|
muntje05
|
 |
« Antwoord #15 Gepost op: 06 Juli 2009 - 22:49:29 » |
|
Taurus, gelukkig dat je weg bent van dat cilit-bang verhaal. Wat mij overkwam toen ik munten begon te verzamelen is dat ik als ik munten kreeg deze in vakjes per land verzamelde in opberg laden waar je normaal gesproken schroeven, bouten en moeren in stopt; je weet wel zo'n garage opberg-ding. Kreeg na verloop van tijd ook zo'n overigens makkelijk verwijderbare waas over sommige munten. Kan me niet meer herinneren welke materiaal soort of zo. Groeten Jos B.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
muntje05
|
 |
« Antwoord #16 Gepost op: 06 Juli 2009 - 23:00:02 » |
|
Klopt helemaal, mijn excuses dat ik de muntverzamelaar bijna een hartaanval heb bezorgd door mijn onorthodoxe reinigingsmethode hier klakkeloos neer te zetten. Ik zal er zelf direct mee stoppen en het iedereen af raden.
Zo zie je maar weer dat je denkt dat je goed bezig bent en dat het toch allemaal niet zo geweldig is.
Misschien toch goed dat we er over praten zodat wel bekend wordt dat er veel manieren zijn waarop je munten NIET moet reinigen.
Gr. JEroen
Jeroen, zal de laatste zijn die zegt dat je niet goed bezig bent. Integendeel, kom je op dit forum te vaak tegen met goede tips/oplossingen etc. Heb zelf ooit w.b. reinigen voorgesteld om ultrasoon te reinigen, en oh, oh, zelfs met electroforese. Weinig meer over gehoord, maar kreeg het idee dat ook deze vormen van reinigen niet erg best voor de munt uitpakt! Ga zo door. Groeten Jos B.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
andres
|
 |
« Antwoord #17 Gepost op: 06 Juli 2009 - 23:51:37 » |
|
soms heb ik ook munten waar zo'n blauw grijze waas op verschijnt, dat zijn dan geen euros (die verzamel ik niet) maar zilveren Koninkrijks munten dat duurt ook een hele tijd,na verloop van enkele jaren, deze 2 zitten in een munten-opbergcasette. het begint aan de rand en breid zich geleidelijk uit naar het midden van de munt. de 2 1/2 gulden Wilem II is aan het begin van dit proces, het 50 stuiver stuk is al helemaal bedekt met zo'n waas/patina/ aanslag 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
muntje05
|
 |
« Antwoord #18 Gepost op: 07 Juli 2009 - 20:56:22 » |
|
Hoi Andres; is de blauw-grijze waas bij de door jou getoonde zilveren munten niet het gewone zilver oxydatie proces? Dit durf ik te stellen vooral omdat je beschrijft deze te bewaren in een (neem ik aan nietlucht dichte) munten opberg casette, zodat deze munten lekker doorgaan met oxyderen. Ik doe alles in een verpakking b.v. een zelfkevende importa munthouder. Munten neem ik als het niet anders kan alleen tussen duim en wijsvinger vast, maar meestal trek ik vooraf chirurgische handschoenen aan om (vinger!!)vlekken e.d. te voorkomen Groeten Jos B.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
andres
|
 |
« Antwoord #19 Gepost op: 08 Juli 2009 - 00:38:18 » |
|
Hoi Jos, Ja klopt, is niet luchtdicht , zeker als je 'm telkens opent en weer sluit  er zitten 30 rijksdaalders in zo'n cassette, maar de meeste verkleuren/oxideren niet. ik heb al heel veel munten in munthouders zitten, vooral provinciaal, kan er dan info op zetten en natuurlijk proof /UNC spul / en alles vanaf Prachtig. maar mooi vind ik dat niet, vandaar die cassettes , ik wil een munt gewoon vast kunnen pakken, alles wat zeer fraai of minder is gaat in zo'n cassette.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Taurus
nieuw lid

Geslacht: 
|
 |
« Antwoord #20 Gepost op: 08 Juli 2009 - 20:59:26 » |
|
Die waas op zilveren munten lijkt me iets heel anders en dat zal vast niet even snel af te vegen zijn. Met zilveren munten heb ik overigens niet of nauwelijks last van de blauwgrijze waas waar ik dit topic over begonnen ben.
Het typische van die blauwgrijze waas waar ik soms last van heb is dat het pas na verloop van tijd in de munthouder gebeurd. Wat ik wel graag zou willen weten, met welk materiaal maken jullie de munten na een behandeling weer droog. Wat is daarvoor het beste geschikt?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
muntje05
|
 |
« Antwoord #21 Gepost op: 02 Augustus 2009 - 22:01:56 » |
|
Hoi Taurus, meestal maak ik behandelde (en daarna natuurlijk zorgvuldig geneutraliseerde) munten zorgvuldig droog d.m.v. een fohn! Groeten, Jos B.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
De Bonte Specht
|
 |
« Antwoord #22 Gepost op: 02 Augustus 2009 - 22:48:03 » |
|
Eurocirculatiemunten gum ik gewoon af met een malse, soepele gum. Zo krijg je een hoop vuiligheid weg zonder gebruik van bijtende producten. Het "gumsel" veeg ik er nadien af met een doekje of een pluim. Daarna gaan ze de luchtdichte munthouder in. Niks te drogen, geen productrestjes in de randen. Zelf ben ik heel tevreden met het resultaat
|
|
|
|
|
|
"Vrees niet, ik ben het"
|
|
|
|
Munthunter
Gast
|
 |
« Antwoord #23 Gepost op: 03 Augustus 2009 - 07:38:24 » |
|
Dat gummen ga ik zeker eens een keer proberen, klinkt redelijk veilig. Natuurlijk wel opletten voor harder vuil, wat kan gaan krassen, lijkt mij
Bedankt voor de tip.
Gr. Jeroen
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
muntje05
|
 |
« Antwoord #24 Gepost op: 09 Augustus 2009 - 22:17:21 » |
|
Eurocirculatiemunten gum ik gewoon af met een malse, soepele gum. Zo krijg je een hoop vuiligheid weg zonder gebruik van bijtende producten. Het "gumsel" veeg ik er nadien af met een doekje of een pluim. Daarna gaan ze de luchtdichte munthouder in. Niks te drogen, geen productrestjes in de randen. Zelf ben ik heel tevreden met het resultaat
Nooit te oud om te leren, bonte specht. Ga dit zeker ook eens proberen, met de nodige voorzichtigheid, zoals Jeroen schrijft Groeten Jos B.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
De Bonte Specht
|
 |
« Antwoord #25 Gepost op: 10 Augustus 2009 - 10:01:28 » |
|
Munthunter en muntje05, Jullie gaan dat zeker eens proberen? Als jullie eens tijd hebben? Of gewoon geen gummetje in huis? Gewoon een gum en een gewone circulatiemunt en je ziet direct het resultaat en schrijf daarna eens wat jullie der van vinden. Vriendelijke groet, Jan.
|
|
|
|
|
|
"Vrees niet, ik ben het"
|
|
|
|
muntje05
|
 |
« Antwoord #26 Gepost op: 10 Augustus 2009 - 23:08:20 » |
|
 FF dimmen, Jantje!!! Gummetjes zat, maar geen te gummen muntjes. Zal dit dus zeker proberen als zich zoiets voordoet, en je ook laten weten wat het resultaat was.  Youw dan................ Groeten, Jos B.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
De Bonte Specht
|
 |
« Antwoord #27 Gepost op: 11 Augustus 2009 - 21:58:07 » |
|
Zeg Jos, je gaat dat gummen toch niet uittesten op een munt voor je collectie hoop ik. En al helemaal niet als je zoals Jeroen schrijft " rekening houdt met harder vuil dat kan gaan krassen". Neem gewoon een twee-eurostuk uit je broekzak jongen ! SUCCES !
|
|
|
|
|
|
"Vrees niet, ik ben het"
|
|
|
|
Munthunter
Gast
|
 |
« Antwoord #28 Gepost op: 12 Augustus 2009 - 21:02:56 » |
|
Gaat weer lekker hier...  @Jan, Inderdaad ging het erg goed, ga het zeker vaker gebruiken! Moest wel even zoeken naar een gummetje... Ik maak nooit fouten  Gr. Jeroen
|
|
|
|
|
|
|
|
|
peterpaul31
nieuw lid

Geslacht: 
|
 |
« Antwoord #29 Gepost op: 13 Augustus 2009 - 03:05:45 » |
|
en om nu tipp-ex op je munten te smeren....... 
|
|
|
|
|
|
Peter Paul de Jong
|
|
|
|