben ik erachter gekomen dat de zogenaamde Chileense variant zoals die in Krause genoemd wordt inderdaad van 1978 is en niet van 1979. De link heb ik hieronder geplakt.
http://www.numisma.org/Utilidades/ESTUDIO-PESETA.pdf

groeten,
Peter Paul

Peter Paul de Jong
tony.c
nieuw lid
**

« Antwoord #4 Gepost op: 09 Augustus 2009 - 21:39:15 »

Bedankt voor het opzoekingswerk. Zal mijn pot met pesetas nog eens ondersteboven keren en die van 78 extra onder de loupe leggen.
Tot de volgende !

Mvg

Tony
peterpaul31
nieuw lid
**

« Antwoord #5 Gepost op: 02 September 2009 - 09:09:14 »

Heb je ze nog tussen de pesetas in de pot ontdekt?

groeten,
Peter Paul

Peter Paul de Jong
Tony
groentje
*

Ik verzamel munten van alle landen !

« Antwoord #6 Gepost op: 03 September 2010 - 12:46:50 »

De variant met kleine of grote tilde bestaat inderdaad enkel van 1978 (voor zover ik weet). Zeldzaam is hij zeker niet, van de 109 1 Peseta's die ik heb zijn er 30 van 1978 waarvan 12 met kleine en 18 met grote tilde.
Hopelijk is het een beetje duidelijk te zien op de foto.
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: