jpscheepmaker
groentje
Geslacht: 
jp.scheepmaker
|
 |
« Gepost op: 12 Januari 2009 - 13:05:02 » |
|
Hallo, Er staan in dit forum veel bruikbare berichten voor reiniging van de munten, maar er blijft nog één ding onduidelijk. Hoogstwaarschijnlijk haal ik weer flink wat oude koeien uit de sloot, maar ik heb niets specifieks mbt het afborstelen van munten kunnen vinden. Ik ben op dit moment bezig met een grote schoonmaak (oude collectie van familie) en heb iets ruwere doeken gebruikt tijdens de nabehandeling, ipv. een borstel, om eventuele krassen te voorkomen. Heel erg effectief is het niet; ik bevond/bevind me in een onzekere positie wat betreft het afborstelen. Ik heb soms berichten (ook op andere sites) gezien dat men gebruik maakt van een nagelborstel, zijn deze niet veel te ruw? Heeft het afborstelen, bij welk soort borstel dan ook, niet tot gevolg dat er krassen op de munten komen? Welke borstels zijn goed te gebruiken tijdens de behandeling van de munten? mvg, Jochem Scheepmaker
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Munthunter
Gast
|
 |
« Antwoord #1 Gepost op: 12 Januari 2009 - 13:56:17 » |
|
Nou Jochem,
Ik zou je ten alle tijden het afborstelen willen ontraden. Het is niet voor niets dat er over afborstelen van munten weinig is te vinden...
Je brengt de munt vaker meer schade toe dan dat het iets verbeterd.
Om aangekoekte resten van een munt af te halen raad ik je gewone zuurvrije Vaseline aan. Smeer de munt dik in en laat het enige dagen goed intrekken. De aangekoekte laag is dan vaak makkelijk te verwijderen.
Succes,
Jeroen
|
|
|
|
|
|
|
|
|
maarten16
Senior lid

Geslacht: 
dit forum is echt gaaf!
|
 |
« Antwoord #2 Gepost op: 19 Januari 2009 - 13:03:00 » |
|
Nou Jochem,
Ik zou je ten alle tijden het afborstelen willen ontraden. Het is niet voor niets dat er over afborstelen van munten weinig is te vinden...
Je brengt de munt vaker meer schade toe dan dat het iets verbeterd.
Om aangekoekte resten van een munt af te halen raad ik je gewone zuurvrije Vaseline aan. Smeer de munt dik in en laat het enige dagen goed intrekken. De aangekoekte laag is dan vaak makkelijk te verwijderen.
Succes,
Jeroen
jeroen een vraag he, neem deze munt, Kan je dit groene ook weg krijgen dan met zuurvrije Vaseline? En hoe verwijder je het dan?
|
|
|
|
« Laatste verandering: 19 Januari 2009 - 13:06:36 door maarten16 »
|
|
Koningkrijk verzamelaar!
|
|
|
|
Munthunter
Gast
|
 |
« Antwoord #3 Gepost op: 20 Januari 2009 - 13:56:59 » |
|
Maarten,
Deze (ik denk uit de metaaldetectie afkomstige) munt heeft een groenige patina. Ik zoek zelf ook met een detector en vind deze munten dan ook regelmatig. Echter weet ik niet of de benaming patina wel zo goed klopt. De koperen munt lijkt soms wel wat af te bladderen terwijl een patina een 'verkleuring of we aanslag' zou zijn. Een patina afkomstig van het verblijf in de vochtige grond lijkt mij anders dan een natuurlijke patina ontstaan in een sigarendoosje bijvoorbeeld.
De Vaseline smeer ik er dik op, laat die een paar dagen intrekken en verwijder zou makkelijker het aangekoekte vuil. Het groene op jou munt is dus geen vuil. Insmeren is altijd beter om te voorkomen dat de munt nog verder wordt aangetast door corrosie. De overtollige Vaseline haal ik er met een tissue af en wat is ingetrokken blijft op de munt en dient als beschermend laagje.
Wil je onverhoopt toch de Vaseline verwijderen dan kun je de munt even onderdompelen in kokend water, hoewel niet elke munt dit op prijs stelt en dat soms ook wel laat merken.
De munt die jij hier laat zien is echter van dusdanige kwaliteit (goed tot zeer goed, maar eerder goed) dat ik het wel aan zou durven.
Maar concreet: De groene aanslag zal wellicht te verwijderen zijn met de Vaseline, hij verwijderd het niet maar verweekt het eerder.
Succes,
Gr. Jeroen
|
|
|
|
|
|
|
|
|
maarten16
Senior lid

Geslacht: 
dit forum is echt gaaf!
|
 |
« Antwoord #4 Gepost op: 20 Januari 2009 - 15:37:13 » |
|
Maarten,
Deze (ik denk uit de metaaldetectie afkomstige) munt heeft een groenige patina. Ik zoek zelf ook met een detector en vind deze munten dan ook regelmatig. Echter weet ik niet of de benaming patina wel zo goed klopt. De koperen munt lijkt soms wel wat af te bladderen terwijl een patina een 'verkleuring of we aanslag' zou zijn. Een patina afkomstig van het verblijf in de vochtige grond lijkt mij anders dan een natuurlijke patina ontstaan in een sigarendoosje bijvoorbeeld.
De Vaseline smeer ik er dik op, laat die een paar dagen intrekken en verwijder zou makkelijker het aangekoekte vuil. Het groene op jou munt is dus geen vuil. Insmeren is altijd beter om te voorkomen dat de munt nog verder wordt aangetast door corrosie. De overtollige Vaseline haal ik er met een tissue af en wat is ingetrokken blijft op de munt en dient als beschermend laagje.
Wil je onverhoopt toch de Vaseline verwijderen dan kun je de munt even onderdompelen in kokend water, hoewel niet elke munt dit op prijs stelt en dat soms ook wel laat merken.
De munt die jij hier laat zien is echter van dusdanige kwaliteit (goed tot zeer goed, maar eerder goed) dat ik het wel aan zou durven.
Maar concreet: De groene aanslag zal wellicht te verwijderen zijn met de Vaseline, hij verwijderd het niet maar verweekt het eerder.
Succes,
Gr. Jeroen
tja oke, nou ja alleen verweekt dan laat ik hem zo maar, per slot van rekening is dit munt die zeer zeldzaam is en catalogus waarde op dit moment van 250 euro heeft  Dus laat denk maar. Wel bedankt voor de uitleg. Groetjes, Maarten
|
|
|
|
|
|
Koningkrijk verzamelaar!
|
|
|
|
Munthunter
Gast
|
 |
« Antwoord #5 Gepost op: 20 Januari 2009 - 16:35:40 » |
|
Ja nogmaals poets een munt niet meer dan nodig en kies er dan liever voor de munt met rust te laten dan hem nog meer te 'mis'handelen. Maar de aangekoekte laag verweekt, niet de munt natuurlijk en een dun laagje Vaseline beschermt de munt tegen verdere corrosie.
Echter denk ik dat je je niet blind moet staren op de catalogusprijzen. In de kwaliteit Fraai staat hij voor €500,00 met een oplage van 165.000. Dit wil volgens mij niet zeggen dat hij in de staat Goed de helft, dus €250,00, op zou moeten leveren. Ik denk dat deze munt nooit voor dat bedrag zal worden verkocht/gekocht, ondanks het lage slagaantal. Maar misschien heb ik het mis...
Gr. Jeroen
|
|
|
|
|
|
|
|
|
maarten16
Senior lid

Geslacht: 
dit forum is echt gaaf!
|
 |
« Antwoord #6 Gepost op: 20 Januari 2009 - 16:43:40 » |
|
Ja nogmaals poets een munt niet meer dan nodig en kies er dan liever voor de munt met rust te laten dan hem nog meer te 'mis'handelen. Maar de aangekoekte laag verweekt, niet de munt natuurlijk en een dun laagje Vaseline beschermt de munt tegen verdere corrosie.
Echter denk ik dat je je niet blind moet staren op de catalogusprijzen. In de kwaliteit Fraai staat hij voor €500,00 met een oplage van 165.000. Dit wil volgens mij niet zeggen dat hij in de staat Goed de helft, dus €250,00, op zou moeten leveren. Ik denk dat deze munt nooit voor dat bedrag zal worden verkocht/gekocht, ondanks het lage slagaantal. Maar misschien heb ik het mis...
Gr. Jeroen
Ja dat denk wel dat je nu plank mis slaat, verkoopwaarde bij deze munt ligt rond 200 euro  Vind hem maar eens op deze kwaliteit onder 200 euro  Bij zeldzame munten kan je 50 a 60 % van 500 nemen voor kwaliteit zg. natuurlijk moet je niet naar catalogus waarde kijken, dat weet ik ook wel, maar was meer om ff aan te geven hoe zeldzaam hij is.... Op een andere forum(groter dan deze) ben ik moderator nieuwe tijd(nederland), dus ik weet waar ik het over heb 
|
|
|
|
« Laatste verandering: 20 Januari 2009 - 16:45:49 door maarten16 »
|
|
Koningkrijk verzamelaar!
|
|
|
|
Munthunter
Gast
|
 |
« Antwoord #7 Gepost op: 20 Januari 2009 - 19:12:10 » |
|
Welk forum?  Ik ben het met je eens wat betreft de zeldzaamheid, echter niet met de kwaliteit. Ik denk niet dat je deze munt kunt plaatsen in de kwaliteit ZG maar eerder in de kwaliteit G. De wapenzijde is vrijwel geheel weg, de voorzijde is wat beter maar in mijn ogen ook geen ZG. De zeldzaamheid bepaald de prijs, maar niet de kwaliteit. Kortom als ik jou rekensom doorvoer: Fraai is €500,00 Zeer Goed is dan €250,00 (50% van €500,00) Goed zou dan €125,00 moeten zijn... (50% van €250,00) Dat deze rekensom niet altijd opgaat weet ik ook uit ervaring. Daarbij ga ik er van uit dat je als verzamelaar deze munt voor geen goud wilt missen  En om bij het topic te blijven... Ik zou een munt van €250,00 niet afborstelen of het vuil er van losweken met Vaseline  Gr. Jeroen Ps. Ik ben benieuwd welk groot muntenforum er nog meer is...
|
|
|
|
« Laatste verandering: 20 Januari 2009 - 19:15:02 door Munthunter »
|
|
|
|
|
maarten16
Senior lid

Geslacht: 
dit forum is echt gaaf!
|
 |
« Antwoord #8 Gepost op: 20 Januari 2009 - 19:17:58 » |
|
Welk forum?  Ik ben het met je eens wat betreft de zeldzaamheid, echter niet met de kwaliteit. Ik denk niet dat je deze munt kunt plaatsen in de kwaliteit ZG maar eerder in de kwaliteit G. De wapenzijde is vrijwel geheel weg, de voorzijde is wat beter maar in mijn ogen ook geen ZG. De zeldzaamheid bepaald de prijs, maar niet de kwaliteit. Kortom als ik jou rekensom doorvoer: Fraai is €500,00 Zeer Goed is dan €250,00 (50% van €500,00) Goed zou dan €125,00 moeten zijn... (50% van €250,00) Dat deze rekensom niet altijd opgaat weet ik ook uit ervaring. Daarbij ga ik er van uit dat je als verzamelaar deze munt voor geen goud wilt missen  En om bij het topic te blijven... Ik zou een munt van €250,00 niet afborstelen of het vuil er van losweken met Vaseline  Gr. Jeroen Ps. Ik ben benieuwd welk groot muntenforum er nog meer is... en toch blijf ik er bij dat zg is, check deze foto van het wapen kant maar eens! want alle details zitten onder die groene (patina)!!!
|
|
|
|
|
|
Koningkrijk verzamelaar!
|
|
|
maarten16
Senior lid

Geslacht: 
dit forum is echt gaaf!
|
 |
« Antwoord #9 Gepost op: 20 Januari 2009 - 19:24:18 » |
|
Daarbij ga ik er van uit dat je als verzamelaar deze munt voor geen goud wilt missen  haha nee echt niet  Heb ook 10 cent 1819! 
|
|
|
|
|
|
Koningkrijk verzamelaar!
|
|
|
|
Lumi
|
 |
« Antwoord #10 Gepost op: 20 Januari 2009 - 19:30:42 » |
|
Kwaliteitsbepalingen zijn wel omschreven in de diverse katalogussen, maar zal altijd een twistpunt blijven!! Dit blijkt ook wel weer uit bovenstaande.
Als ik de munt had moeten kopen zou ik hem beoordeelt hebben als Goed. Zou ik hem als verkoper moeten verkopen dan plakte ik er een Zeer goed op.....
Ludo
Ps zelf hem ik hem ook. kwaliteit......G of ZG....
|
|
|
|
|
|
|
|
|
maarten16
Senior lid

Geslacht: 
dit forum is echt gaaf!
|
 |
« Antwoord #11 Gepost op: 20 Januari 2009 - 19:33:28 » |
|
ooh das mooi ludo  Heb je ook 1 cent 1821B en 1824B? Btw weet je voor hoeveel ik deze munt heb gekocht  ..... wel best prijzig  30 euro 
|
|
|
|
|
|
Koningkrijk verzamelaar!
|
|
|
|
Lumi
|
 |
« Antwoord #12 Gepost op: 21 Januari 2009 - 11:07:08 » |
|
ooh das mooi ludo  Heb je ook 1 cent 1821B en 1824B? Btw weet je voor hoeveel ik deze munt heb gekocht  ..... wel best prijzig  30 euro  Nee deze 2 centen heb ik ook nog niet, ben ze eerlijk gezegd nog niet tegengekomen....  30 euro, een mooie prijs, zeker niet te duur. Ik heb voor de mijne 90 euro betaald, en heb daar helemaal geen spijt van  Heb je je halve cent 1828U al gekocht? Ludo
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Lo
groentje
|
 |
« Antwoord #13 Gepost op: 03 Juni 2009 - 10:38:59 » |
|
Hi, ff terug naar het onderwerp, ik lees in de FAQ hier wel 3x over borstelen, bijv. Behandeling met ammoniak Laat de munten gedurende ongeveer dertig minuten weken in een ammoniakoplossing, hierna de munten afborstelen, goed spoelen en drogen. Wat is nu erger, poetsen of toch borstelen? 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
muntje05
|
 |
« Antwoord #14 Gepost op: 08 Juni 2009 - 22:04:54 » |
|
Hi, ff terug naar het onderwerp, ik lees in de FAQ hier wel 3x over borstelen, bijv. Behandeling met ammoniak Laat de munten gedurende ongeveer dertig minuten weken in een ammoniakoplossing, hierna de munten afborstelen, goed spoelen en drogen. Wat is nu erger, poetsen of toch borstelen?  Beste Maarten, Munthunter schrijft 200109: Echter weet ik niet of de benaming patina wel zo goed klopt. De koperen munt lijkt soms wel wat af te bladderen terwijl een patina een 'verkleuring of wel aanslag zou zijn.M.i. is op de foto dd.20 januari duidelijk afbladdering te zien, en beslist geen patina. Enneh, Lo: borstelen of reinigen is niet de vraag, maar risico op verknoeien of in huidige toestand laten is dat wel Wil je de munt verknoeien, althans geheel van patina of wat daar voor doorgaat ontdoen, dan moet je eens elektroforese proberen. Groet Jos B.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|