Beste forumleden,
Gisteren heb ik op Ebay een kroondaalder gekocht waarover ik wat twijfels heb. De verkoper gaf als gewicht 29,7 gram op, wat vrijwel overeenkomt met het gewicht van dergelijke munten. Meestal wegen ze ongeveer 29,45 gram. Misschien gaat het hierbij om een weegfout, of een verschil in remedie.
De verkoper meldde mij dat de munt een doorsnede van 38 mm heeft. Volgens mij moet een kroon praktisch 40 mm in doorsnede zijn. Ik heb daar na de veiling nog eens naar gevraagd en ook gevraagd of er een randschrift (Virtute et Exemplo + ornamentering) op staat. Hij bevestigde de 38 mm en meldde dat het randschrift inderdaad aanwezig is.
Toch zou het ook om een gieting kunnen gaan. De foto's lijken hier ook enigszins op te wijzen. Een afgietsel zou de kleinere diameter kunnen verklaren want er ontstaat bij een gieting altijd krimp. Het gewicht lijkt echter te kloppen en een randschrift is moeilijk te gieten omdat je vaak een gietnaad hebt op de rand van een gegoten munt.
De verkoper heeft een goede feedback en verklaart dat al zijn munten echt zijn. Daar wil ik hem sowieso aan gaan houden. Ik denk dat ik de munt betaal, maar dat ik hem mijn twijfel eerst voorleg en hem waarschuw dat ik de munt terug zal sturen als het niet in orde is.
Mijn vraag aan is:
is iemand bekend met vervalsingen van kroondaalders uit die periode?
komen maatafwijkingen bij echte kroondaalders voor?
wat is jullie gevoel bij deze munt?
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Lei