Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
25 Mei 2012 - 16:19:57 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1] 2 3   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Chinese munt of penning??  (gelezen 3458 keer)
muntje05
Volledig lid

Geslacht: Man

« Gepost op: 28 April 2009 - 22:53:50 »

Hallo allemaal, Zoonlief is onlangs naar Hong Kong geweest voor zaken. Kwam terug met deze munt: zie foto's. Is wel geen oude munt, maar wil toch graag weten wat! Claimt dat dit een munt is; gekocht in een of ander museum in China. Heeft er 100 H.K. dollars = ongeveer 10 Euro voor betaald en hem werd verteld dat de munt zilver zou zijn? Jaartal vermeldt is 2003. Op de tweede afbeelding is onderaan nog een jaartal aanduiding te lezen: 1958-2003. Verder  staat de JSLC voor (China)  Juquan satellite Launch Center.
Hij is in ieder geval niet magnetisch, ziet er fraai uit en zit in een capsule. Zegt op zich natuurlijk niets, maar heeft iemand een idee?
Groeten Jos B.
« Laatste verandering: 29 April 2009 - 21:49:24 door muntje05 » Gelogd
muntje05
Volledig lid

« Antwoord #1 Gepost op: 07 Mei 2009 - 23:07:10 »

Hoi allemaal. Niemand heeft tot nog toe gereageerd op dit topic.  Sad Is blijkbaar te moeilijk / te onbekend? In Hong Kong is van alles te beleven. Dan houdt je vast!!!! Heb nog wat Chinese munten / penningen?? gekregen. Ditmaal van wat oudere data (1800 - 1900). Moet alleen nog foto's maken.
Heb tevens vorig jaar tijdens mijn vakantie ook een fraaie set -inclusief echtheids certificaat in Chinees - gekocht voor 200 H.K. dolars = ong. 20 Euro die pretendeert een set te zijn die de teruggave van H.K. aan China symboliseert. Alles is qua jaartal correct , echter  de 10 dollar correspondeert niet met het jaartal van de overdracht. De hele set is dus eigelijk nep!? Ook hiervan krijgen jullie nog een foto.
Wordt dus vervolgd!!!!!!!!!!!!
Groeten Jos B.
« Laatste verandering: 07 Mei 2009 - 23:45:37 door muntje05 » Gelogd
Bernard3
Volledig lid

« Antwoord #2 Gepost op: 08 Mei 2009 - 09:13:48 »

@ Jos,
Inderdaad zijn penningen (of herdenkingsmunten) uit het Verre Oosten voor de meeste forumleden geen bekend terrein... Toch zal ik over de eerste iets zinnigs proberen te zeggen:

Mijns inziens is de kans dat dit een munt is zeer klein; voor zover ik zie staat er namelijk geen waardeaanduiding op, bovendien zijn munten meestal niet ingkleurd (alhoewel dit met sommigen, neem België, anders is). Mij lijkt dit dan ook een herdenkingspenning ter ere van dit satelliet ding waarje over spreekt.

Nog wel een postief punt: het is zeker niet ondenkbaar dat deze munt wél van zilver is; de prijs is wel wat laag voor bijvoorbeeld een ounce zilver, maar niet realistisch. Weeg de munt eens na op een precies weegschaaltje, als het gewicht op 31,1 gram uitkomt, is de kans groot dat het zilver is.

Bernard

PS. Leuke vakantiebestemming Hong Kong Grin. Ik hoop daar ook nog eens heen te gaan....   
« Laatste verandering: 08 Mei 2009 - 10:10:56 door Bernard3 » Gelogd
muntje05
Volledig lid

« Antwoord #3 Gepost op: 08 Mei 2009 - 16:38:57 »

Hoi Bernard; bedankt voor je berichtje. Bedoelde munt is (met plastic capsel; ik ga hem er niet uithalen) 29 gram. Is inderdaad een geheel ander land en lijkt ver weg. Kan me daarom best voorstellen dat munten/penningen niet zo bekend zijn. Is zeker een leuke vakantie bestemming!
Wil toch nog enige dingetjes zoals ik gisteren aangaf, met iedereen delen.
1    De set ter herinnering aan de teruggave van H.K. aan China’in ‘97. Set is n.b. een officiële uitgave, oplage 2000, waarvan dit nr. 1938 is. Toch is de 10 dollar niet van ’97 maar van ’95. Kan niet nog eens teruggaan om te reclameren. Jammer! Ik weet nl. dat de 10 dollar ’97 wel bestaat en ong. 20 Euro waard is.
2    Nog enige penningen. Zij hebben allemaal dezelfde achterkant, wegen 19 gram en zijn magnetisch. Zijn te koop (was in een schoenenzaak!) voor omgerekend 1 Euro per stuk. Ga ze niet allemaal plaatsen, maar ik heb er 20 stuks met jaartallen van 1690 – 1906.
3    Een mapje met 10 z.g. “cash”-munten, steeds volgens de Engelse omschrijving, van een andere keizer / tijd. Wel echt, denk ik. En nu eens kijken of ik alle foto’s  geplaatst krijg!
                                                                                                 Groeten Jos B.
>Sad Cry
Foto's zijn per ongeluk de onbewerkte, dus de onduidelijke en ook nog een verkeerd om! Ga dit toch veranderen; kijk daarom s.v.p. naar de foto's op mijn volgend bericht.
« Laatste verandering: 19 Mei 2009 - 22:57:18 door muntje05 » Gelogd
muntje05
Volledig lid

« Antwoord #4 Gepost op: 08 Mei 2009 - 17:48:28 »

Oei, dat is onzorgvuldig geweest! Heb de verkeerde = onbewerkte foto's op het forum geplaatst. Daarom nog een keer, maar nu hopelijk beter en duidelijker.
Groeten Jos B.
bart
full lid

moderne wereldmunten: een passie!

« Antwoord #5 Gepost op: 08 Mei 2009 - 17:56:58 »

Hallo Jos,

1) De set die je toont is niet de officiële set die werd uitgegeven ter gelegenheid van de teruggave van Hong Kong. Het is een privé-uitgave, samengesteld met circulatiemunten. Alle munten uit 1997 zijn ook normaal in circulatie gegaan. De samensteller vond waarschijnlijk niet voldoende 10-dollarmunten van 1997 (met een ophangbrug erop) en gebruikte dus maar een door de Britten uitgegeven 10 dollar. Al deze munten zijn echt, maar zoals hierboven gezegd, waarschijnlijk uit circulatie gehaald.

2) Over de penningen kan ik jammer genoeg niets vertellen, met zekerheid geen munten.

3) Ik heb een gelijkaardig setje met cash-munten, die inderdaad allen de titels van een andere keizer laten zien. Op de andere zijde staat het "muntteken" van Peking Boo-Ciowan (Board of Revenue). De kans dat deze munten echt zijn, is zeer klein. Deze setjes worden samengesteld met moderne kopieën van oude cash-munten. Meestal is de andere zijde op elke munt identiek. Dit setje is wel interessant voor de determinatie van échte cash-munten.

bart

wereldmunten van 1750 tot nu!
muntje05
Volledig lid

« Antwoord #6 Gepost op: 11 Mei 2009 - 15:56:57 »

Hoi Bart. Bedankt voor je berichtje, echter: Is het dan echt zo dat je in China niemand meer kunt vertrouwen? Zie de afbeeldingen
Bernard3
Volledig lid

« Antwoord #7 Gepost op: 11 Mei 2009 - 17:57:15 »

Als ik de tekst achter op het muntsetje doorlees, zie ik nergens iets onjuists staan (behalve het verkeerde jaar op de munt). Ik mag namelijk ook een muntset uitbrengen en hier een certificaat bij doen... niks verboden. Er staat dan ook niet dat het een officiële uitgifte van de overheid van Hong Kong is.

In mijn mening dus een slimme truc (waar ik overigens ook in zou kunnen trappen).

Is het dan echt zo dat je in China niemand meer kunt vertrouwen?
En ja, dit is een andere kwestie. Ik zou zeggen dat je daar inderdaad bijna niemand kunt vertrouwen... maar dat is meer gebaseerd op verhalen die je wel eens hoort.

Bernard
bart
full lid

« Antwoord #8 Gepost op: 11 Mei 2009 - 20:50:23 »

Hoi Bart. Bedankt voor je berichtje, echter: Is het dan echt zo dat je in China niemand meer kunt vertrouwen?

Je moet inderdaad een beetje uitzoeken met wie je zaken doet. Het moet iemand zijn die iets kent van numismatiek én die je kan vertrouwen. Zelf heb ik zo'n vertrouwenspersoon in China wonen, die me reeds enige jaren voorziet van echte Chinese munten.

Zowel vrienden als familie die naar China reisden, brachten "oude" en "nieuwe" Chinese munten voor me mee. Deze munten, gekocht op toeristische en andere markten, zijn praktisch allemaal vals. Vandaar dat ik ook de "keizers-cash-set" heb. Deze sets zijn voor 99,5 % vals, zoals ik hierboven schreef. Ondanks het feit dat er meer dan genoeg echte cash-munten voorhanden zijn, is het makkelijker deze sets samen te stellen met moderne "kopieën", die speciaal voor dit doel gemaakt worden.
Tegenwoordig vraag ik reizigers naar China uitdrukkelijk niets voor me mee te brengen. Ik heb reeds genoeg Chinese valse of pseudo-munten.

Met je set heb je geluk: weliswaar is de set is een privé-uitgifte, uitgegeven door een anonimus die claimt dat de set werd uitgegeven door de Hong Kong Monetary Authority, maar de gebruikte munten zijn wel echt. Het gebruik van de verkeerde 10-dollar munt doet de privé-ondernemer echter door de mand vallen.

Ter vergelijking: afbeeldingen van de échte 1997-set. (Slechts enkele detailscans, want ik krijg de bestanden niet onder de 50 kB)

bart
« Laatste verandering: 11 Mei 2009 - 20:52:46 door bart » Gelogd

muntje05
Volledig lid

« Antwoord #9 Gepost op: 11 Mei 2009 - 22:54:25 »

Bernard3 schrijft:Als ik de tekst achter op het muntsetje doorlees, zie ik nergens iets onjuists staan (behalve het verkeerde jaar op de munt). Ik mag namelijk ook een muntset uitbrengen en hier een certificaat bij doen... niks verboden. Er staat dan ook niet dat het een officiële uitgifte van de overheid van Hong Kong is.

In mijn mening dus een slimme truc (waar ik overigens ook in zou kunnen trappen).

O.K. Bernard. Voorbeeld: Betekent vlgs. jou dus dat ik een 10-dollar munt van '79 moet zien op te duikelen; Zou me best wel lukken gezien mijn (aangetrouwde familie in H.K.) en die in "mijn" daarginds gekochte set te doen i.p.v. de '75 - tien dollar, en ik heb een weliswaar onofficiele, maar dan wel complete (used coins) set '79? Ik doe dan zo mee met de vervalsingen! Moet hier eens ernstig over nadenken.
Groeten Jos B.
Bernard3
Volledig lid

« Antwoord #10 Gepost op: 12 Mei 2009 - 07:31:22 »

O.K. Bernard. Voorbeeld: Betekent vlgs. jou dus dat ik een 10-dollar munt van '79 moet zien op te duikelen; Zou me best wel lukken gezien mijn (aangetrouwde familie in H.K.) en die in "mijn" daarginds gekochte set te doen i.p.v. de '75 - tien dollar, en ik heb een weliswaar onofficiele, maar dan wel complete (used coins) set '79? Ik doe dan zo mee met de vervalsingen! Moet hier eens ernstig over nadenken.

Je hebt mij nergens horen zeggen dat je een munt eruit moet halen en vervangen door een munt van het juiste jaartal.

Het enige wat ik zei, is dat dit setje een privé-uitgave, en geen officiële muntset is. Het enige wat je wel als 'oplichting' kunt beschouwen is dat er een munt van een verkeerd jaar bij zit. Ik zei niet dat je die munt zou moeten vervangen, alleen dat dat een fout is in het setje.

Ik zou trouwens niet weten waarom je dan meedoet aan vervalsingen? Met deze set is niet geprobeerd de echte na te maken (wat wel verboden zou zijn, alhoewel in China...), maar hooguit wil men de schijn wekken dat het een officiële set is, wat niet illegaal is.

Bernard                       

muntje05
Volledig lid

« Antwoord #11 Gepost op: 14 Mei 2009 - 22:15:07 »

Hallo Jos,

1) De set die je toont is niet de officiële set die werd uitgegeven ter gelegenheid van de teruggave van Hong Kong. Het is een privé-uitgave, samengesteld met circulatiemunten. Alle munten uit 1997 zijn ook normaal in circulatie gegaan. De samensteller vond waarschijnlijk niet voldoende 10-dollarmunten van 1997 (met een ophangbrug erop) en gebruikte dus maar een door de Britten uitgegeven 10 dollar. Al deze munten zijn echt, maar zoals hierboven gezegd, waarschijnlijk uit circulatie gehaald.

2) Over de penningen kan ik jammer genoeg niets vertellen, met zekerheid geen munten.

3) Ik heb een gelijkaardig setje met cash-munten, die inderdaad allen de titels van een andere keizer laten zien. Op de andere zijde staat het "muntteken" van Peking Boo-Ciowan (Board of Revenue). De kans dat deze munten echt zijn, is zeer klein. Deze setjes worden samengesteld met moderne kopieën van oude cash-munten. Meestal is de andere zijde op elke munt identiek. Dit setje is wel interessant voor de determinatie van échte cash-munten.

bart
Hoi Bart begrijp niet goed wat je bedoeld met (In nr. 3) muntteken van Peking Boo-Ciowan (Board of Revenue). Op "mijn" setje, die ik overigens 2x heb, zijn de voor, en achterkanten toch echt wel steeds anders!
Heb jaren geleden op mijn werk van iemand een 6-tal cash munten gekregen, die door het vierkante gat in het midden bijeen gehouden werd door een metalen draadje. Dezer zijn duidelijk kleiner van diameter dan de munten in het setje. Misschien toch?Huh? Zal eens kijken of ik er morgen wat opnamen van kan maken.
Groeten Jos B.
bart
full lid

« Antwoord #12 Gepost op: 15 Mei 2009 - 07:38:40 »

Hallo Jos,

De cash-munten die je hebt vertonen op de voorzijde (= kant met 4 karakters) de keizersnaam en op de keerzijde (= kant met 2 karakters) de naam van de muntplaats waar ze gegoten werden. (Cash-munten werden gegoten, niet geslagen, op enkele uitzonderingen na). Zoals ik reeds schreef, is bij deze sets in veruit de meeste gevallen de muntplaats overal Peking Boo-Ciowan (Board of Revenue). Als in jouw setje munten zitten die in verschillende muntplaatsen vervaardigd werden, is er een reële kans dat er voor jouw set échte cashmunten gebruikt zijn.

Betreft diameter: diameters van verschillende cashmunten moeten niet gelijk zijn: de diameter kan variëren tussen 19 en 27 mm.

bart

muntje05
Volledig lid

« Antwoord #13 Gepost op: 17 Mei 2009 - 21:50:14 »

Ha die Bart. Begrijp wat je bedoelde. en heb alles nog eens goed bekeken.
Ik heb buiten verschil in diameter al 3 verschillen ontdekt aan achterkant. Voorkant, dus naam v/d. keizer is bij de meeste verschillend.
Onder-kant van de achterkant (lijkt bij allemaal met kleine afwijkingen hetzelfde).
De 1-ste foto begint aan bovenkant met een soort “Z”
De tweede is aan bovenkant echt afwijkend; meer arabisch schrift. Is ook dunner, alsof het een slagmunt is, Beslist niets wat gegoten is.
De derde foto begint boven met een “spiegelbeeld Z”
Misschien dat ik nog meer ontdek; laat dit dan t.z.t. wel weten. Bedankt voor je weetjes tot nu toe.
Groet Jos B.
bart
full lid

« Antwoord #14 Gepost op: 18 Mei 2009 - 10:14:00 »

Beste Jos,

In eerste instantie zal ik je reeds geruststellen: deze cashmunten zien er echt uit! Smiley

De 3 onderste afbeeldingen vertonen de muntplaats. Ze moeten een kwart draai naar rechts gedraaid worden en zijn van de volgende muntplaatsen:
1)Boo-Ciowan (Peking) Board of Revenue
2)Kwangtung (Canton). Deze munt is inderdaad geslagen en niet gegoten. Ik ben er vrij zeker van dat dit China/Kwangtung Y#190 is, geslagen 1890-1908. Deze cashmunten vertonen geen jaartal en kunnen enkel gedateerd worden aan de hand van de keizersnaam.
3)muntplaats Szechuan

bart
« Laatste verandering: 18 Mei 2009 - 11:34:37 door bart » Gelogd

Pagina's: [1] 2 3   Omhoog
  Print  

Ga naar: