Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
25 Mei 2012 - 15:36:21 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: 2 Rijksdaalders Willem 3 1853 en 1863 Echt? Vals?  (gelezen 932 keer)
michel2602
nieuw lid
**

Geslacht: Man

« Gepost op: 10 Februari 2009 - 20:38:07 »

Hallo iedereen,
ik kijk al enige tijd rond op dit forum, en de meeste informatie heb ik goed kunnen vinden. Echter heb ik nu wat hulp nodig. Het gaat om 2 rijksdaalders van Willem 3, uit 1853 en uit 1863.
Van beide rijksdaalders zijn zowel gewicht als diameter dik in orde. Ook aan het randschrift is niets verkeerds te ontdekken. Voornamelijk over de rijksdaalder van 1853 twijfel ik het meeste of deze echt is of niet.
De munten zijn afkomstig uit een erfenis, van de verzameling van mijn opa. Hier zaten nog wel enkele andere valse stukken bij, maar die zaten allen in een apart album. Deze twee zaten tussen de series.
Ik weet dat hij een gepassioneerd (de beste uitdrukking denk ik) verzamelaar was, zolang als ik me kan heugen, en door hem ben ik met verzamelen begonnen. Er is helaas nergens te achterhalen van waar deze munten afkomstig zijn.
En een beetje als uitgangspunt: welke kwaliteit zouden jullie deze munten geven (en waar dan op gelet?). Dit is ook nogal verschillend van persoon tot persoon, en daardoor erg verwarrend.
Alvast bedankt voor het lezen en de reacties.
RobKooy (Overleden)
full lid

Met grote voorsprong het allerbeste muntenforum!

« Antwoord #1 Gepost op: 10 Februari 2009 - 22:14:01 »

Hallo Michel,
Aan de hand van de plaatjes zijn op het eerste gezicht geen opvallende valsheidskenmerken vast te stellen, maar plaatjes zeggen niet altijd alles.
Zoals je wellicht beseft behoren deze beide jaartallen tot de duurste en zeldzaamste uit de gehele Willem III-serie, maar jouw opa heeft deze munten wellicht al vele tientallen jaren geleden aangeschaft en daardoor aanzienlijk minder betaald dan de huidige waarde.
Voor het bepalen van de kwaliteit let ik op de hoogste delen; de leeuw en de haren van Willem. Op grond van de slijtage daarvan kom ik niet verder dan fr+. of ten hoogste fr/zfr.
Rob Kooy

Helaas is Rob Kooy overleden en niet meer actief op ons forum, Namens het Muntenforum willen wij Rob Kooy bedanken voor de inzet van de afgelopen jaren hij was en is een enorme inspiratie voor vele verzamelaars.
michel2602
nieuw lid
**

« Antwoord #2 Gepost op: 11 Februari 2009 - 19:01:48 »

Bedankt voor je reactie.
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: