Hoi, zoals beloofd. Bij de afgebeelde stuiver heb ik beter opgepast als toen ik de eerste keer munten in het ultrasone badje deed! De allereerste keer vergat ik prompt dat de munten aan ’t badderen waren m.a.g. dat deze nadien een nogal vreemde kleur gekregen hadden.

Of het lag er aan dat ik munten van verschillende metaalsoorten samen had laten baden. Dat zijn alvast 2 dingen die ik heb geleerd. Verder, maar dat schreven jullie ook al, geen belangrijke munten gebruiken om te experimenteren.
Deze stuiver heeft er 3 x ½ uur in gelegen, en ik heb na elk half uur de munt in het badje omgedraaid. Tevens gekeken hoe deze er aan toe was.
Ik weet dat er div. oplossingsmiddelen bestaan (zelfs afgestemd op div.metaalsoorten) om in de reiniger te doen, maar voorlopig houd ik het op deze manier: gewoon water met een flinke kneep uit de afwasmiddel fles!
De reiniger heb ik een paar jaar geleden gekocht (is overigens een heel goedkoop modelletje; er zijn er van 100 den Euro's) met de bedoeling sieraden etc. van vuil te ontdoen. Daar heeft het ding zich overigens al mee bewezen!
Voorlopig genoeg info; ik experimenteer lekker door. Ga binnenkort ook experimenteren met electroforese.
Groeten Jos B