dutchcoin
Senior lid

Geslacht: 
coins are cool!!!
|
 |
« Gepost op: 25 April 2009 - 20:30:47 » |
|
HGoedendag, vandaag op een beurs deze duit van Holland gekocht. Het gewicht klopt alleen niet, de munt is van zilver maar weegt maar ongeveer 3,82 gram. Wie weet hier de oplossing voor? Dutchcoin
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
zilverduit
|
 |
« Antwoord #1 Gepost op: 25 April 2009 - 21:08:23 » |
|
Hallo Dutchcoin, Een zilveren afslag van dit type behoort een gewicht te hebben van 2,8 à 3,4 gram. Jouw exemplaar weegt zoals je schrijft 3,82 gram , dit is +/- het gewicht van een koperen exemplaar ( 3,84 gram ). Het zou dus een verzilverd exemplaar kunnen zijn. Echter van het jaartal 1739 zijn ook zwaardere exemplaren bekend die soms wel een gewicht kunnen hebben van 3,8 gram. Als je zeker weet dat het een zilveren exemplaar betreft ( laat hem anders eens klinken op de tafel dit hoor je dan meteen ) dan heb je een mooie aanwinst ! Groeten: Zilverduit , Cor. http://members.home.nl/cvanderley
|
|
|
|
|
|
|
|
|
dutchcoin
Senior lid

Geslacht: 
coins are cool!!!
|
 |
« Antwoord #2 Gepost op: 26 April 2009 - 09:40:14 » |
|
Hallo Cor,
ik heb hem uit de munthouder gehaald en opnieuw gewogen. Op de munthouder stond dat het gewicht +/- 3,82 gram was. Hij weegt dat inderdaad. Ik heb de munt laten klinken op tafel, is dus wel zilver. De munt is wel iets dikker dan een gewone duit.
Maar nu is het geval dat ik ook een zilveren duit van Utrecht van +/- 3,8 gram heb.
Hoe zou dit nu kunnen?
Dutchcoin
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
zilverduit
|
 |
« Antwoord #3 Gepost op: 26 April 2009 - 10:24:16 » |
|
Goedemorgen Dutchcoin, Vanaf 1739 t/m 1758 wegen de zilveren afslagen van Utrecht rond de 3,8 gram , dus dit klopt wel. Zie anders eens op mijn site http://members.home.nl/cvanderley onder de button Stad Utrecht , hier vind je ook alle gewichten. Met name bij zilveren en gouden afslagen is het niet ongewoon dat er soms gewichtsverschillen zijn die wel kunnen oplopen tot een paar gram. Groeten: Zilverduit , Cor.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
dutchcoin
Senior lid

Geslacht: 
coins are cool!!!
|
 |
« Antwoord #4 Gepost op: 26 April 2009 - 10:56:31 » |
|
Hallo Cor,
zou ik hier te maken hebben met een unicum?
De verkoper wist niet zeker of het een echte was i.v.m. het gewicht, hij heeft hem dan ook tegen een kleine prijs weggedaan. Alleen de kwaliteit is al prachtig te noemen. Ik blader de oude veilingcatalogi maar eens na, ik wil wel zekerheid hebben over deze munt.
Dutchcoin
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
zilverduit
|
 |
« Antwoord #5 Gepost op: 26 April 2009 - 11:09:45 » |
|
Hallo Dutchcoin,
Ik begrijp niet hoe je er bij komt dat het nu een "unicum" zou betreffen? Zoals ik reeds aangaf wegen deze stukken rond de 3,8 gram. Om welk jaartal gaat het overigens?
Groeten: Zilverduit , Cor.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
spaarvarken
|
 |
« Antwoord #6 Gepost op: 26 April 2009 - 11:13:13 » |
|
Zo te zien gaat het om 1739. Verzilverde duiten komen wel eens voor, maar 1739 is geen zeldzaam jaar. Voor Holland is dit na 1702 het meestvoorkomende jaartal. Ik heb zelf een duit van 1702 op het gewicht van 4,65 gram en ik ken er eentje van 1702 op het gewicht van 5 gram. Gewichtsafwijkingen bij Hollandse duiten zijn toch wel zeldzamer. Alle zilveren afslagen van Holland zitten tussen het aangegeven gewicht. (2,8 en 3,4)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
dutchcoin
Senior lid

Geslacht: 
coins are cool!!!
|
 |
« Antwoord #7 Gepost op: 26 April 2009 - 11:16:09 » |
|
Hoi,
ik mag mij dus wel gelukkig prijzen met deze zilveren duit 1739 op een gewicht van 3,8 gram! En dat voor een hele lage prijs!
Kan ik de munt een kwaliteit pr. geven?
Dutchcoin
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
zilverduit
|
 |
« Antwoord #8 Gepost op: 26 April 2009 - 19:29:57 » |
|
Hallo Dutchcoin,
De zilveren duiten van 1702 en 1739 Holland zijn inderdaad niet bep. zeldzaam , dit zijn overigens ook de beide afslagen van Holland uit de 18e eeuw waarbij het gewichtsverschil nog wel eens 1 tot 2 gram wil verschillen , echter meer regel dan uitzondering ( niet bep. zeldzaam te noemen ).
Maar dat neemt niet weg dat je toch een leuke aanwinst hebt weten te vergaren.
Mijn vraag naar het jaartal had natuurlijk betrekking op de zilveren duit van Utrecht waar je het over had en niet over de boven afgebeelde duit van Holland 1739.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
dutchcoin
Senior lid

Geslacht: 
coins are cool!!!
|
 |
« Antwoord #9 Gepost op: 27 April 2009 - 09:36:44 » |
|
Cor,
de duit van Utrecht heeft idd 1739 als jaartal.
De zilveren duit van Holland heb ik kunnen kopen voor 25 euro. De kwaliteit is wel prachtig te noemen?
Dutchcoin
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
dj
|
 |
« Antwoord #10 Gepost op: 27 April 2009 - 16:43:20 » |
|
Hallo Dutchcoin,  Leuke aanwenst! gr DJ 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
zilverduit
|
 |
« Antwoord #11 Gepost op: 27 April 2009 - 20:29:35 » |
|
Hallo Dutchcoin,
Het is niet makkelijk om zo de kwaliteit te bepalen , de foto's zijn overbelicht en als ik het goed zie heeft de duit op de keerzijde een beschadiging ( randtik ? ) en enkele krasjes. Voorzijde vertoont enigzins lichte slijtage.
Ik denk zelf eerder ZF+ , maar dan nog voor slechts 25 euro is dit natuurlijk niet verkeerd.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
maarten16
Senior lid

Geslacht: 
dit forum is echt gaaf!
|
 |
« Antwoord #12 Gepost op: 28 April 2009 - 08:44:02 » |
|
Eeey Dutchcoin,
Wat Cor al zei, hij beetje overbelicht. Toch zou deze munt persoonlijk -pr geven. Mooie munt man! Ik wil ook nog is zilverenduit kopen. Wist niet dat zo goedkoop waren.
Groetjes,
Maarten
|
|
|
|
|
|
Koningkrijk verzamelaar!
|
|
|
dutchcoin
Senior lid

Geslacht: 
coins are cool!!!
|
 |
« Antwoord #13 Gepost op: 28 April 2009 - 10:16:53 » |
|
Hallo Luitjes,
op de MPO veiling van 22 en 23 mei a.s. staat een duit 1739 van Holland met het gewicht van 3,69 gram. Inzet 50 euro in de kwaliteit van pr-, het nummer is 537 . Ik zal een betere foto maken. Vergelijk hem dan eens.
Dutchcoin
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|