Wat betreft je uitleg over de hoeveelheden munten die zich in bankkluizen en verzamelingen bevinden, dit kan ik niet echt rijmen. De munten zijn toch geslagen? en tellen dan toch ook mee in de slagaantallen, oftewel de oplage?
De oplagecijfers benadrukken in mijn ogen de aanwezigheid van de GESLAGEN munten, of die nu in een bankkluis, verzameling of bij Jan, Piet of Truus in zijn portemonnee zitten, lijkt mij dan ook niet relevant.
Jeroen,
De relevantie van deze opmerking is gelegen in het feit dat erg veel verzamelaars zich volledig richten op de oplagecijfers om te bepalen of een bepaalde munt al dan niet gemakkelijk in de omloop te vinden zal zijn, of om vast te stellen of een door handelaars gevraagde prijs al dan niet realistisch is. Mijn ervaring met de euromunten (sinds 1 januari 2002) is dat tal van andere factoren daarin een belangrijke rol spelen.
Inderdaad ben ik het met je eens dat een afwijking van een tiental duizenden munten te verwaarlozen is, maar toch blijf ik het een enorm verschil vinden van munten die ruim 4 jaar geleden zijn geslagen. De aantallen moeten dan toch onderhand wel bekend zijn...
Het is mijn stellige overtuiging dat 'Die €uro-Münzen' nog altijd de oplagecijfers gebruikt zoals die jaren geleden voor het eerst openbaar werden gemaakt en dat ze nooit de moeite hebben genomen om te controleren of die cijfers sindsdien wellicht zijn bijgesteld.
Er is overigens nóg een Euro-catalogus, die van Leuchtturm. een catalogus die ik iedereen
ten sterkste zal afraden. De daarin vermelde oplagecijfers grenzen in een aantal gevallen aan het waanzinnige en zijn volstrekt ongeloofwaardig.
Rob Kooy