Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
07 Februari 2012 - 14:19:06 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: bodemvondst vlissingen  (gelezen 1673 keer)
pamco
groentje
*

« Gepost op: 19 Juli 2009 - 09:37:51 »

ik heb deze munt gevonden op een voormalig kerkhof (1500-1800) waar nu nieuwbouw wordt gezet.Heeft iemand meer info voor mij over deze munt. Ik weet wel dat het een gouden is maar of het een zeldzame munt enzo is weet ik niet .
alvast bedankt
RobKooy (Overleden)
full lid

Geslacht: Man

Met grote voorsprong het allerbeste muntenforum!

« Antwoord #1 Gepost op: 19 Juli 2009 - 12:39:00 »

@ Pamco,
Allereerst van harte Cheesy welkom op dit muntenforum, waar veel te lezen en te leren valt.
De door jou gevonden munt is van Oostenrijk. Jammer dat je er niet even het gewicht hebt bij gezet. Er zijn namelijk meerdere mogelijkheden:
Dubbele dukaat (gewicht circa 7 gram)
Dukaat (gewicht circa 3,5 gram)
½ Dukaat (gewicht circa 1,75 gram) 
¼ Dukaat (gewicht circa 0,875 gram)
Dukaten zijn gouden munten die uit vrijwel zuiver goud bestaan (986/1000).
Deze munten zijn geen van alle extreem zeldzaam, maar zijn in ieder geval tenminste evenveel waard als het goud dat er in verwerkt is.
Rob Kooy

Helaas is Rob Kooy overleden en niet meer actief op ons forum, Namens het Muntenforum willen wij Rob Kooy bedanken voor de inzet van de afgelopen jaren hij was en is een enorme inspiratie voor vele verzamelaars.
Munthunter
Gast
« Antwoord #2 Gepost op: 19 Juli 2009 - 14:49:10 »

Leuke vondst Pamco!

@Rob, is er een jaartal aan te verbinden, of werden deze munten zonder jaartal in een bepaalde periode gelagen?

Gr. Jeroen
RobKooy (Overleden)
full lid

« Antwoord #3 Gepost op: 19 Juli 2009 - 17:21:38 »

@Rob, is er een jaartal aan te verbinden, of werden deze munten zonder jaartal in een bepaalde periode gelagen?
Jeroen,
Op de afgebeelde munt is het jaartal 1771 duidelijk te zien.
Rob Kooy

Helaas is Rob Kooy overleden en niet meer actief op ons forum, Namens het Muntenforum willen wij Rob Kooy bedanken voor de inzet van de afgelopen jaren hij was en is een enorme inspiratie voor vele verzamelaars.
Munthunter
Gast
« Antwoord #4 Gepost op: 19 Juli 2009 - 17:57:04 »

Verhip...
RobKooy (Overleden)
full lid

« Antwoord #5 Gepost op: 19 Juli 2009 - 20:05:01 »

Verhip...
Jeroen,
Jouw eerdere vraag begreep ik al niet zo goed. Maar de betekenis van deze laatste opmerking ontgaat me volkomen ....  Shocked Shocked
Ter nadere informatie: Maria Theresia regeerde van 1740-1780. Tijdens haar regering werden dukaten geslagen in meerdere verschillende typen. De afgebeelde munt is van het laatste type, waarop ze als een gesluierde weduwe is afgebeeld. Dit type werd geslagen tussen 1765 en 1780. Van dit type bestaan ook stukken van 5 dukaten en 4 dukaten, maar die werden dan weer niet geslagen in 1771.
Rob Kooy

pamco
groentje
*

« Antwoord #6 Gepost op: 19 Juli 2009 - 20:18:32 »

@ Pamco,
Allereerst van harte Cheesy welkom op dit muntenforum, waar veel te lezen en te leren valt.
De door jou gevonden munt is van Oostenrijk. Jammer dat je er niet even het gewicht hebt bij gezet. Er zijn namelijk meerdere mogelijkheden:
Dubbele dukaat (gewicht circa 7 gram)
Dukaat (gewicht circa 3,5 gram)
½ Dukaat (gewicht circa 1,75 gram) 
¼ Dukaat (gewicht circa 0,875 gram)
Dukaten zijn gouden munten die uit vrijwel zuiver goud bestaan (986/1000).
Deze munten zijn geen van alle extreem zeldzaam, maar zijn in ieder geval tenminste evenveel waard als het goud dat er in verwerkt is.
Rob Kooy

Bedankt voor alle reakties. Het gewicht weet ik(nog) niet,maar volgens mij hebben we op het werk wel iets om de munt te wegen.Zal morgen even kijken.
Munthunter
Gast
« Antwoord #7 Gepost op: 19 Juli 2009 - 20:41:50 »

Verhip...
Jeroen,
Jouw eerdere vraag begreep ik al niet zo goed. Maar de betekenis van deze laatste opmerking ontgaat me volkomen ....  Shocked Shocked

Ik bedoelde met verhip, oh, nou ja zeg, stom, helemaal niet gezien. En omdat ik het hele jaartal niet had gezien stelde ik mijn eerste vraag, mijn tweede opmerking 'verhip' was dus een reactie op mijn onzorvuldige blik...

Snap je?

Gr. Jeroen
RobKooy (Overleden)
full lid

« Antwoord #8 Gepost op: 20 Juli 2009 - 07:46:10 »

Ik bedoelde met verhip, oh, nou ja zeg, stom, helemaal niet gezien. En omdat ik het hele jaartal niet had gezien stelde ik mijn eerste vraag, mijn tweede opmerking 'verhip' was dus een reactie op mijn onzorvuldige blik...
Snap je?
Uhhh.. Nee! Wink Sad Ik snap absoluut niet hoe je het jaartal over het hoofd hebt kunnen zien, het is toch écht wel duidelijk zichtbaar. Shocked Shocked
Rob Kooy

Munthunter
Gast
« Antwoord #9 Gepost op: 20 Juli 2009 - 08:28:29 »

@ Rob,

Je hebt gelijk, erg stom. Ik schaam mij diep!
Kunnen we het nu laten rusten?  Wink

Gr. Jeroen
pamco
groentje
*

« Antwoord #10 Gepost op: 11 September 2009 - 19:33:15 »

Het heeft even geduurd,maar ik heb de munt gewogen. Het gewicht is iets meer dan 3 gram. Dan is het dus een dukaat als ik het goed heb.
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: