Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
25 Mei 2012 - 16:43:58 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Tunesie?  (gelezen 854 keer)
muntje05
Volledig lid

Geslacht: Man

« Gepost op: 08 Juni 2009 - 21:22:58 »

Hallo allemaal
Op mijn speurtocht naar munten die in mijn bezit zijn en nog niet gedetermineerd en dus niet gecatalogiseerd zijn, kom ik de volgende munten tegen:
Van de eerste (voor en achterkant) weet ik dat deze uit Tunesië komt, maar er zouden vlgs de boeken 2 varianten zijn. In de landsnaam Tanusiya  zou er in “ya” een variant met, en een zonder puntjes bestaan. Omdat mijn Tunesisch niet erg best is     , weet ik niet waar ik deze moet zoeken.

Op de tweede munt (ook voor en achterkant) weet ik niet van welk land deze is, -ik vermoed ook uit Tunesie,- maar weet ook niet de (nominale) waarde te herkennen
Zie de foto’s
Alvast bedankt, Jos B.
bart
full lid

moderne wereldmunten: een passie!

« Antwoord #1 Gepost op: 08 Juni 2009 - 22:16:23 »

Met de variant op de eerste munt kan ik je jammer genoeg niet helpen: ook Krause geeft deze variant aan, maar zonder afbeelding. Deze variant komt alleen voor in 1976 en niet op dezelfde munt uit 1983.

De tweede munt komt uit Algerije en heeft een denominatie van 100 dinar.

bart

wereldmunten van 1750 tot nu!
muntje05
Volledig lid

« Antwoord #2 Gepost op: 08 Juni 2009 - 22:28:06 »

Bart, Bedankt maar weer !! Hoop nog vaker gebruik te maken van je kennis! Ben nog lang niet klaar met het "uitpakken"van mijn Kilo's wereldmunten, zullen dus nog wel vaker voor mij onbekende munten opduiken.
Groeten Jos B.
peterpaul31
Gast
« Antwoord #3 Gepost op: 08 Juni 2009 - 22:32:22 »

Beste Jos,

de door jou geposte munt is de variant zonder puntjes. Toevallig heb ik een exemplaar met puntjes, vandaar dat ik het zeker weet. Tunisiyah staat in het Arabisch links onder de neus van president Bourguiba. De puntjes moeten links van het liggende streepje staan.

groeten,
Peter Paul
muntje05
Volledig lid

« Antwoord #4 Gepost op: 08 Juni 2009 - 23:24:50 »

Peter Paul, je zou me een stuk op weg helpen als je een foto van jou munt met puntjes  op het forum zou plaatsen, zodat ik in en oogopslag het verschil zou kunnen zien. Li. onder de neus van Bourguiba is nog even te vaag
B.v.d. Jos B.
peterpaul31
Gast
« Antwoord #5 Gepost op: 09 Juni 2009 - 08:42:15 »

dat gaat voorlopig niet lukken. Ik moet nog steeds een scanner aansluiten (en eerst aanschaffen Wink)
groeten,
Peter Paul
peterpaul31
Gast
« Antwoord #6 Gepost op: 09 Juni 2009 - 09:02:13 »

Ik heb jouw foto gebruikt en er met rood twee puntjes opgezet, Jos.
groeten,
Peter Paul
RobKooy (Overleden)
full lid

Met grote voorsprong het allerbeste muntenforum!

« Antwoord #7 Gepost op: 09 Juni 2009 - 09:18:44 »

Jos,
Die andere (Algerijnse) munt heeft nog weinig aandacht gehad. Toch is hier nog wel wat over te vertellen.
Deze munt (Algerije KM# 132) maakt deel uit van een serie waarop allemaal dieren zijn afgebeeld:
1/4 dinar (KM# 127): Fennec (soort vos)
1/2 dinar (KM# 128): Berber paard
1 dinar (KM# 129): Buffel
2 dinars (KM# 130): Kameel
5 dinars (KM# 123): Olifant
10 dinars (KM# 124): Valk
20 dinars (KM# 125): Leeuw
50 dinars (KM# 126): Gazelle
100 dinars (KM# 132) Paard.
Deze serie leent zich uitstekend voor een thema-verzameling van dieren op munten.
Interessant is ook dat de waarde-aanduiding 100 bestaat uit een palmboom en twee munten waarop opnieuw een paardenkop is afgebeeld.
Rob Kooy

Helaas is Rob Kooy overleden en niet meer actief op ons forum, Namens het Muntenforum willen wij Rob Kooy bedanken voor de inzet van de afgelopen jaren hij was en is een enorme inspiratie voor vele verzamelaars.
muntje05
Volledig lid

« Antwoord #8 Gepost op: 09 Juni 2009 - 14:11:59 »

Ik heb jouw foto gebruikt en er met rood twee puntjes opgezet, Jos.
groeten,
Peter Paul
Verdorie wat slim van jou. Maakt het een stuk makkelijker. Ik gebruik overigens geen scanner, maar laadt de foto's direct v.a. mijn camera naar een bestand op mijn compu, bewerk ze, en kan ze vandaar op het forum plaatsen.
Bedankt, Jos B. 
muntje05
Volledig lid

« Antwoord #9 Gepost op: 09 Juni 2009 - 15:06:25 »

Da’s nou toevallig, Rob. Ben bezig de munten door mij in de loop der jaren verzameld te determineren enz. Heb er momenteel de tijd voor. Ik dacht al dat enige munten deel uit maakten van een serie, en had de valk, leeuw, gazelle en het paard al gefotografeerd om info op ons forum te vragen.
Dat wordt me door jou inbreng bespaard. Toppie!!
Vond in vakje waar ik deze munten verstopt had, ook nog een paar munten met  dieren, maar die bleken van de Verenigde Arabische Emiraten te zijn.
Kan het toch niet nalaten de foto’s van 10-20-50-100 Dinar te plaatsen.
Groeten, Jos B.
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: