Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
25 Mei 2012 - 16:07:50 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Nog meer LOOD (help!)  (gelezen 2143 keer)
torongo
Volledig lid

« Gepost op: 30 Maart 2009 - 17:09:14 »

Hallo allemaal,

Ik begin een nieuwe topic omdat er was niet genoeg informatie voor mij bij de laatste "lood" discussie en ik wil graag dat men deze post ziet omdat ik heb een beetje hulp nodig.

Ik heb pas een middeleeuwse "Boy Bishop" token vanuit Engeland. Hij was in de grond gevonden, dus is hij een beetje vies. Maar ik heb het idee dat een deel hiervan is gewoon aarde. Ik weet wel dat lood makkelijk slachtoffer valt van corrosie, dus is sommige vuil misschien ook verrotte lood. Ik weet ook dat deze token zou alleen maar zo schoon worden en niet meer.

Hoe kan ik best de aarde hier vanaf halen? Even voorzichtig bostelen met een zachte borstel? Lijkt me niet een goed plan....
60 seconden in water laten staan? Een beetje afwas zeep, of juist niet? Of is gewoon zo laten toch beter? Ik wil alleen de aarde afhalen en niet wat echt lood is (was). Hoe slecht is water (eventjes) voor lood als de token gelijk afgeroogd wordt?

Ideeën???

Alvast bedankt,

Paul T

P.S. Ik begrijp dat van deze foto is er niet echt te zien wat aarde is en wat loodrot. Maar de stuk zelf ziet ere een beetje anders uit en lijkt echt alsof er aarde op zit.
« Laatste verandering: 30 Maart 2009 - 17:16:48 door torongo » Gelogd
Munthunter
Gast
« Antwoord #1 Gepost op: 31 Maart 2009 - 13:18:05 »

Hallo Paul,

Ik zou hem flink insmeren met zuurvrije Vaseline (gewoon te koop bij drogist en Kruitvat, DA, Trekpleister, Etos, etc.).
Dit enige dagen in laten trekken en dan kun je voorzichtig met cocktailprikkers en wattestaafjes gaan reinigen. De inmiddels ingetrokken Vaseline beschermt de rest beter tegen verdere corrosie.

De Vaseline lost het aangekoekte op en maakt er een kleverige brei van die makkelijker is te verwijderen.

Let wel op dat lood onderhevig is aan corrosie en dat dit wellicht ook hetgeen kan zijn wat op dit voorwerp zit. De kans bestaat dan ook dat het er niet beter op wordt. Bedenk dus goed wat je doet, voordat het te laat is Wink Soms is niets doen beter dan iets onherroepelijk te verklooien...

Succes Gr. Jeroen
muntje05
Volledig lid

Geslacht: Man

« Antwoord #2 Gepost op: 08 Mei 2009 - 22:32:16 »

Hallo allemaal,

Ik begin een nieuwe topic omdat er was niet genoeg informatie voor mij bij de laatste "lood" discussie en ik wil graag dat men deze post ziet omdat ik heb een beetje hulp nodig.

Ik heb pas een middeleeuwse "Boy Bishop" token vanuit Engeland. Hij was in de grond gevonden, dus is hij een beetje vies. Maar ik heb het idee dat een deel hiervan is gewoon aarde. Ik weet wel dat lood makkelijk slachtoffer valt van corrosie, dus is sommige vuil misschien ook verrotte lood. Ik weet ook dat deze token zou alleen maar zo schoon worden en niet meer.

Hoe kan ik best de aarde hier vanaf halen? Even voorzichtig bostelen met een zachte borstel? Lijkt me niet een goed plan....
60 seconden in water laten staan? Een beetje afwas zeep, of juist niet? Of is gewoon zo laten toch beter? Ik wil alleen de aarde afhalen en niet wat echt lood is (was). Hoe slecht is water (eventjes) voor lood als de token gelijk afgeroogd wordt?

Ideeën???

Alvast bedankt,

Paul T

P.S. Ik begrijp dat van deze foto is er niet echt te zien wat aarde is en wat loodrot. Maar de stuk zelf ziet ere een beetje anders uit en lijkt echt alsof er aarde op zit.
Hoi Paul, inderdaad soms beter niets doen zoals Munthunter aanbeveeld, toch enige tips:
Metalen die minder electriciteit opwekkend zijn , zoals o.a. lood, tin, ijzer zink en staal (meestal zijn deze geslagen in tijden van tekorten, zoals oorlogen) roesten of verweren zeer snel. Is dus een groot probleem!
Het volgende is een echt paardemiddel; het wordt iets beter of je bent hem voorgoed kwijt! Dus wat is wijs.....
Soms helpt onderdompeling in een oplossing van 5 % Natronloog met een stukje aluminiumfolie. Goed naspoelen met schoon water is zeer aan te bevelen.
Groeten Jos B.
« Laatste verandering: 11 Mei 2009 - 15:50:20 door muntje05 » Gelogd
muntje05
Volledig lid

Geslacht: Man

« Antwoord #3 Gepost op: 06 Juni 2009 - 18:51:56 »

Hoi, torongo. ben nu ik wat meer tijd heb regelmatig op internet, en zoek dan gericht naar oplossingen op vragen van forumleden, die me natuurlijk zelf ook intrigeren!
Zo kom ik regelmatig tegen dat bij verontreinigd lood wd40 (Kijk op wikepedia = een soort Kruipolie) erop spuiten en daarna een paar uur staan laten goed zou werken. Dan spoelen onder warm water en 90% van het vuil  zou er dan zo afspoelen
Ook vaker tegengekomen dat borstelen met een (al dan niet oude) tandenborstel en zeep zou helpen. Ook hier goed afspoelen.
Lijken me beide toch wat vriendelijker dan het paardemiddel in mijn vorige berichtje.
Groeten Jos B.
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: