michel2602
nieuw lid

Geslacht: 
|
 |
« Gepost op: 12 Juni 2009 - 17:50:17 » |
|
Iemand bekend met deze munt? Ik heb verder geen gewicht of diameter omdat de munt niet in mijn bezit is.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
RobKooy (Overleden)
|
 |
« Antwoord #1 Gepost op: 12 Juni 2009 - 22:37:08 » |
|
Michel, Inderdaad een Dukaton. En wel eentje van Filips IV (het type met de brede kraag). Het jaartal en het muntteken (boven het portret) zijn niet goed zichtbaar. De mogelijkheden zijn: Brabant, Antwerpen, 1628, 1631-1636. Delmonte 274, GH 327-1a Brabant, Brussel, 1623, 1624, 1626, 1629, 1631-1636. Delmonte 275, GH 327-3a Rob Kooy
|
|
|
|
|
|
Helaas is Rob Kooy overleden en niet meer actief op ons forum, Namens het Muntenforum willen wij Rob Kooy bedanken voor de inzet van de afgelopen jaren hij was en is een enorme inspiratie voor vele verzamelaars.
|
|
|
michel2602
nieuw lid

Geslacht: 
|
 |
« Antwoord #2 Gepost op: 13 Juni 2009 - 08:26:18 » |
|
Bedankt Rob
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
muntje05
|
 |
« Antwoord #3 Gepost op: 13 Juni 2009 - 23:01:25 » |
|
Michel, Inderdaad een Dukaton. En wel eentje van Filips IV (het type met de brede kraag). Het jaartal en het muntteken (boven het portret) zijn niet goed zichtbaar. De mogelijkheden zijn: Brabant, Antwerpen, 1628, 1631-1636. Delmonte 274, GH 327-1a Brabant, Brussel, 1623, 1624, 1626, 1629, 1631-1636. Delmonte 275, GH 327-3a Rob Kooy
???Rob, even voor mijzelf. Filips lV klinkt naar Spanje, Was ook in de boeken en eigen verzameling gedoken; je hebt gelijk, maar ik kwam ook uit bij een Portugese munt: de achterkant,althans het wapen, lijkt als 2 druppels water op een Portugese munt van Carlos lV van 8 escudo 1795 die ik heb. Kan dit kloppen? Groeten Jos B.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
RobKooy (Overleden)
|
 |
« Antwoord #4 Gepost op: 14 Juni 2009 - 09:30:50 » |
|
Jos, Dat het wapen op een munt van Carlos IV lijkt op het wapen van de bovenstaande munt kan kloppen. Carlos IV (1788-1808) was namelijk een koning van Spanje! In 1795 regeerde Maria I (1786-1799) in Portugal en haar munten (evenals de munten van haar voorgangers en opvolgers) vertonen allemaal het overbekende Portugese wapen met de 7 kastelen in de rand en 5 quincunx wapenschilden in het centrum. Jouw opmerking dat ongeveer hetzelfde wapen eveneens voorkomt op een Portugese munt kan dus absoluut niet kloppen.
Begin 17e eeuw behoorde een groot deel van het huidige België aan Spanje en stond het bekend als de Spaanse Nederlanden. De munt van Michel2602 is tamelijk versleten maar het nog zichtbare deel van het omschrift laat er geen enkele twijfel over bestaan dat dit een Brabantse munt is. Dukatons van hetzelfde type werden eveneens geslagen in Vlaanderen, Artesië, en Doornik, maar dan met afwijkende omschriften. Rob Kooy
|
|
|
|
|
|
Helaas is Rob Kooy overleden en niet meer actief op ons forum, Namens het Muntenforum willen wij Rob Kooy bedanken voor de inzet van de afgelopen jaren hij was en is een enorme inspiratie voor vele verzamelaars.
|
|
|
|
RobKooy (Overleden)
|
 |
« Antwoord #5 Gepost op: 14 Juni 2009 - 12:58:01 » |
|
Achteraf bezien denk ik dat weinigen het woord "quincunx" kennen. Het is Latijn en betekent (onder andere): Het cijfer 5 op een dobbelsteen. Het mag dan ook geen verbazing wekken dat de vijf kleine wapenschildjes in het Portugese wapen eveneens met quincunx worden aangeduid. Rob Kooy
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Bernard3
|
 |
« Antwoord #6 Gepost op: 14 Juni 2009 - 14:04:43 » |
|
Achteraf bezien denk ik dat weinigen het woord "quincunx" kennen. Het is Latijn en betekent (onder andere): Het cijfer 5 op een dobbelsteen. Het mag dan ook geen verbazing wekken dat de vijf kleine wapenschildjes in het Portugese wapen eveneens met quincunx worden aangeduid. Rob Kooy
Een leuke toevoeging hierop is dat het woord letterlijk "5 twaalfden" betekend en daarvan afgeleid de betekenis "5 ogen op een dobbelsteen" is ontstaan (5 van de 12 ogen op een dobbelsteen). Dit viel me op omdat het wapen uit 12 "dingen" bestaat, namelijk 5 wapenschildjes en 7 kasteeltorentjes. Na het woord in mijn Latijn woordenboek te hebben opgezocht, dacht ik in eerste instantie (zonder de 2e toelichting van Rob) dat de term quincunx daar betrekking op had... Blij dat je het nog even hebt toegelicht, Rob, jouw verklaring is namelijk wel een stuk logischer. Bernard
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
RobKooy (Overleden)
|
 |
« Antwoord #7 Gepost op: 14 Juni 2009 - 18:49:34 » |
|
Een leuke toevoeging hierop is dat het woord letterlijk "5 twaalfden" betekend en daarvan afgeleid de betekenis "5 ogen op een dobbelsteen" is ontstaan (5 van de 12 ogen op een dobbelsteen). @ Bernard, Wat voor dobbelstenen gebruik jij eigenlijk? Een normale dobbelsteen heeft immers 6+5+4+3+2+1 ogen, dus 21 in totaal  Rob Kooy
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Bernard3
|
 |
« Antwoord #8 Gepost op: 14 Juni 2009 - 19:25:12 » |
|
@ Bernard, Wat voor dobbelstenen gebruik jij eigenlijk? Een normale dobbelsteen heeft immers 6+5+4+3+2+1 ogen, dus 21 in totaal  Rob Kooy Mijn dobbelstenen hebben extra vakjes met 1 oog  . Nee, je hebt inderdaad gelijk dat mijn redenering daar niet klopt. Misschien was ik wat te enthousiast om de betekenisverandering van 5 twaalfden naar 5 ogen (van een dobbelsteen) te verklaren... Bernard
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
muntje05
|
 |
« Antwoord #9 Gepost op: 15 Juni 2009 - 10:37:30 » |
|
Jos, Dat het wapen op een munt van Carlos IV lijkt op het wapen van de bovenstaande munt kan kloppen. Carlos IV (1788-1808) was namelijk een koning van Spanje! In 1795 regeerde Maria I (1786-1799) in Portugal en haar munten (evenals de munten van haar voorgangers en opvolgers) vertonen allemaal het overbekende Portugese wapen met de 7 kastelen in de rand en 5 quincunx wapenschilden in het centrum. Jouw opmerking dat ongeveer hetzelfde wapen eveneens voorkomt op een Portugese munt kan dus absoluut niet kloppen.
Begin 17e eeuw behoorde een groot deel van het huidige België aan Spanje en stond het bekend als de Spaanse Nederlanden. De munt van Michel2602 is tamelijk versleten maar het nog zichtbare deel van het omschrift laat er geen enkele twijfel over bestaan dat dit een Brabantse munt is. Dukatons van hetzelfde type werden eveneens geslagen in Vlaanderen, Artesië, en Doornik, maar dan met afwijkende omschriften. Rob Kooy
Rob, Klopte dus ook niet! Heb de munt nog maar eens opgehaald en, zo bekeken, is hij toch ietsje anders dan in mijn herinnering toen ik dacht een soortgelijk wapen te zien als bij de munt van Philips lV Zie fragment Groete Jos B.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
RobKooy (Overleden)
|
 |
« Antwoord #10 Gepost op: 15 Juni 2009 - 14:28:55 » |
|
En het is dus inderdaad geen Portugese munt. Rob Kooy
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
muntje05
|
 |
« Antwoord #11 Gepost op: 15 Juni 2009 - 22:19:18 » |
|
Laat ik dat nu altijd gedacht hebben!!!!!! Nou ja toch een mooie (Spaanse) munt. Maar toch wel escudo's? Op de JPG staat nog steeds Portugal, maar zal dit na dit bericht veranderen. Groeten jos B.
|
|
|
|
« Laatste verandering: 15 Juni 2009 - 22:23:34 door muntje05 »
|
|
|
|
|
|
RobKooy (Overleden)
|
 |
« Antwoord #12 Gepost op: 16 Juni 2009 - 08:27:15 » |
|
Maar toch wel escudo's? Dat wél, ja. Maar het is mij een raadsel hoe je deze munt ooit voor een Portugese munt hebt kunnen aanzien. Er staat toch duidelijk op vermeld HISP (= Hispania, Spanje). Of heb je een 18 e eeuwse munt toegeschreven aan Portugal louter vanwege het feit dat Portugal in de 20 e eeuw de escudo als munteenheid had? Heel wat landen hebben in de loop der eeuwen munten uitgegeven onder de naam "Schild". Bijvoorbeeld Frankrijk (ecu betekent óók schild). Escudo is niets anders dan het Spaanse en Portugese woord voor schild. Rob Kooy
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
muntje05
|
 |
« Antwoord #13 Gepost op: 16 Juni 2009 - 23:19:30 » |
|
Ja Rob, escudo was voor mij synoniem met Portugal! Hisp, toch duidelijk te zien op de munt, was blijkbaar onzichtbaar door.........! Moet me zelf een beetje temperen, om niet te snel, te veel, in te korte tijd te willen doen! Thanks Jos B.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
andres
|
 |
« Antwoord #14 Gepost op: 16 Juni 2009 - 23:23:42 » |
|
Lijkt mij overigens een vrij kostbare munt, Jos Heb je enig idee van de waarde ? Andre
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|