Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
07 Februari 2012 - 13:44:25 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1] 2 3   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Blauwgrijze waas over munten  (gelezen 6228 keer)
Taurus
nieuw lid
**

Geslacht: Man

« Gepost op: 27 Juni 2009 - 18:31:03 »

Ik reinig mijn circulatiemunten op de manier zoals beschreven in het topic bovenaan 'Het reinigen van (uit de circulatie) euro-muntstukken' en toch zie ik regelmatig dat er na verloop van tijd een blauwgrijze waas over sommige munten komt. Heeft iemand een idee waar dat van komt en wat ik eventueel fout doe?

Na de behandeling in azijn spoel ik de munten af, wrijf ze op en gebruik zelfs nog een föhn om de munten goed droog te maken. Soms wrijf ik ze zelfs nog een keer extra op.
RobKooy (Overleden)
full lid

Met grote voorsprong het allerbeste muntenforum!

« Antwoord #1 Gepost op: 28 Juni 2009 - 06:52:33 »

Taurus,
Misschien spoel je de munten onvoldoende af? Of misschien bevat de doek waarmee je de munten opwrijft een stofje dat de blauwgrijze waas veroorzaakt?
Rob Kooy

Helaas is Rob Kooy overleden en niet meer actief op ons forum, Namens het Muntenforum willen wij Rob Kooy bedanken voor de inzet van de afgelopen jaren hij was en is een enorme inspiratie voor vele verzamelaars.
Taurus
nieuw lid
**

« Antwoord #2 Gepost op: 30 Juni 2009 - 17:50:45 »

Ik weet het niet, ik heb al van alles geprobeerd en soms komt die waas terug maar soms ook niet. Ik zal de munten iig wat uitgebreider afspoelen. Verder heb al verschillende soorten doek gebruikt. Of zou het kunnen zijn dat die waas wordt veroorzaakt doordat er nog heel iets vocht achterblijft op de munt?

Wanneer de munten in de houder gaan zien ze er tiptop uit en naar een paar maanden krijgen ze dan soms een doffe waas. Die waas is er trouwens met een doek wel weer makkelijk af te vegen, het tast de munten gelukkig niet aan, maar zo blijf je bezig.
RobKooy (Overleden)
full lid

« Antwoord #3 Gepost op: 30 Juni 2009 - 21:04:40 »

Wanneer de munten in de houder gaan zien ze er tiptop uit en naar een paar maanden krijgen ze dan soms een doffe waas. Die waas is er trouwens met een doek wel weer makkelijk af te vegen, het tast de munten gelukkig niet aan, maar zo blijf je bezig.
Taurus,
Wat je hier beschrijft is hetzelfde als wat mensen ervaren die goedkope (niet weekmakervrije) muntenalbums gebruiken. Wat voor munthouders gebruik jij?
Rob Kooy

Helaas is Rob Kooy overleden en niet meer actief op ons forum, Namens het Muntenforum willen wij Rob Kooy bedanken voor de inzet van de afgelopen jaren hij was en is een enorme inspiratie voor vele verzamelaars.
Taurus
nieuw lid
**

« Antwoord #4 Gepost op: 03 Juli 2009 - 17:34:14 »

Ik gebruik al jaren zelfklevende Importa munthouders.
RobKooy (Overleden)
full lid

« Antwoord #5 Gepost op: 03 Juli 2009 - 20:17:44 »

Ik gebruik al jaren zelfklevende Importa munthouders.
Dus daar kan het niet aan liggen; ik gebruik ze zelf ook. En mijn eerste paar honderd euromunten zitten daar nu al ruim acht jaar in zonder dat de kwaliteit ook maar iets terugloopt en zonder de door jou beschreven blauwgrijze waas.
Je zult de oorzaak dus tóch elders moeten zoeken.
Rob Kooy

Munthunter
Gast
« Antwoord #6 Gepost op: 03 Juli 2009 - 20:19:29 »

Deze tip was wellicht niet zo geweldig, vandaar dat ik hem er maar af heb gehaald, zie reactie(s) hieronder!

Gr. Jeroen
« Laatste verandering: 05 Juli 2009 - 17:17:19 door Munthunter » Gelogd
muntje05
Volledig lid

« Antwoord #7 Gepost op: 03 Juli 2009 - 23:14:02 »

Voor mij een uitstekende methode maar andere verzamelaars zullen hun tenen hierbij krullen...
Jesus Munthunter!!!!!!!!!!!!
Gekruld en al met afgrijzen\!!!
Jos B.
Munthunter
Gast
« Antwoord #8 Gepost op: 04 Juli 2009 - 15:01:03 »

Kijk en Munthunter kan ook al voorspellen Wink

@Jos, we hebben het hier wel over CIRCULATIE munten he! Ik neem aan dat je dat wel had gelezen....

Ik gebruik de volgende methode om de 2 Euro CC die ik uit de roulatie onttrek te reinigen met veel succes:

Ik schreef er al bij dat de waarde van deze munten nooit noemenswaardig hoog zullen zijn als ze al meer waard worden dan de nominale waarde, gezien de hoge slagaantallen. De andere munten reinigt een verstandig persoon nooit op een dergelijke wijze, maar ja die hoef je ook niet te reinigen...

Weet ook dat het schoonmaken in azijn zonder ze weer goed te neutraliseren, erge schade kan aanrichten aan de munten.

Gr. Jeroen

RobKooy (Overleden)
full lid

« Antwoord #9 Gepost op: 05 Juli 2009 - 09:24:36 »

Jeroen,
Tsjongejonge, wat een gruwelijk gebrek aan respect voor ciculatiemunten. Shocked Dus omdat ze niet bijzonder waardevol zijn mag je ze mishandelen met een zeer agressief schoonmaakmiddel als Cillit Bang?
Het resultaat kan alléén maar zijn dat je munten krijgt die alle sporen van gebruik vertonen behalve de normale verkleuring door het gebruik. De originele muntglans van een UNC-munt krijg je er met Cillit Bang niet mee terug.
En dat is maar goed ook, want een munt met enerzijds de normale muntglans en anderzijds duidelijke omloopsporen is even normaal en natuurlijk als een blauwe aardbei. Wink
Rob Kooy

Munthunter
Gast
« Antwoord #10 Gepost op: 05 Juli 2009 - 17:10:56 »

Aangezien ik het toch wel eens ben met jullie beredeneringen heb ik mijn bijdrage eraf gehaald. Dit met als reden dat niemand deze methode gaat gebruiken en zo zijn munten vernielt.

Toch wil ik nogmaals aangeven dat het gebruik van azijn ook niet is aan te raden zonder het zorgvuldige neutraliseren van de munt. Azijn werkt erg lang door op de munt en zal er zelfs in gaan vreten.

Ik snap echter niet waarom de munten dan gereinigd moeten worden, als dit eigelijk uit denk boze is vanwege het verwijderen van de gebruikssporen. Azijn doet niets anders.

Gr. Jeroen
RobKooy (Overleden)
full lid

« Antwoord #11 Gepost op: 05 Juli 2009 - 17:28:20 »

Toch wil ik nogmaals aangeven dat het gebruik van azijn ook niet is aan te raden zonder het zorgvuldige neutraliseren van de munt. Azijn werkt erg lang door op de munt en zal er zelfs in gaan vreten.
Ik snap echter niet waarom de munten dan gereinigd moeten worden, als dit eigelijk uit denk boze is vanwege het verwijderen van de gebruikssporen. Azijn doet niets anders.
Jeroen,
Gebruikssporen zijn talloze minuscuul kleine krasjes en butsjes op het muntoppervlak en/of geringe sporen van slijtage. En die kun je niet verwijderen; niet met azijn en niet met Cillit Bang.
Azijn is wél geschikt om extreem vervuilde munten wat op te frissen. Cillit Bang is dat niet omdat dat véél te agressief is en de munten met een buitengewoon onnatuurlijke glans achterlaat.
Rob Kooy

muntje05
Volledig lid

« Antwoord #12 Gepost op: 05 Juli 2009 - 22:30:39 »

Blij dat dit hele cilit-bang verhaal history is; heb ooit een doodnormale Nederlandse cent hiermee mishandeld! Nooit, Nooit meer doen heb ik toen gezworen. Kun je nog beter in de Coca-Cola leggen.
Groeten Jos B.
Munthunter
Gast
« Antwoord #13 Gepost op: 06 Juli 2009 - 08:22:47 »

Klopt helemaal, mijn excuses dat ik de muntverzamelaar bijna een hartaanval heb bezorgd door mijn onorthodoxe reinigingsmethode hier klakkeloos neer te zetten. Ik zal er zelf direct mee stoppen en het iedereen af raden.

Zo zie je maar weer dat je denkt dat je goed bezig bent en dat het toch allemaal niet zo geweldig is.

Misschien toch goed dat we er over praten zodat wel bekend wordt dat er veel manieren zijn waarop je munten NIET moet reinigen.

Gr. JEroen
Taurus
nieuw lid
**

« Antwoord #14 Gepost op: 06 Juli 2009 - 22:06:45 »

Cilit-Bang was ik toch al niet van plan om ooit te gebruiken. Azijn is prima, dat is nog niet zo'n heel sterk zuur. De munt moet daarna alleen goed worden afgespoeld.

Ik kon me al niet voorstellen dat die waas op sommige munten door de Importa munthouders zou komen. Ik kan me niet voorstellen dat daar nog weekmakers in zitten. De enige problemen die ik met Importa munthouders heb is dat er soms krassen in hun folie zit, maar dat terzijde.

Ik blijf me alleen afvragen of die doffe waas veroorzaakt wordt door het wellicht niet 100% droog zijn van de munt wanneer deze wordt opgeborgen in de houder. Ook zou ik eens willen weten wat wel goed te gebruiken is om munten te drogen en op te wrijven.
Pagina's: [1] 2 3   Omhoog
  Print  

Ga naar: