Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
25 Mei 2012 - 16:53:57 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1] 2 3 4 5 6 7   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: 2 Euro CC 2010  (gelezen 14825 keer)
Munthunter
Gast
« Gepost op: 13 Juli 2009 - 08:28:45 »

Van 2 landen is het al bekend dat er in 2010 een 2 Euromunt commemoratief (CC) wordt uitgebracht. Aangezien ik de afgelopen week (weken) al verschillende, zeer vage, geruchten hoorde over andere op handen zijnde uitgaven, leek het mij zinvol om alvast een topic te openen voor 2010.

Ik wil dit topic wel up to date houden, gelijk aan die van de in circulatie tegen gekomen euromunten van 2009 (Bjorn houdt die bij). Zo kan iedereen zien wat de stand van zaken is wat betreft het naderende 2 Euro CC jaar ‘2010’. Kortom in dit bericht, op deze eerste bladzijde worden alle gegevens van bijgehouden, denk hierbij aan ontwerpers, oplagen, uitgiftedatum, afbeeldingen op de munt, etc.

In dit topic worden alleen bevestigde uitgiften geplaatst. Geruchten kunnen in het topic in het muntcafe geplaatst worden. Wanneer je ergens een officieel bericht tegenkomt waarin duidelijk is dat het gaat om een nieuwe, bevestigde uitgifte, dan kun je die hier plaatsen, graag met een link naar het betreffende bericht.

Vooralsnog is het volgende bekend:

Duitsland     
                    • Thema: Voorzitterschap Bremen in de Bundesrat
                    • Afbeelding: Raadhuis van Bremen met daarvoor geplaatste Rolandszuil
                    • Oplage: Oplage: 30.000.000 onderverdeeld in:
                      A    6.000.000
                      D    6.300.000
                      F    7.200.000
                      G    4.200.000
                      J     6.300.000
                    • Uitgifte: 29 januari 2010
                    • Ontwerp: Bodo Broschat

Slovenië   
                    • Thema: 200e verjaardag Botanische tuinen Ljubljana
                    • Afbeelding: Een inheemse eenjarige kruipende plant 'Hladnikia pastinacifolia' Copyright Henning Agt
                    • Oplage: 1.000.000
                    • Uitgifte: Nog niet bekend
                    • Ontwerp: Gorazd Uèakar

Spanje
                    • Thema: UNESCO Werelderfgoedlijst (serie?) 'Cordoba's historic centre'
                    • Afbeelding: De munt toont een deel van de gewelven in de Mezquita-Catedral in Córdoba, Andalucía.
                    • Oplage: Onbekend
                    • Status: Officieel aangekondigd

Portugal   
                    • Thema: 100e verjaardag van de repubiek Portugal
                    • Afbeelding: Nog niet vrij gegeven
                    • Oplage: Nog onbekend
                    • Status: Aangekondigd door de Portugese bank
                    • Ontwerp: Nog niet bekend

Gr. Jeroen[/list][/list][/list][/list][/list][/list][/list][/list][/list][/list]
                    « Laatste verandering: 23 Juli 2009 - 10:09:19 door Munthunter » Gelogd
                    Munthunter
                    Gast
                    « Antwoord #1 Gepost op: 13 Juli 2009 - 09:39:10 »

@Euromunter, bedankt, heb de wijzigingen bijgewerkt.

Gr. Jeroen
                    RobKooy (Overleden)
                    full lid

Geslacht: Man

Met grote voorsprong het allerbeste muntenforum!

« Antwoord #2 Gepost op: 13 Juli 2009 - 10:38:26 »

Ljubljana !! (Ljubljani -met een i- is in het Sloveens de bezittelijke vorm, "van Ljubljana")
                    Rob Kooy

Helaas is Rob Kooy overleden en niet meer actief op ons forum, Namens het Muntenforum willen wij Rob Kooy bedanken voor de inzet van de afgelopen jaren hij was en is een enorme inspiratie voor vele verzamelaars.
                    Herr Strasser
                    full lid

« Antwoord #3 Gepost op: 13 Juli 2009 - 16:51:46 »

Alright Rob  Wink Helemaal waar ^^

Ik spaar ook: CZK, SKK, HUF en HRK.
                    RobKooy (Overleden)
                    full lid

« Antwoord #4 Gepost op: 13 Juli 2009 - 19:50:00 »

Meer nieuws over de Sloveense uitgave: De uitgiftedatum is nog niet bekend, maar de oplage staat inmiddels vast: 1.000.000 stuks.
                    Oók is er al een plaatje (copyright Henning Agt).
                    Rob Kooy

Helaas is Rob Kooy overleden en niet meer actief op ons forum, Namens het Muntenforum willen wij Rob Kooy bedanken voor de inzet van de afgelopen jaren hij was en is een enorme inspiratie voor vele verzamelaars.
                    Munthunter
                    Gast
                    « Antwoord #5 Gepost op: 14 Juli 2009 - 20:28:45 »

Wijzigingen en afbeelding toegevoegd bij de Sloveense 2 Euro CC 2010, met dank aan Rob.

Wat betreft de Spaanse 2 Euro, is dit bericht officieel te noemen? Zo ja dan plaats ik ook deze munt in het rijtje. Deze uitgave was mij onlangs ook al ter oren gekomen, nu met afbeelding lijkt het er op dat er misschien wel iets van waarheid in zit... Hopelijk is jet zo, want ik vind het een prachtig ontwerp!

Gr. Jeroen
                    Munthunter
                    Gast
                    « Antwoord #6 Gepost op: 15 Juli 2009 - 12:23:48 »

@ Euromunter,

Bedankt voor deze toevoeging, hij staat er bij. Volgens Rob is deze uitgave (Spanje) officiëel aangekondigd, maar nog niet bevestigd. Vandaar dat ik het er zo bij heb gezet, lijkt mij een goede oplossing.

Wat betreft het ter oren komen, dit was vóór gistermiddag. Bedenk wel dat er altijd mensen zijn die eerder gaan praten. Een bevriende handelaar die ik ken heeft wonderwel altijd de nieuwste nieuwtjes, vaak vanaf de bron. Hij zit ook veel in het buitenland en heeft een uiterst interessant netwerk daar opgebouwd. Ik moet er wel bijzeggen dat hij het had over een serie, niet dat deze inging op de UNESCO wereld erfgoedlijst. Wink

Wat betreft de Franse serie, daar was hij ook zeker van, die komt er...

Maar ja iedereen kan wat noemen, hoewel hij volgens mij nog altijd gelijk heeft gehad. Ik denk dat het slim is om deze speculaties in het muntcafe voort te zetten, anders krijgen we het zelfde probleem als waar dit topic mee begon, 'een geruchtenstroom'.

Maar ok hoe meer munten hoe beter! Laat ze maar komen Wink

Gr. Jeroen
                    RobKooy (Overleden)
                    full lid

« Antwoord #7 Gepost op: 15 Juli 2009 - 13:04:31 »

Vraagje (ook aan Rob): alleen Spanje heeft voor 2010 een officiële aankondiging gedaan tot nu toe?! Duitsland en Slovenië zijn toch ook niet officieel bevestigd door de Europese Commissie?
                    Paul,
                    De Duitse en Sloveense uitgiften zijn officieel bevestigd door de landen zelf. De Europese Commissie kan alleen maar een toekomstige uitgifte officieel aankondigen, maar niet officieel bevestigen.
                    Voor dit jaar (2009) zijn België, Vaticaanstad, Italië en Slowakije aangekondigd...
                    Deze opmerking is off-topic in deze thread. Shocked
                    Rob Kooy

RobKooy (Overleden)
                    full lid

« Antwoord #8 Gepost op: 15 Juli 2009 - 16:47:59 »

Maar Spanje heeft toch ook als land aangegeven in 2010 (via de EC) een nationale 2 euroherdenkingsmunt uit te geven, dus net zo 'officieel' als Duitsland en Slovenië toch?!? Ik neem niet aan dat de EC dit zomaar even publiceert...
                    Kan zijn dat ik het even niet meer helemaal volg, maar wat is nu het verschil tussen Duitsland/Slovenië en Spanje?
                    Beste Paul,
                    Sorry dat ik het moet zeggen, maar je bent inderdaad het spoor even volledig bijster.
                    Er is weldegelijk een verschil tussen enerzijds Duitsland/Slovenië en anderzijds Spanje.
                    Het verschil is dat de eerstgenoemde landen hun uitgiften zelf hebben aangekondigd. Voor Spanje hebben we alleen een indirecte (zij het wél betrouwbare) aankondiging via de EC, en niet een aankondiging vanuit het land zelf.
                    Rob Kooy

RobKooy (Overleden)
                    full lid

« Antwoord #9 Gepost op: 15 Juli 2009 - 17:07:39 »

Paul, Natuurlijk is het nieuws even betrouwbaar. Het enige verschil is de bron waaruit het nieuws tot ons komt.
                    Rob Kooy

RobKooy (Overleden)
                    full lid

« Antwoord #10 Gepost op: 16 Juli 2009 - 04:39:30 »

Meer over de op de Sloveense munt afgebeelde plant.
                    Rob Kooy

Hladnikia (Hladnikia pastinacifolia)

Hladnikia appears unpretentious when first seen and if nothing is known about it. However, it is one of the most distinguished plants of the Slovene flora. It has tripartite, denticulate, shining green leaves. Its whitish flowers are in characteristic umbellate clusters. It is the representative of an independent genus, which has only one species. This in itself makes it a speciality, since the great majority of genera have a number of species. Hladnikia is also a geologically old species, being a relict preserved from the time before the ice ages.

It was found in the second decade of the nineteenth century, on Čaven, by the Slovene botanist, Franc Hladnik, a priest, teacher in Ljubljana and founder of the Ljubljana Botanical Garden (1810), the oldest natural history institution here. The new species was called after him, and thus a monument was erected to him that the teeth of time cannot destroy.

Hladnikia grows on rocky meadows and cliffs in Trnovo forest, on Čaven, Kuclje, Zeleni rob and Poldonovec. It has a very restricted range of distribution. It is classified on the Slovene Red List among rare plants, since it is one of the older endemics and has its classical locality - birthplace - here, where it was found and described.
                    « Laatste verandering: 16 Juli 2009 - 04:43:39 door RobKooy » Gelogd

Munthunter
                    Gast
                    « Antwoord #11 Gepost op: 23 Juli 2009 - 10:12:40 »

Deze welkome aanvulling toegevoegd op de eerste bladzijde. Aangezien het antwoord kwam van de Portugese bank, neem ik aan dat dit alles vrij zeker is.

@Euromunter, bedankt voor het plaatsen van deze vraag. Super!!!

Weet iemand overigens hoe ik die codes weg krijg achter mijn naam bij het eerste bericht? Er staat nu steeds [\List][\List][\List][\List], etc. Ik heb al veel geprobeerd en krijg ze soms weg, maar de dag er op staan ze er weer. Het heeft te maken met de opsommingstekens...

Gr. Jeroen

RobKooy (Overleden)
                    full lid

« Antwoord #12 Gepost op: 03 Augustus 2009 - 14:51:04 »

Waaruit blijkt dat een bericht dat al eerder rondging als een "onbevestigd gerucht" in een enkel geval achteraf een bevestiging vindt.
                    Rob Kooy

Herr Strasser
                    full lid

« Antwoord #13 Gepost op: 03 Augustus 2009 - 15:30:49 »

Heette de beste man niet gewoon Django Reinhardt Smiley

Ik spaar ook: CZK, SKK, HUF en HRK.
                    roellus
                    groentje
                    *

« Antwoord #14 Gepost op: 11 Augustus 2009 - 16:29:24 »

ik zag dat spanje in 2010 een 2 euro munt CC uitgeeft met als thema: Historische Centrum van Cordoba.

daar achter staat dat dat de eerste uit de serie UNESCO Wereld Erfgoedlijst is.
                    is hier al meer van dekent dat die munten een serie van meerdere munten gaan worden?.

(mijn bron is wikipedia).

groeten roel.
                    Pagina's: [1] 2 3 4 5 6 7   Omhoog
                      Print  

Ga naar: