Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
25 Mei 2012 - 16:43:00 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Ultrasone reiniging van munten  (gelezen 2649 keer)
muntje05
Volledig lid

Geslacht: Man

« Gepost op: 06 Juni 2009 - 21:47:24 »

Hoi beste forumleden:
Ik lees momenteel erg veel over hoe je munten van uiteenlopende metaalsoort en / of legering het beste kunt schoonmaken. Er staat erg veel over in dit forum.
Maar ik heb op dit forum nog nooit iets gelezen over het ultrasoon reinigen van munten.

Hieronder voor degenen die hier onbekend mee zijn een sumiere uitleg wat ultrasoon betekent:
Onder ultrasoon verstaat men het gebruik van frequenties die in 't algemeen boven de menselijke gehoorgrens van ca. 18 kHz liggen. De frequenties  voor ultrasoon reinigen, liggen tussen 20 kHz en 150 kHz. Ultrasoon reinigen is gebaseerd op de voortplanting van geluid door een geleidend medium. (al dan niet gedistilleerd water of een speciale vloeistof) In samendrukbare media, zoals lucht en de meeste vaste stoffen, wordt een geluidsgolf continue overgedragen.Voor de meeste reinigingstoepassingen volstaat een frequentie die ligt tussen de 20 kHz en 50 kHz. Hogere frequenties worden met name gebruikt voor precisiereiniging en/of  de reiniging van kostbare onderdelen. Ultrasoon energie zorgt voor een diepe reiniging, zonder krassenof te borstelen .

Een ultrasoon reiniger maakt gebruik van die trillingen met een hoge frequentie. Er ontstaat een ultrasone geluidsgolf van 42.000 Hz, die het water in ontelbare minuscule belletjes omzet.
De belletjes komen intens in contact met het te reinigen voorwerp - de munt dus. - , en splitsen het vuil in ontelbare korreltjes. Het vuil wordt daarna opgenomen in het water. Resultaat is een min of meer schonere munt.
Concrete vraag is: Heeft iemand al ervaring met deze vorm van munten reinigen gedaan?
Groeten Jos B.

Boschboom
Volledig lid

FINGIT PREMENDO

« Antwoord #1 Gepost op: 06 Juni 2009 - 22:12:18 »

@ Jos,
Op mijn werk gebruiken we grote ultrasoonbaden voor het verwijderen van polijstvet op sieraden in onze productie. Ik heb al vaker gemerkt dat gepatineerde voorwerpen verkleuren in de ultrasoon. Het is mogelijk dat het patina op munten wordt aangetast. Experimenteer dus niet meteen met je mooiste aanwinsten.
Groeten,
Lei

Verzamelaar van van alles over en van
Theodoor Victor van Berckel
bart
full lid

moderne wereldmunten: een passie!

« Antwoord #2 Gepost op: 07 Juni 2009 - 13:17:09 »

Inderdaad wordt niet alleen het vuil weggenomen, ook het patina wordt in veel gevallen volledig verwijderd.

Op een dentaalbeurs in Brussel verleden jaar demonstreerde een vertegenwoordiger de werking van ultrasoonreinigers door 19de eeuwse bronzen munten type Britse penny en Napoleon III-munten aan een ultrasoonbehandeling te onderwerpen. Het resultaat was een perfect onnatuurlijke munt, nl. met een bronskleur alsof hij pas uit de Munt kwam, maar zonder de "original luster" en natuurlijk mét sleet. De patina was volledig verdwenen!

Voor reiniging van mijn eigen (tandheelkundige) instrumenten is dat prima natuurlijk, maar munten uit mijn eigen verzameling heb ik zo niet durven behandelen.

bart

wereldmunten van 1750 tot nu!
muntje05
Volledig lid

« Antwoord #3 Gepost op: 07 Juni 2009 - 23:16:51 »

@ Jos,
Op mijn werk gebruiken we grote ultrasoonbaden voor het verwijderen van polijstvet op sieraden in onze productie. Ik heb al vaker gemerkt dat gepatineerde voorwerpen verkleuren in de ultrasoon. Het is mogelijk dat het patina op munten wordt aangetast. Experimenteer dus niet meteen met je mooiste aanwinsten.
Groeten,
Lei

Hoi Lei, Heb zelf wat geexperimenteerd met ultrasone verwijdering van vuil etc. op (natuurlijk, maar toch bedankt voor de tip!) niet zo belangrijke munten. Vind op het ogenblik veel Ned. stuivers (Juliana) met mijn detector. Deze hebben vaker een best mooie patina, varierend van groen tot donkerbruin. Bij geen van deze ge-ultasoonde stuivers verdween deze patina. Lijkt me ook best wel belangrijk, hoe lang, met welke frequentie en met wat voor middel je het doet.  Zal morgen een paar foto's van deze munten plaatsen. Is nu eigelijk een beetje te laat.
Groete Jos B.
Boschboom
Volledig lid

FINGIT PREMENDO

« Antwoord #4 Gepost op: 07 Juni 2009 - 23:42:13 »

Dag Jos,
Graag, ik ben benieuwd naar het resultaat.
Groet,
Lei

muntje05
Volledig lid

« Antwoord #5 Gepost op: 08 Juni 2009 - 21:34:53 »

Hoi Lei, was wat laat op het forum; zodoende kan ik geen mooie, duidelijke foto meer maken van de stuiver na het ultrasone badje. Foto's met flits / kunstlicht zijn vaker niet goed. Foto van voor het bad heb ik uiteraard wel, maar hoop deze dus morgen samen te versturen
Groeten Jos B.
muntje05
Volledig lid

« Antwoord #6 Gepost op: 09 Juni 2009 - 16:10:15 »

Hoi, zoals beloofd. Bij de afgebeelde stuiver heb ik beter opgepast als toen ik de eerste keer munten in het ultrasone badje deed! De allereerste keer vergat ik prompt dat de munten aan ’t badderen waren m.a.g. dat deze nadien een nogal vreemde kleur gekregen hadden.    Angry Angry   Of het lag er aan dat ik munten van verschillende metaalsoorten samen had laten baden. Dat zijn alvast 2 dingen die ik heb geleerd. Verder, maar dat schreven jullie ook al, geen belangrijke munten gebruiken om te experimenteren.
Deze stuiver heeft er 3 x ½ uur in gelegen, en ik heb na elk half uur de munt in het badje omgedraaid. Tevens gekeken hoe deze er aan toe was.
Ik weet dat er div. oplossingsmiddelen bestaan (zelfs afgestemd op div.metaalsoorten) om in de reiniger te doen, maar voorlopig houd ik het op deze manier:  gewoon water met een flinke kneep uit de afwasmiddel fles!
De reiniger heb ik een paar jaar geleden gekocht (is overigens een heel goedkoop modelletje; er zijn er van 100 den Euro's)  met de bedoeling sieraden etc. van vuil te ontdoen. Daar heeft het ding zich overigens al mee bewezen!
Voorlopig genoeg info; ik experimenteer lekker door. Ga binnenkort ook experimenteren met electroforese.
Groeten Jos B
Boschboom
Volledig lid

FINGIT PREMENDO

« Antwoord #7 Gepost op: 09 Juni 2009 - 16:28:17 »

Dag Jos,
Het resultaat ziet er goed uit, het werkt inderdaad prima om iets te reinigen dat helemaal verweerd is. Toch zou je ook kunnen zeggen dat die stuiver "er als nieuw uitziet" en dat is eigenlijk niet de bedoeling met oude munten. Het patina moet er wel opblijven. Maar het is in elk geval wel beter dan poetsen met bijvoorbeeld brasso.
Kijk wel uit met bodemvondsten. Die kunnen door de inwerking van eroderende stoffen in de bodem zo verweerd zijn dat ze eigenlijk uit verschillende laagjes bestaan. Door het ultrasoon reinigen kan het zo maar gebeuren dat zo'n muntje in stukken uit een valt.
Succes met het experimenteren!
Groet,
Lei

muntje05
Volledig lid

« Antwoord #8 Gepost op: 09 Juni 2009 - 18:54:40 »

Hallo, Tuurlijk zal ik wel oppassen om niet mijn kostbaarste munt te "verklooien." Als ik er echt niet meer uitkom dan wil ik wel eens wat proberen. Als ik ook maar iets zie van enige zeldzaamheid veranderd de zaak weer. Blijf desondanks wel doorgaan met experimenteren met opgegraven centen etc. - en, zoals gezegd, - ook verder bekijken wat electroforese voor mij kan betekenen. Heb ergens op een site ook een bonk roest ervoor, en een best goed uitziende munt erna gezien. Wat ik verder gezien heb is dat enige vorm van patina als sneeuw voor de zon is verdwenenBij deze vorm van zuiveren moet je je echt geen raad meer weten! Wat ik er van gelezen/gezien heb is het "er op of er onder." Het kan dus wel.
Stel, je hebt iets in je handen, waarvan je vermoedt dat het iets is wat wel (een) munt(en) kunnen zijn, dan heb je weinig keus. Of zou jij b.v. naar een deskundige stappen? Je weet immers niet wat je hebt en of het een bepaalde waarde heeft. Nu is dat laatste voor mij niet zo'n punt; ga er daarom misschien wat makkelijker mee om. Begrijp me goed, ik ga er niet klakkeloos op los experimenteren.
O.K. vriendelijke groet, Jos B.
muntje05
Volledig lid

« Antwoord #9 Gepost op: 09 Juni 2009 - 18:59:51 »

Had overigens nog vergeten afbeeldingen van mijn ultrasoon apparaat bij te voegen, Bij deze.
Groet, Jos B.
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: