Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
25 Mei 2012 - 15:43:21 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: gouden vijfje 1912 (zoveelste...)  (gelezen 4872 keer)
jpscheepmaker
groentje
*

Geslacht: Man

jp.scheepmaker

« Gepost op: 19 Februari 2009 - 17:20:34 »

Beste forum-leden,

Na het opruimen van het huis van mijn grootouders kwam ik twee gouden vijfjes tegen in een doosje. Het is leuk om dit te vinden, maar nu blijft nog altijd de vraag of ze echt zijn en ik twijfel heel erg bij deze munten. Kan iemand mij een bevestiging geven?

michel2602
nieuw lid
**

« Antwoord #1 Gepost op: 19 Februari 2009 - 17:25:39 »

Kijk eens naar gewicht en diameter. Bij een originele zou het 3,36 gram en 18mm moeten zijn.
jpscheepmaker
groentje
*

jp.scheepmaker

« Antwoord #2 Gepost op: 19 Februari 2009 - 17:30:59 »

ik was mezelf te snel af, hier zijn nog de specificaties:

1e vijfje ("v1"):
deze heeft puntjes in de wybertjes (precies in het midden) op de demominatiezijde; kroon zit tegen het wapen aan; gewicht is ok, namelijk 3,360gr; diameter idem, namelijk 18mm; geen "copy" te vinden tussen kroon en wapen; kartelrand aanwezig.

2e vijfje ("v2"):
de stempel is zeer vaag in vergelijking met de eerste munt, dit maakt deze munt al zeer verdacht en op basis hiervan zou ik zeggen dat deze munt vals is; deze heeft ook puntjes in de wybertjes (ook precies in het midden) op de denominatiezijde; kroon zit tegen het wapen aan; gewicht: 3,432gr; diameter: ong. 17,5mm; geen "copy" te vinden tussen kroon en wapen; kartelrand aanwezig.

Het verschil tussen beiden muntjes is dat de tweede een iets lichtere glans heeft dan de eerste.
Bernard3
Volledig lid

« Antwoord #3 Gepost op: 19 Februari 2009 - 18:30:49 »

2e vijfje ("v2"):
de stempel is zeer vaag in vergelijking met de eerste munt, dit maakt deze munt al zeer verdacht en op basis hiervan zou ik zeggen dat deze munt vals is; deze heeft ook puntjes in de wybertjes (ook precies in het midden) op de denominatiezijde; kroon zit tegen het wapen aan; gewicht: 3,432gr; diameter: ong. 17,5mm; geen "copy" te vinden tussen kroon en wapen; kartelrand aanwezig.

Ik heb hier niet veel verstand van, maar volgens mij kan het niet anders dan dat de 2e munt vals is. Als deze munt echt is, dan is deze zeer afgesleten. En het lijkt mij schier onmogelijk dat een versleten munt méér weegt dan een splinternieuwe (3,43 gram om 3,36 gram).

Wat de eerste munt betreft: deze lijkt mij op het eerste oog echt, maar op dit forum zijn ook echte 'deskundigen', die je waarschijnlijk met meer zekerheid iets hierover kunnen vertellen.

Bernard
Munthunter
Gast
« Antwoord #4 Gepost op: 20 Februari 2009 - 11:17:15 »

Ik word gek van al die valse vijfjes.

Ben al stad en land afgereden en heb nog steeds geen echt exemplaar aangetroffen.
Stikt van de valse vijfjes op MP E-Bay en andere sites. Verkopers geven aan dat een juwelier had gezegd dat hij echt zo zijn, yeah right... Niet dus, weer 70 km voor niets verreden.

Ik denk ook dat de eerste echt is en de tweede vals.

Ik beoordeel echter niets meer als echt van een foto... Lang leve de precisieweegschaal! Grin

Gr. Jeroen
verzamelstek
groentje
*

« Antwoord #5 Gepost op: 20 Februari 2009 - 12:00:51 »

volgens mij zijn ze niet allemaal vals op MP.. kheb er een paar opstaan en die zijn toch wel echt hoor  Grin
michel2602
nieuw lid
**

« Antwoord #6 Gepost op: 20 Februari 2009 - 20:59:31 »

Ik zou ook zeggen dat de 2e vals is. Gezien de gegevens zal de 1e echt zijn.

En ja, op MP en eBay staat een hoop "rommel". Goede foto's en andere gegevens lossen een hoop op.
jeffelz
nieuw lid
**

« Antwoord #7 Gepost op: 23 Februari 2009 - 15:47:24 »

Ik word gek van al die valse vijfjes.

Ben al stad en land afgereden en heb nog steeds geen echt exemplaar aangetroffen.
Stikt van de valse vijfjes op MP E-Bay en andere sites. Verkopers geven aan dat een juwelier had gezegd dat hij echt zo zijn, yeah right... Niet dus, weer 70 km voor niets verreden.

Ik denk ook dat de eerste echt is en de tweede vals.

Ik beoordeel echter niets meer als echt van een foto... Lang leve de precisieweegschaal! Grin

Gr. Jeroen

Hey Jeroen,

Mocht je er nog 1 echte zoeken dan heb ik er nog wel 1 voor je te koop.
Heb er zelf twee ( dus dubbel ) en wil er daarvan 1 verkopen.
Dus mocht je hier nog belang bij hebben dan hoor ik het graag.

Mijn emailadres is: majevro@home.nl

Gr Jeffrey
dutchcoin
Senior lid

coins are cool!!!

« Antwoord #8 Gepost op: 17 Juli 2009 - 08:49:50 »

Hallo,

een tip voor als je naar een handelaar of beurs gaat!

Neem een loepje en een weegschaaltje (digitaal) mee. Voorkomt een hoop teleurstelling!

Dutchcoin
diocol
groentje
*

« Antwoord #9 Gepost op: 28 Juli 2009 - 18:31:05 »

Mijn vijfje gekocht via een mij vertrouwde handelaar met de vraag of hij ook valse vijfjes verkocht? Dat deed hij niet maar wou wel een vals vijfje mee sturen zodat ik het verschil goed kon zien. Nu hoop ik alleen dat ik de echte heb gehouden en de valse heb terug gestuurd  Wink
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: