Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
25 Mei 2012 - 15:44:35 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: 30 stuiver stuk. iemand een idee waarvandaan?  (gelezen 1748 keer)
verzamelstek
groentje
*

« Gepost op: 02 Maart 2009 - 15:33:11 »

Hallo,

een kennis heeft in de grond ( in twente ) een 30 stuiverstuk gevonden. We kunnen helaas niet vinden uit welke stad deze komt.

Heeft iemand enig idee?

opschrift : SACTOS WALD REX NUMUS ARGE STVF
GEWICHT: 15,7 GRAM
diameter: 41 mm

groeten
marcel
RobKooy (Overleden)
full lid

Geslacht: Man

Met grote voorsprong het allerbeste muntenforum!

« Antwoord #1 Gepost op: 02 Maart 2009 - 15:42:15 »

Vrijwel zeker een St.Oswald-daalder van Graaf Willem (IV) van 's-Heerenberg.
Rob Kooy

Helaas is Rob Kooy overleden en niet meer actief op ons forum, Namens het Muntenforum willen wij Rob Kooy bedanken voor de inzet van de afgelopen jaren hij was en is een enorme inspiratie voor vele verzamelaars.
verzamelstek
groentje
*

« Antwoord #2 Gepost op: 03 Maart 2009 - 08:57:44 »

Bedankt Rob,

daar was ik niet uitgekomen. Klopt het wapen ook ? Ik zie er 1 bij schulman met een ander wapen. Op verzamelaarsmarkt staat er wel 1 met t goede wapen.

groeten
marcel
rondomons
Senior lid

Geslacht: Man

Dit forum is het helemaal !

« Antwoord #3 Gepost op: 03 Maart 2009 - 09:05:21 »

Ik ben het met Rob eens. Dit is een Oswald daalder van 's Heerenberg. Wat niet klopt is het gewicht. 14 gram is het gewicht van een halve daalder en dan zou er op de munt 15 St. moeten staan. Er staat echter duidelijk 30 St., dus zou het gewicht rond de 28 gram moeten zijn. Je moet dit niet teveel op het laatste grammetje beoordelen. Bij de munten van 's Heerenberg zat in het gewicht nogal wat variatie. Maar 15.7 gram voor een munt die rond de 28 gram zou moeten wegen, lijkt mij onwaarschijnlijk.

Misschien moet je de munt nog eens opnieuw wegen.

Groeten,

Rondomons
www.rondomons.com
verzamelstek
groentje
*

« Antwoord #4 Gepost op: 03 Maart 2009 - 09:23:16 »

nee het gewicht klopt wel....2 keer nagemeten met een kern weegschaaltje. Ik had ook verwacht dat die wat zwaarder zou zijn. kheb hier ook een philipsdaalder liggen en die is aanzienlijk dikker en zwaarder.

spaarvarken
Volledig lid

« Antwoord #5 Gepost op: 03 Maart 2009 - 15:22:59 »

Hallo,

Ik heb zelf ook een soortgelijk stuk. Deze weegt 14 gram. Hij klinkt ook hol. De mijne is waarschijnlijk een contemporaire gegotenvervalsing.

Mvg

Francois
verzamelstek
groentje
*

« Antwoord #6 Gepost op: 04 Maart 2009 - 08:27:54 »

Deze jongen documenteert zijn vondsten goed, en ik heb een foto gezien waarbij hij deze munt uit de grond haalt. Dus het is vast geen moderne vervalsing / namaak. Zou het kunnnen dat ze in die tijd toch een lichter plaatje hebben gebruikt om de munt te slaan?
spaarvarken
Volledig lid

« Antwoord #7 Gepost op: 04 Maart 2009 - 09:28:47 »

Nee, dat is niet mogelijk. het verschil in gewicht is veel te groot. Vermoedelijk is het een vervalsing. De munt zou hol moeten klinken. HEt is wele en eignetijdse vervalsing. Dus ook 4 eeuwen oud en dan een stuk zeldzamer dan het origneel.

Mvg

Francois
andres
full lid

« Antwoord #8 Gepost op: 04 Maart 2009 - 17:14:31 »

Ik weet niet precies tot wanneer deze Osawald daalders geslagen zijn, maar zo'n 30 stuiver stuk
zou zo'n 28 gram moeten wegen anno 1550. in 1630 zou zo'n zelfde exemplaar met 16 gram wel goed op gewicht op zijn geweest.
de zilverprijs steeg aanzienlijk tussen 1550 en 1630, en dat is ook de reden dat er bijna nooit een waarde
op munten vermeld stond. Leeuwendaalders, Rijksdaalders, Philipsdaalders, Zilveren Rijders hadden
een dagkoers afhankelijk van hun gewicht in zilver en zilvergehalte.

Het is heel goed mogelijk dat deze Oswalddaalder door Muntmeester van Eembrugge geschroefd is in zijn
""vrije"" tijd, hij beschikte als eerste in de Nederlanden over een schroefpers, zodat hij in alle rust en stilte
zijn werk kon doen.
De bende van Eembrugge was een familie muntmeesters die berucht waren als valsemunters en daarom speciaal aangenomen waren door zowel Willem de IV en zijn broer  Frederik. De heren van Bergh ("s-Heerenberg) waren er op uit om zoveel mogelijk munt te slaan uit hun daalders.
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: