Ik ben bezig om een inventaris te maken van de munt- en penningstempels die door Theodoor van Berckel gemaakt zijn. Het overgrote deel van deze stempels wordt bij de KMB bewaard. In de herfst van 2007 ben ik een aantal keren naar de Brusselse munt geweest en heb een groot deel van de aanwezige stempels van Van Berckel opgemeten en gefotografeerd. Voor de overige stempels moet ik nog terug. Aan de hand van twee catalogi
1 ben ik nu aan het uitzoeken welke stempels mogelijk nog in aanmerking komen om te bekijken.
Ik kom in de catalogus van A. de Witte ook stempels van Van Berckel tegen die later door M. Michaux zijn gekopieerd en vervangen. Nu noemt De Witte verderop in zijn boekwerk de graveurs A.(lphonse) Michaux en R.(obert) Michaux. Ook kom je de naam M.A. Michaux tegen. Ik vermoed dat het bij M. Michaux, A. Michaux en M.A. Michaux om dezelfde graveur gaat. Dit is mogelijk een kwestie van het verwisselen van de voorletters. Dat weet ik echter niet zeker.
Globaal ken ik de namen van de graveurs die in de 19de eeuw werkten in Brussel, maar ik mis de details. Daarom is mijn vraag:
Kan iemand mij een overzicht geven van de graveurs die in de 19de eeuw werkzaam waren aan de Brusselse Munt met de jaren dat ze in dienst waren?
Alvast bedankt.
Lei
1. Catalogue de poinçons et matrices du musée de l’hôtel des monnaies van Alphons de Witte en de Catalogus van de patrijzen & Matrijzen van het Museum van het Munthof door J. Lallemand, J. Lippens, M. Thirion & A. van Keymeulen.