Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
25 Mei 2012 - 16:36:08 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1] 2   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: USA - Five Dollar - 1908  (gelezen 1438 keer)
zittergie
groentje
*

Geslacht: Man

« Gepost op: 24 Mei 2009 - 13:18:00 »

Kan iemand aan de hand van de volgende fotos zeggen of dit een echt exemplaar is ?

muntje05
Volledig lid

« Antwoord #1 Gepost op: 24 Mei 2009 - 22:27:33 »

Proficiat, Zittergie.Lijkt echt wel op een gouden 5 dollar indianen kop naar links 1908-1929  Rs. Steenadelaar(indian head half eagle) Hoe kom je nu in Gods naam aan zo'n munt! En wat heb je er voor betaald. Zeg nu niet zo van heb ik gekregen, maar......  Ben benieuwd.
Groeten Jos B.
« Laatste verandering: 24 Mei 2009 - 23:12:21 door muntje05 » Gelogd
zittergie
groentje
*

« Antwoord #2 Gepost op: 25 Mei 2009 - 07:45:01 »

Jawel, gekregen.  Is daarom dat ik twijfelde of het wel een echt stuk was.
Zat tussen gewone circulatie munten die ik van iemand kreeg voor mijn verzameling.

Ik verzamel geen USA munten, mijn verzameling is vooral België (Pre-Euro periode), met daarnaast Frankrijk & Engeland. In mindere mate de andere europese landen (voor de EURO)

Ik probeer nu het stuk te verkopen of te wisselen tegen iets van gelijkaardige waarde van België, Frankrijk of Engeland.
muntje05
Volledig lid

« Antwoord #3 Gepost op: 25 Mei 2009 - 22:43:17 »

Hoi Zittergie; geef die "iemand" een kusje en vraag of deze persoon contact met mij wil opnemen. Vind tussen circulatiemunten die ik krijg nooit, maar dan ook nooit zulke Spetters!~
Groet, Jos B.
RobKooy (Overleden)
full lid

Met grote voorsprong het allerbeste muntenforum!

« Antwoord #4 Gepost op: 26 Mei 2009 - 06:58:11 »

@ zittergie,
Het zou kunnen dat degene die jou deze munt gaf zich realiseerde dat met name gouden USA munten die dermate versleten/beschadigd zijn door weinigen verzameld worden. Verzamelaars van USA-goud gaan doorgaans voor de allerhoogste kwaliteit.
Rob Kooy

Helaas is Rob Kooy overleden en niet meer actief op ons forum, Namens het Muntenforum willen wij Rob Kooy bedanken voor de inzet van de afgelopen jaren hij was en is een enorme inspiratie voor vele verzamelaars.
Bernard3
Volledig lid

« Antwoord #5 Gepost op: 26 Mei 2009 - 07:34:45 »

@ zittergie,
Het zou kunnen dat degene die jou deze munt gaf zich realiseerde dat met name gouden USA munten die dermate versleten/beschadigd zijn door weinigen verzameld worden. Verzamelaars van USA-goud gaan doorgaans voor de allerhoogste kwaliteit.
Rob Kooy

Die redenering volg ik niet helemaal, Rob. De munt bevat namelijk nog steeds zo'n 8 gram goud (.900), wat op zich al rond de 150 euro is. Ik kan me wel voorstellen dat je iemand wilt matsen, omdat dit toch een niet veel verzameld stuk is, maar dan zou ik toch denken dat je er de goudprijs voor vraagt....

Ik denk eerder dat deze persoon echt onwetend was, of een goede (of rijke Wink ) vriend.

Bernard

PS: wel een ontzettend mooi stuk; prachtig ontwerp ook.
RobKooy (Overleden)
full lid

« Antwoord #6 Gepost op: 26 Mei 2009 - 08:35:14 »

Die redenering volg ik niet helemaal, Rob. De munt bevat namelijk nog steeds zo'n 8 gram goud (.900), wat op zich al rond de 150 euro is. Ik kan me wel voorstellen dat je iemand wilt matsen, omdat dit toch een niet veel verzameld stuk is, maar dan zou ik toch denken dat je er de goudprijs voor vraagt....

Ik denk eerder dat deze persoon echt onwetend was, of een goede (of rijke Wink ) vriend.
@ Bernard,
De goede gever behoeft niet extreem rijk te zijn om geen enkel belang te hechten aan de goudwaarde van een voor hem onaantrekkelijke (= niet verzamelwaardige) munt.
Er zijn inderdaad verzamelaars die van elk van hun munten de intrinsieke waarde tot op de cent nauwkeurig berekend hebben.
Maar er zijn ook tal van minder "mierenneukerige" verzamelaars; voor hen geldt uitsluitend de zeldzaamheid en/of de schoonheid van een munt, en is een eventuele intrinsieke waarde van geen enkel belang.
Rob Kooy

Helaas is Rob Kooy overleden en niet meer actief op ons forum, Namens het Muntenforum willen wij Rob Kooy bedanken voor de inzet van de afgelopen jaren hij was en is een enorme inspiratie voor vele verzamelaars.
zittergie
groentje
*

« Antwoord #7 Gepost op: 26 Mei 2009 - 08:59:06 »

Was iemand die geen munten verzameld (en of hij stinkend rijk is weet ik niet Smiley ).  Was een kado voor bewezen diensten.
Altijd leuk om zoiets te krijgen.
Lauras_dad
full lid

« Antwoord #8 Gepost op: 26 Mei 2009 - 16:31:41 »

@ Bernard,
De goede gever behoeft niet extreem rijk te zijn om geen enkel belang te hechten aan de goudwaarde van een voor hem onaantrekkelijke (= niet verzamelwaardige) munt.
Er zijn inderdaad verzamelaars die van elk van hun munten de intrinsieke waarde tot op de cent nauwkeurig berekend hebben.
Maar er zijn ook tal van minder "mierenneukerige" verzamelaars; voor hen geldt uitsluitend de zeldzaamheid en/of de schoonheid van een munt, en is een eventuele intrinsieke waarde van geen enkel belang.
Rob Kooy
[/quote]

Als deze redenering klopt mogen alle niet-mierenneukende verzamelaars al hun gouden beschadigde rommel naar mij opsturen.....munten waarin zo'n 150 Euro aan goud inzit zijn steeds welkom - het mogen zelfs ook zwaardere munten zijn, ook dat vind ik niet erg.
Maw....wat een beetje eigenaardige opmerking toch....iemand die er weet van heeft dat een munt 8 gram goud bevat geeft die niet zomaar weg.....ook indien hij niet-mierenneukend is....

Ik kreeg een hele tijd terug een bakje met wereldmunten, en daar zat een Zweedse munt in (5 Ore 1908 of 1909....ik zou het moeten nakijken) in zeer behoorlijke staat, en die blijkt nu toevallig volgens Krause zeer zeldzaam te zijn (oplage +/- 30.000 stuks) en heeft een (krause) waarde van zo'n 250 dollar. Dat is een voorbeeld van onwetendheid, puur toeval, en geluk bij het uitzoeken.....

Frank
Bernard3
Volledig lid

« Antwoord #9 Gepost op: 26 Mei 2009 - 16:58:12 »

Als deze redenering klopt mogen alle niet-mierenneukende verzamelaars al hun gouden beschadigde rommel naar mij opsturen.....munten waarin zo'n 150 Euro aan goud inzit zijn steeds welkom - het mogen zelfs ook zwaardere munten zijn, ook dat vind ik niet erg.
Maw....wat een beetje eigenaardige opmerking toch....iemand die er weet van heeft dat een munt 8 gram goud bevat geeft die niet zomaar weg.....ook indien hij niet-mierenneukend is....

En als er dan nog wat over is, houd ik me ook van harte aanbevolen Grin.

Ik ben het er mee eens dat je niet alles tot de laatste cent moet uitmeten, zeker niet bijvoorbeeld bij een ruilvriend die je al langer kent, dan kun je best eens iemand een pleziertje doen... Alleen om een verzamelaar die zomaar 150 euro weggeeft een mierenneuker (al dan niet met aanhalingstekens) te noemen gaat inderdaad wat ver. Voor een groot deel van de muntenverzamelaars is 150 euro al een aardig deel van het jaarbudget (voor munten dan) en als je dit zomaar weg kunt geven, vind ik dat je toch behoorlijk in de slappe was zit.

Ik kreeg een hele tijd terug een bakje met wereldmunten, en daar zat een Zweedse munt in (5 Ore 1908 of 1909....ik zou het moeten nakijken) in zeer behoorlijke staat, en die blijkt nu toevallig volgens Krause zeer zeldzaam te zijn (oplage +/- 30.000 stuks) en heeft een (krause) waarde van zo'n 250 dollar. Dat is een voorbeeld van onwetendheid, puur toeval, en geluk bij het uitzoeken....

Kijk, dat is dan een behoorlijke meevaller! Inderdaadeen geval van puur geluk.

Bernard
RobKooy (Overleden)
full lid

« Antwoord #10 Gepost op: 27 Mei 2009 - 13:46:04 »

Alleen om een verzamelaar die zomaar 150 euro weggeeft een mierenneuker (al dan niet met aanhalingstekens) te noemen gaat inderdaad wat ver. Voor een groot deel van de muntenverzamelaars is 150 euro al een aardig deel van het jaarbudget (voor munten dan) en als je dit zomaar weg kunt geven, vind ik dat je toch behoorlijk in de slappe was zit.
Beste Bernard,
Wil je a.u.b. mijn woorden niet verdraaien? Ik schreef dat de "mierenneukers" juist die verzamelaars zijn die van elk van hun munten de intrinsieke waarde tot op de cent nauwkeurig hebben berekend.
Citaat van: Rob Kooy
En voor jou mag dan 150 euro een aardig deel van jouw jaarbudget voor munten zijn, maar om dan maar meteen te beweren dat dit "voor een groot deel van de muntenverzamelaars" geldt Undecided
Kijk, dat gaat mij weer véél te ver.
Mijn jaarbudget voor munten ligt ergens tussen de 1800 en 2400 euro; en dan beschouw ik mijzelf écht niet als een grote en/of kapitaalkrachtige verzamelaar.
Onder mijn kennissen zijn er meerderen die zonder problemen per jaar het vijf- of tienvoudige daarvan aan munten besteden. Voor die mensen is het weggeven van een onaantrekkelijke munt (ook al heeft die een intrinsieke waarde van 150 euro) "peanuts".
Rob Kooy

Bernard3
Volledig lid

« Antwoord #11 Gepost op: 27 Mei 2009 - 16:43:41 »

Het was niet mijn bedoeling je woorden te verdraaien, Rob. Ik dacht alleen dat je met "verzamelaars die van elk van hun munten de intrinsieke waarde tot op de cent nauwkeurig hebben berekend," verzamelaars bedoelde die zulke munten niet zomaar weggeven...

Ja, de discussie wat rijk is en wat niet lijkt me zinloos; rijk is een veel te subjectief begrip... Als je het met mij vergelijkt (budget rond de 250 euro schat ik), ben jij wél een kapitaalkrachtig verzamelaar. Ik ken echter ook verzamelaars met nog een stuk minder budget (alleen meegebrachte/geruilde wereldmunten, circulatieverzamalaars), maar ja als je dit afzet tegen mensen die 10.000+ euro per jaar besteden... Voor mij zou bij dergelijke bedragen de ll er een beetje af zijn.

Al met al blijf ik bij mijn standpunt dat je toch behoorlijk welvarend moet zijn om zomaar een dergelijke munt weg te geven, maar ja, over de definitie van rijk (of welk synoniem daarvan dan ook) is niet zomaar te stellen en daarover verschillen wij duidelijk van mening. Neemt niet weg dat ik jouw mening begrijp, maar ik denk er nu eenmaal anders over.

Bernard 
muntje05
Volledig lid

« Antwoord #12 Gepost op: 27 Mei 2009 - 22:32:00 »

Was iemand die geen munten verzameld (en of hij stinkend rijk is weet ik niet Smiley ).  Was een kado voor bewezen diensten.
Altijd leuk om zoiets te krijgen.
Zittergie, los van wat Rob,Bernard en Lauras_dad er over zeggen blijf ik zeggen: geef die "iemand" een kusje en vraag of deze persoon contact met mij wil opnemen, dit blijft van echt kracht!
Beste mensen: het doet er toch niet toe hoe kapitaalkrachtig iemand is, maar hoe blij en gelukig iemand is als ie ontdekt dat er door wat voor reden dan ook een toch wel leuke munt, - al dan niet verzamelwaardig (wat is dat trouwens?) in sommige ogen, - in zijn bezit is gekomen! Hij heeft hem en jullie niet!!!!!
Groeten Jos B.
zittergie
groentje
*

« Antwoord #13 Gepost op: 28 Mei 2009 - 09:29:52 »

[/quote]
Beste mensen: het doet er toch niet toe hoe kapitaalkrachtig iemand is, maar hoe blij en gelukig iemand is als ie ontdekt dat er door wat voor reden dan ook een toch wel leuke munt, - al dan niet verzamelwaardig (wat is dat trouwens?) in sommige ogen, - in zijn bezit is gekomen! Hij heeft hem en jullie niet!!!!!
Groeten Jos B.
[/quote]

Inderdaad, het is altijd leuk om zo'n munten te krijgen, ook al verzamelijk ik geen USA munten.
Lauras_dad
full lid

« Antwoord #14 Gepost op: 28 Mei 2009 - 17:41:02 »

Inderdaad, ik verzamel ook geen Zweedse munten, maar ik zoek wel alle wereldmunten uit die ik krijg, en ben begonnen met er ééntje te bewaren per Krause-nummer.
Het is dan toch wel leuk als je opeens tussen het niets een muntje vindt waarvan ze een waarde opgeven van 250 dollar en meer.
En of ik nu kapitaalkrachtig ben of niet, dat laat ik in het midden.....maar als ik nu toevallig een hele goeie vriend zou hebben die toevallig Zweden spaart, dan kreeg hij hem voor een prikje.....vind ik er een andere van hetzelfde Krause nummer, maar minder zeldzaam, dan gaat de waardevolle in de verkoop.....zomaar aan een wildvreemde weggeven doe ik ook niet....
En dat doet ook bijna niemand - dus, lijkt het me gewoon aannemelijk, indien je een echt waardevolle munt vindt in een hoopje circulatiemunten, dan is dit puur toeval, of onwetendheid van de schenker.

Ik heb een half jaar terug iemand een doos met een paar duizend postzegels cadeau gedaan, iets wat nog stamt uit mijn kindertijd, allemaal zegels met beesten.....99,9 % kans dat het allemaal waardeloos is/was, maar je weet maar nooit.

Een vriend van mij kreeg een doos postkaarten van een collega.....daar zaten héél waardevolle dingen tussen, maar het is maar of je er iets van kent of niet hé.....een serie van 10 kaarten brachten hem alleen al 500 Euro op....ik zou ze waarschijnlijk gewoon weggezwierd hebben  Roll Eyes

Iedereen kent het programma "tussen kunst en kitsch"....nooit die aflevering gezien van die man die met originele schetsen van de Nachtwacht kwam binnenwandelen ? Gekocht voor een habbekrats op een rommelmarkt, en hij wist het zelf ook niet eens...

Zo zijn er duizenden voorbeelden, maar wel soms een keer leuk om te horen.

Frank
Pagina's: [1] 2   Omhoog
  Print  

Ga naar: