Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
25 Mei 2012 - 15:13:17 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: valse munten: 3gld 1823B; 2,5gld 1841; 3x 2,5gld 1898; 1x 2,5gld 1929  (gelezen 1056 keer)
jpscheepmaker
groentje
*

Geslacht: Man

jp.scheepmaker

« Gepost op: 13 Januari 2009 - 18:06:54 »

Hallo,

Na wat rondneuzen in de oude collectie van mijn opa, kwam ik een aantal valse munten tegen. De gewichten variëren van 0,5gr tot 7gr te veel of te weinig. De diameters verschillen minder, van 1mm te veel tot 2mm te weinig.
1) De eerste drie zijn 100% zeker vals:
    - 3gld 1823B: ipv een palmtak en een strakke B, heeft deze een vreemde fakkel en
       een B die op een 8 lijkt. Het mist de teksten "GOD ZY MET ONS" en "Michaut F".
       Het materiaal lijkt wel geheel op zilver en de afwerking is ook redelijk, maar de munt
       bevat veel putten. Gewicht= 24,91gr (org= 32,298gr)  & diameter= 38mm
       (org=40mm).
    - 2,5gld 1841: de munt- muntmeestertekens kloppen niet, een te brede mercuriusstaf
      en een zwaard ipv een lelie. Details tonen geen "van der kellen jr" in halsafsnede en
      de afwerking is slecht, er zijn veel putten in het oppervlak. Daarnaast is het 
      duidelijk een koperen munt. Gewicht = 27,7gr (org=25gr) & diameter = 39mm (org=
      38mm.
    - 2,5gld 1898 (1e exemplaar): de munt- muntmeestertekens kloppen niet; 
      de mercuriusstaf is te breed omdat de slangen er niet omkronkelen en de
      hellebaard is veel te breed. De details tonen geen "GOD ZIJ MET ONS"; ipv "P.
      Pander" vermeldt deze alleen "Pander" onder de halsafsnede. De afwerking is bar
      slecht; geen gelijke (hogere) oppervlakten --> de leeuw heeft veel slijtage in
      tegenstelling tot de parelrand en het hoofd is veel dikker dan de parelrand.
      Het is volgens mij wel (geheel) een zilveren munt in vergelijking met de andere
      munten. Gewicht= 23,28gr (org= 25gr) & diameter= 38mm (org= 38mm).

2) De laatste drie ben ik alleen niet zeker van, deze lijken bedrieglijk veel op orginele
    munten, de gewichten en diameters zijn in ieder geval anders dan normaal:

- 2,5gld 1898 (2e exemplaar): de munt lijkt voor het geheel te kloppen (cijfers/
       letters/afwerking ed), wel "P. Pander" onder de halsafsnede, maar het gebruikte
       materiaal lijkt op koper met een zilverlaagje!! Ik zou door het laatste zeggen dat
       deze ook vals is. Gewicht= 25,52gr (org= 25gr) & diameter= 39mm (org= 38mm).
    - 2,5gld 1898 (3e exemplaar): de munt- muntmeestertekens lijken te kloppen, maar
      de cijfers en letters komen onduidelijk over alsof het een overslag betreft. De munt
      heeft wel de inscriptie "P. Pander" onder halsafsnede. Dleeuw, kroon en het hoofd
      lijken redelijk te kloppen. Maar ook bij deze lijkt er koper onder de toplaag te zitten
      ipv geheel zilver, waardoor ik zou zeggen dat deze vals.
      Gewicht = 26,29gr (org= 25gr) & diameter 39= mm (org= 38mm).
    - 2,5gld 1929: de munt lijkt redelijk te kloppen, munt- en muntmeestertekens zijn ok,
      slijtage over de gehele munt is redelijk gelijk, verder heeft deze geen rare
      kenmerken. Het enige punt hier is dat deze munt volgens mij van koper is gemaakt,
      zie hiervoor vooral de randen. Door het laatste zou ik zeggen dat ook deze vals is.
      Gewicht = 25,92gr (org= 25gr) & diameter = 39mm (org= 38mm).

Ik kan de afbeeldigen niet uploaden in dit bericht, dus ik verzend deze erna.
Kan iemand zeggen of de laatste drie ook vals zijn?

Alvast bedankt! Groeten,

Jochem Scheepmaker

jpscheepmaker
groentje
*

jp.scheepmaker

« Antwoord #1 Gepost op: 13 Januari 2009 - 18:19:42 »

hm, ik krijg de afbeeldingen er niet in.
Ze hebben wel allemaal de extensie jpg en zijn kleiner dan 50kb.
Wat kan ik hieraan doen?
Munthunter
Gast
« Antwoord #2 Gepost op: 13 Januari 2009 - 19:11:04 »

De rijksdaalders uit 1898, hebben deze een randschrift? '*God*ZIJ*MET*ONS'. Ik ken valse exemplaren waar juist dit randschrift onbreekt. Het zal wellicht moeilijk zijn geweest om ook het randschrift te vervalsen. De afmetingen en het gewicht doen mij vermoeden dat het valse exemparen zijn.

Probeer nogmaals de afbeeldingen te uploaden. Sla ze desnoods via het programma 'Paint' nogmaals op. Dit vindt je via Start, Programma's, Bureauassesoires, Paint. Vaak lukt het mij dan wel. Maar opnieuw proberen ook wel eens. Als de grote en JPG kloppen dan moet het lukken.

Gr. Jeroen
jpscheepmaker
groentje
*

jp.scheepmaker

« Antwoord #3 Gepost op: 13 Januari 2009 - 19:32:27 »

het 1e exemplaar 2,5gld 1898 heeft het randschrift "GOD*ZY*MET*ONS" niet.
het 2e en 3e exemplaar 2,5gld 1898 hebben het randschrift "GOD*ZY*MET*ONS" wel.

hier is alvast de 3gld 1823B:

« Laatste verandering: 13 Januari 2009 - 19:34:48 door jpscheepmaker » Gelogd
jpscheepmaker
groentje
*

jp.scheepmaker

« Antwoord #4 Gepost op: 13 Januari 2009 - 19:33:48 »

bij deze 2,5gld 1841 en het 1e exemplaar uit 1898
« Laatste verandering: 13 Januari 2009 - 19:42:16 door jpscheepmaker » Gelogd
jpscheepmaker
groentje
*

jp.scheepmaker

« Antwoord #5 Gepost op: 13 Januari 2009 - 19:46:21 »

en hier zijn de laatste drie:
Lumi
Volledig lid

« Antwoord #6 Gepost op: 13 Januari 2009 - 20:49:06 »

Leuke munten als ze allemaal echt zouden zijn geweest.

Mijn mening: allemaal vals....

Ludo
RobKooy (Overleden)
full lid

Met grote voorsprong het allerbeste muntenforum!

« Antwoord #7 Gepost op: 13 Januari 2009 - 21:49:19 »

Dit zijn allemaal valse munten, maar niet noodzakelijkerwijs vervalsingen ten nadele van de verzamelaar.
Verschillende kunnen afkomstig zijn uit het voormalige Nederlands-Indië, waar ze destijds gewoon hebben gecirculeerd en dus vervalsingen te nadele van de staat waren.
Rob Kooy

Helaas is Rob Kooy overleden en niet meer actief op ons forum, Namens het Muntenforum willen wij Rob Kooy bedanken voor de inzet van de afgelopen jaren hij was en is een enorme inspiratie voor vele verzamelaars.
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: