Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
25 Mei 2012 - 16:58:52 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Slag aantallen / oplagen  (gelezen 1101 keer)
Munthunter
Gast
« Gepost op: 17 Juli 2009 - 20:49:19 »

Is er ergens een betrouwbare plek waar ik de juiste slagaantallen kan vinden van de Euromunten?

De aantallen in de almanak van het NVMH en in 'Die €uro-Münzen (Gietl Verlag) en de ECB website (Europese Centrale Bank) verschillen nog al. Kijk maar

België 2 Euro CC ► België - Luxemburg 2005 
NVMH     5.977.000
Die € M.  5.977.000
ECB        6.000.000
Deze klopt dus wel, ECB rondt de aantallen af op het hele miljoen...

België  2 Euro CC ► Atomium 2006  
NVMH     4.972.000
Die € M.  4.977.000
ECB        5.000.000
Een verschil van 5.000 MEER, terwijl Die € M. zelfs nog de blister en proofmunten noemt. ECB rondt weer af

België 2 Euro CC ► Verdrag van Rome 2007 
NVMH     4.975.000
Die € M.  4.960.000
ECB        Vermeldt geen aantallen per land
Een verschil van 15.000 MINDER!!!

En zo is het bij vrijwel alle munten...

In mijn database wil ik de slagaantallen toevoegen, natuurlijk wel de juiste.

Hopelijk weet iemand waar ik deze kan vinden, of welk boek het bij het rechte eind heeft Wink
Ik hoor het graag!

Gr. Jeroen
« Laatste verandering: 17 Juli 2009 - 21:00:23 door Munthunter » Gelogd
Joeki
nieuw lid
**

Geslacht: Man

Euromunten

« Antwoord #1 Gepost op: 17 Juli 2009 - 21:57:15 »

Ik denk dat volgende site ook betrouwbare informatie weergeeft i.v.m. de slagaantallen: http://www.euro-auflagen.de/index.php?lang=en

412 euromunten in circulatie gevonden van de 634 (tot 2006 + slovenië 2007)
Laatst gevonden munten in circulatie: 1 euro België 2008
RobKooy (Overleden)
full lid

Met grote voorsprong het allerbeste muntenforum!

« Antwoord #2 Gepost op: 17 Juli 2009 - 22:31:50 »

Jeroen,
Je zou natuurlijk ook kunnen kijken in de lijst die ik al jaren lang bijhoud en die te vinden is op de website www.importa.nl (onderaan de pagina 'muntenalbums').
Overigens is www.euro-auflagen.de het in vrijwel alle gevallen (méér dan 99%) met mij eens. Wink
Rob Kooy

Helaas is Rob Kooy overleden en niet meer actief op ons forum, Namens het Muntenforum willen wij Rob Kooy bedanken voor de inzet van de afgelopen jaren hij was en is een enorme inspiratie voor vele verzamelaars.
Munthunter
Gast
« Antwoord #3 Gepost op: 18 Juli 2009 - 06:59:19 »

Joeki en Rob, 

Allereerst bedankt voor jullie reactie. Wat betreft het blauwe boekje, deze had ik ook al bekeken en zag dezelfde afgeronde aantallen staan als op de ECB site, dit geldt ook voor euro-auflagen.de.

Erg lastig als er in deze aantallen afwijkingen zijn, want welke kloppen er nu? Als het nu zou gaan om kleine verschillen, maar 15.000 munten of zelfs 28.000 vindt ik wel heel erg veel verschil.

Gr. Jeroen
« Laatste verandering: 18 Juli 2009 - 07:01:41 door Munthunter » Gelogd
RobKooy (Overleden)
full lid

« Antwoord #4 Gepost op: 18 Juli 2009 - 08:38:24 »

Jeroen,
Ook de oplagecijfers in de NVMH Muntalmanak zijn van mij afkomstig. Eerlijkheidshalve moet ik erbij zeggen dat de cijfers in de huidige (26e) editie door mij al werden aangeleverd in juni/juli 2008. De oplagecijfers voor de volgende editie die in september zal verschijnen heb ik ondertussen ook al aangeleverd.

Toevallig zijn de door mij genoemde cijfers alle afkomstig van de officiële bronnen, en hetzelfde geldt voor de cijfers die de ECB gebruikt en die Henning Agt (www.euro-auflagen.de) gebruikt. Wél komt het soms voor dat de officiële bronnen bepaalde cijfers naderhand nog iets nauwkeuriger vaststellen.

Wanneer jouw grootste probleem is dat de oplagecijfers in 'Die €uro-Münzen' soms wat sterker afwijken dan zou je je (terecht) mogen afvragen of de door hen gebruikte oplagecijfers wel altijd correct zijn.

Overigens is een verschil van enkele tienduizenden op een oplage van 5 of 6 miljoen niet iets waar je echt van wakker behoeft te liggen. Oplagecijfer zeggen namelijk niet alles. Ze zeggen niets over het aantal dat nog onuitgegeven in de bankkluizen ligt. Ze zeggen niets over het aantal dat ondertussen een plekje heeft gevonden in een verzameling. Ze zeggen dus ook niets over het aantal dat nog in de omloop en/of bij de muntenhandel is te vinden.

Het staat je uiteraard vrij om geen geloof te hechten aan de door mij met veel moeite en inspanning verzamelde oplagecijfers. In dat geval zou ik zeggen: Geloof Henning Agt (www.euro-auflagen.de). Hij is in ieder geval iemand van wie ik zeker weet dat hij dezelfde moeite en inspannig doet als ik om tot de correcte cijfers te komen.
Rob Kooy

Helaas is Rob Kooy overleden en niet meer actief op ons forum, Namens het Muntenforum willen wij Rob Kooy bedanken voor de inzet van de afgelopen jaren hij was en is een enorme inspiratie voor vele verzamelaars.
Munthunter
Gast
« Antwoord #5 Gepost op: 18 Juli 2009 - 08:57:02 »

Hoi Rob,

Ik weet dat het, overigens prachtige, 'blauwe boekje' van jou hand is en dat jij meewerkt aan het tot stand komen van de NVMH catalogus. De slagaantallen van het 'blauwe boekje' en euro-auflagen.de zijn nagenoeg gelijk dus denk ik dat ik het blauwe boekje maar als leidraad ga gebruiken in mijn database. Bij deze mijn hartelijke dank voor de enorme hoeveelheid werk die je hier elk jaar weer in steekt.

Inderdaad ben ik het met je eens dat een afwijking van een tiental duizenden munten te verwaarlozen is, maar toch blijf ik het een enorm verschil vinden van munten die ruim 4 jaar geleden zijn geslagen. De aantallen moeten dan toch onderhand wel bekend zijn...

Wat betreft je uitleg over de hoeveelheden munten die zich in bankkluizen en verzamelingen bevinden, dit kan ik niet echt rijmen. De munten zijn toch geslagen? en tellen dan toch ook mee in de slagaantallen, oftewel de oplage?
De oplagecijfers benadrukken in mijn ogen de aanwezigheid van de GESLAGEN munten, of die nu in een bankkluis, verzameling of bij Jan, Piet of Truus in zijn portemonnee zitten, lijkt mij dan ook niet relevant.

Gr. Jeroen
RobKooy (Overleden)
full lid

« Antwoord #6 Gepost op: 18 Juli 2009 - 09:30:24 »

Wat betreft je uitleg over de hoeveelheden munten die zich in bankkluizen en verzamelingen bevinden, dit kan ik niet echt rijmen. De munten zijn toch geslagen? en tellen dan toch ook mee in de slagaantallen, oftewel de oplage?
De oplagecijfers benadrukken in mijn ogen de aanwezigheid van de GESLAGEN munten, of die nu in een bankkluis, verzameling of bij Jan, Piet of Truus in zijn portemonnee zitten, lijkt mij dan ook niet relevant.
Jeroen,
De relevantie van deze opmerking is gelegen in het feit dat erg veel verzamelaars zich volledig richten op de oplagecijfers om te bepalen of een bepaalde munt al dan niet gemakkelijk in de omloop te vinden zal zijn, of om vast te stellen of een door handelaars gevraagde prijs al dan niet realistisch is. Mijn ervaring met de euromunten (sinds 1 januari 2002) is dat tal van andere factoren daarin een belangrijke rol spelen.
Inderdaad ben ik het met je eens dat een afwijking van een tiental duizenden munten te verwaarlozen is, maar toch blijf ik het een enorm verschil vinden van munten die ruim 4 jaar geleden zijn geslagen. De aantallen moeten dan toch onderhand wel bekend zijn...
Het is mijn stellige overtuiging dat 'Die €uro-Münzen'  nog altijd de oplagecijfers gebruikt zoals die jaren geleden voor het eerst openbaar werden gemaakt en dat ze nooit de moeite hebben genomen om te controleren of die cijfers sindsdien wellicht zijn bijgesteld.
Er is overigens nóg een Euro-catalogus, die van Leuchtturm. een catalogus die ik iedereen ten sterkste zal afraden. De daarin vermelde oplagecijfers grenzen in een aantal gevallen aan het waanzinnige en zijn volstrekt ongeloofwaardig.
Rob Kooy

Munthunter
Gast
« Antwoord #7 Gepost op: 18 Juli 2009 - 09:55:53 »

Hoi Rob,

Het gaat in mijn geval om de oplagecijfers, al dan niet in een bankkluis, verzameling of elders. Je gaat nu in op de prijs van een munt, dit lijkt mij een andere discussie. In mijn database geef ik echter ook een prijsindicatie weer en mijn inkoopprijs, ik heb echter gemerkt dat een prijsindicatie wel heel erg moeilijk te bepalen is en dat ik beter een gemiddelde van deze bedragen kan nemen. De NVMH geeft bijvoorbeeld lachwekkende prijsindicaties, 'Die €uro-Münzen'  wellicht nog lachwekkendere, maar nogmaals, dat was niet mijn vraag...

Jou stellige overtuiging dat de 'Die €uro-Münzen' Almanak niet betrouwbaar is deel ik geheel met je. De catalogus van Leuchtturm waarover je spreekt is inderdaad een welkome aanvulling van mijn oud papierbak. Ooit een keer gekocht bij het postkantoor en al snel kwam ik er achter dat het incompleet en niet kloppend is. De afgelopen jaren niet meer gezien. Misschien een leuk boekje voor niet verzamelende maar wel Eurogeïntresseerde mensen of kinderen, zeker niet voor de serieuze verzamelaar!

Gr. Jeroen
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: