weer tweety, maar ik zie niemand anders praten over de gezelsgroot, wat nogal straf is

de vlaamse groot was zonder meer de dollar van de middeleeuwen, lees er over wat enno van gelder schrijft in de nederlandse munten, utrecht/antwerpen 1972. ik zal mis zijn, maar er werden er zowat 22 miljoen ex van gemaakt, wat in de middeleeuwen een zondvloedige aanmunting was. vaak nieuwe met het zilver van oude ex., ook vele imitaties, waarvan enkele niet op de kop te tikken zyn. nu vele jaren geleden is er over de verschilllende varianten een mooi artikel geweest in het jaarboek van de egmp (ik weet niet meer welke daar ik myn ex blijkbaar niet meer heb, niet denkende dat ik het daarover nog ooit zou hebben).
lees ook hierover: j. ghyssens, le monnayage d'argent en flandre, in RBN 1974 (pas op peperduur) en
o.elsen, la monnaie des comtes de flandre in RBN 1995 (even peperduur). was er ook ooit een artikel van H. VANDERWERVE over de aanmunting van Van Male en de muntontwaarding, die uitmuntende geschiedkundige (in myn ogen), ik weet het niet juist meer.
veel genot

T.WEETY