Hallo allemaal,
Ik begin een nieuwe topic omdat er was niet genoeg informatie voor mij bij de laatste "lood" discussie en ik wil graag dat men deze post ziet omdat ik heb een beetje hulp nodig.
Ik heb pas een middeleeuwse "Boy Bishop" token vanuit Engeland. Hij was in de grond gevonden, dus is hij een beetje vies. Maar ik heb het idee dat een deel hiervan is gewoon aarde. Ik weet wel dat lood makkelijk slachtoffer valt van corrosie, dus is sommige vuil misschien ook verrotte lood. Ik weet ook dat deze token zou alleen maar zo schoon worden en niet meer.
Hoe kan ik best de aarde hier vanaf halen? Even voorzichtig bostelen met een zachte borstel? Lijkt me niet een goed plan....
60 seconden in water laten staan? Een beetje afwas zeep, of juist niet? Of is gewoon zo laten toch beter? Ik wil alleen de aarde afhalen en niet wat echt lood is (was). Hoe slecht is water (eventjes) voor lood als de token gelijk afgeroogd wordt?
Ideeën???
Alvast bedankt,
Paul T
P.S. Ik begrijp dat van deze foto is er niet echt te zien wat aarde is en wat loodrot. Maar de stuk zelf ziet ere een beetje anders uit en lijkt echt alsof er aarde op zit.
Hoi Paul, inderdaad soms beter niets doen zoals Munthunter aanbeveeld, toch enige tips:
Metalen die minder electriciteit opwekkend zijn , zoals o.a. lood, tin, ijzer zink en staal (meestal zijn deze geslagen in tijden van tekorten, zoals oorlogen) roesten of verweren zeer snel. Is dus een groot probleem!
Het volgende is een echt paardemiddel; het wordt iets beter of je bent hem voorgoed kwijt! Dus wat is wijs.....
Soms helpt onderdompeling in een oplossing van 5 % Natronloog met een stukje aluminiumfolie. Goed naspoelen met schoon water is zeer aan te bevelen.
Groeten Jos B.