Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
25 Mei 2012 - 15:47:56 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1] 2   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: 2 1/2 cent 1886 zilveren afslag ?  (gelezen 2399 keer)
sgtravel
Volledig lid

Geslacht: Man

« Gepost op: 05 Maart 2009 - 20:33:13 »

Heb weer een leuke munt binnen,

2 1/2 cent uit 1886 in het zilver ( zo ver ik dat kan zien)

graag hoor ik of hier uberhaupt zilveren afslagen van zijn gemaakt en zo ja hoeveel
De diameter is gelijk aan de andere 2 1/2 centen die ik heb, het gewicht op de ( keuken) weegschaal is
3 gram dus lichter dan de bronze variant.

Heb er een paar foto's bij gedaan en zie graag de reacties tegemoet,
hij is een beetje vuil maar ga hem natuurlijk (nog) niet schoon maken.

Alle €2 cc compleet, euro's Nederland compleet incl €5 €10 Zilver.
Verzamelaar van koningkrijksmunten in FDC vanaf 1891 tot 2001
RobKooy (Overleden)
full lid

Met grote voorsprong het allerbeste muntenforum!

« Antwoord #1 Gepost op: 05 Maart 2009 - 21:28:29 »

Zilveren afslagen van de 2½ cent worden bij Schulman niet genoemd.
Wél zilveren afslagen van de cent (1875 en 1876) en van de ½ cent (1872).
Deze zijn zonder uitzondering RRR of zelfs RRRR.
Weet je overigens zeker dat het zilver is? Bij een gelijkblijvende afmeting en dikte zou een zilveren munt juist bijna de helft zwaarder moeten zijn dan een bronzen munt.
Rob Kooy

Helaas is Rob Kooy overleden en niet meer actief op ons forum, Namens het Muntenforum willen wij Rob Kooy bedanken voor de inzet van de afgelopen jaren hij was en is een enorme inspiratie voor vele verzamelaars.
sgtravel
Volledig lid

« Antwoord #2 Gepost op: 05 Maart 2009 - 21:38:38 »

Weet je overigens zeker dat het zilver is?

Beste Rob, bedankt voor je reactie.
Ik weet niet zeker of het zilver is ( vandaar het vraagteken en mijn vraag op het forum),helaas heb ik geen muntweegschaal dus kan ik het gewicht niet met 100% zekerheid geven.
Zijn er anders nog andere zilverkleurige materialen waar deze munt gemaakt van zou kunnen zijn en waar afslagen van bekend zijn?

RobKooy (Overleden)
full lid

Met grote voorsprong het allerbeste muntenforum!

« Antwoord #3 Gepost op: 05 Maart 2009 - 21:44:00 »

Sinds de Schulman in 1975 voor het laatst werd herzien zijn er van veel munten afslagen in diverse metalen bekend geworden die Schulman nooit gekend heeft.
Daarvan staat dus niets officieel te boek.
Rob Kooy

Helaas is Rob Kooy overleden en niet meer actief op ons forum, Namens het Muntenforum willen wij Rob Kooy bedanken voor de inzet van de afgelopen jaren hij was en is een enorme inspiratie voor vele verzamelaars.
Bernard3
Volledig lid

« Antwoord #4 Gepost op: 06 Maart 2009 - 07:46:35 »

Zijn er anders nog andere zilverkleurige materialen waar deze munt gemaakt van zou kunnen zijn en waar afslagen van bekend zijn?

Ik weet wel dat je een koperen muntje redelijk makkelijk met zilvernitraat en elektriciteit. Dit klinkt misschien moeilijk maar ik heb zelf een verzilverd stuivertje (gewoon van Juliana) dat een vriend van mij ooit bij natuur- of scheikunde heeft verzilverd, dus met een beetje kennis van de chemie kan iemand dit zomaar doen...

Bernard
Lumi
Volledig lid

« Antwoord #5 Gepost op: 06 Maart 2009 - 09:10:34 »

Citaat
Ik weet wel dat je een koperen muntje redelijk makkelijk met zilvernitraat en elektriciteit. Dit klinkt misschien moeilijk maar ik heb zelf een verzilverd stuivertje (gewoon van Juliana) dat een vriend van mij ooit bij natuur- of scheikunde heeft verzilverd, dus met een beetje kennis van de chemie kan iemand dit zomaar doen...
Dit zou natuurlijk kunnen, maar dan klopt je gewicht helemaal niet meer, de munt zou er dan zwaarder op worden en hij is al lichter..

Ludo
michel2602
nieuw lid
**

« Antwoord #6 Gepost op: 06 Maart 2009 - 09:55:26 »

ijzer? Heeft een iets andere dichtheid dan brons. Smeed en gietijzer zelfs nog ietsjes lager.
spaarvarken
Volledig lid

« Antwoord #7 Gepost op: 06 Maart 2009 - 14:07:53 »

volgens mij is dit een slecht verzilverde 2,5 cent.
Munthunter
Gast
« Antwoord #8 Gepost op: 06 Maart 2009 - 14:19:27 »

Bernard

Ik denk dat ik ook achter deze optie ga staan. Een keukenweegschaal is geen betrouwbaar instrument in dit geval. Het verschil van 1 gram op een keukenweegschaal lijkt mij te verwaarlozen. Ik denk dat je hem eens na moet laten wegen op een precisieweegschaal en dan denk ik dat hij om en nabij de 4 gram zal komen en het dus gewoon om een 'verzilverde' munt gaat.

Daarbij, als ik het goed zie, lijkt de munt mij enigszins gesleten door circulatie wat bij een zilveren afslag van een munt uit 1886 wellicht niet zou gebeuren. Maar ja je weet maar nooit...

Gr. Jeroen
« Laatste verandering: 06 Maart 2009 - 14:21:44 door Munthunter » Gelogd
maarten16
Senior lid

dit forum is echt gaaf!

« Antwoord #9 Gepost op: 06 Maart 2009 - 14:43:05 »

mee eens, kijk maar naar de rand hier daar zie gewoon nog koper kleur. En kan je verzekeren als afslag zilver er echt anders uit ziet.

Groetjes,

Maarten

Koningkrijk verzamelaar!
sgtravel
Volledig lid

« Antwoord #10 Gepost op: 06 Maart 2009 - 20:52:29 »

Ten eerste hartelijk dank voor al jullie reacties,

Een verzilverde munt kan het niet zijn, deze moet zwaarder zijn en ik heb de munt op de volgende manier gewogen. (de rode gloed op de foto komt door de halogeenlamp die er boven staat)

Ik heb een grote zilveren munt op de weegschaal gelegd en hier bovenop de twee en halve cent gelegd,
zowel met de zilver kleurige als de normale bronse variant.
dit heb ik meerdere keren herhaald en kwam toen steeds op 3 en 4 gram extra uit.

Smeed en giet ijzer zou een goede optie kunnen zijn, zijn deze metalen vaker gebruikt voor munten te slaan?

Ik zal er binnenkort een betrouwbare handelaar naar laten kijken voor  de eind conclusie. Wink

spaarvarken
Volledig lid

« Antwoord #11 Gepost op: 06 Maart 2009 - 22:46:11 »

een zilveren afslag zou in ieder geval ook dienen te klinken als zilver. Het is handiger om bij dit soort stukken geen lamp erboven te zetten dan krijg je onduidelijke foto 's. Als je een fot neemt bij goed daglicht of een goede scan maakt heb je dat probleem niet.

michel2602
nieuw lid
**

« Antwoord #12 Gepost op: 07 Maart 2009 - 11:45:15 »

IJzer werd wel eens gebruikt, vaak voor noodmunten. Dit lijkt me nou niet bepaald een noodmunt. Misschien iemand met teveel aan vrije tijd, en lekker creatief bezig geweest? 2,5 cent lijkt me de moeite van het vervalsen niet waard.

Ik ben benieuwd wat die handelaar er van zegt.
rtholen
Senior lid

God zij met ons.

« Antwoord #13 Gepost op: 08 Maart 2009 - 22:49:24 »

Weeg dit muntje eens op een digitale weegschaal met 2 cijfers achter de komma?

Ook mijns inziens een slecht verzilverd exemplaar.
andres
full lid

« Antwoord #14 Gepost op: 09 Maart 2009 - 00:11:40 »

Misschien een proef in een aluminium compositie,  in 1886 werd een nieuw procedé
uitgevonden om aluminium op grote schaal en tegen lage kosten te produceren (Hall-Héroult systeem)
Pagina's: [1] 2   Omhoog
  Print  

Ga naar: