Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
25 Mei 2012 - 14:55:22 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: muntcirculatie Noord-Limburg 18e eeuw  (gelezen 1171 keer)
Jan2002
Volledig lid

Geslacht: Man

« Gepost op: 30 December 2008 - 17:15:41 »

In verband met stamboomonderzoek zou ik graag weten welke munten in de 18e eeuw gangbaar waren in het huidige Noord-Limburg (het gebied rond Venray). Dit gebied maakte indertijd deel uit van het Pruisisch Overkwartier van het graafschap Gelre. Het kent een heel andere geschiedenis (en naar ik aanneem daardoor ook een andere muntslag) dan het huidige Midden- en Zuid-Limburg, waar ik wel een onderwerp over vond in deze rubriek. Wie kan hierover iets zeggen?
Munthunter
Gast
« Antwoord #1 Gepost op: 30 December 2008 - 17:50:10 »

Ik neem aan dat hier betaald werd met de gebruikelijk provinciale muntslag. De munten van alle provincies kwamen overal voor. Men zag enkel de vorm (grote) van de munt en het materiaal, omdat het merendeel van de mensen nog analfabeet was. Kortom de munten van Utrecht, (West) Frisia, Gelria, Namen, Overijssel, etc. zullen in de omgeving van Venray gerouleerd hebben. Dit alles aangevuld met munten uit het aangrenzende Duitsland. Misschien kun je op een detectorsite in contact komen met zoekers uit die omgeving. Zij kunnen precies vertellen welke munten ze daar uit de grond piepen.

Een leuk forum voor metaaldetectorzoekers is: www.detecties.com/dc is een veel gebruikt forum en dus een aanrader

Succes!

Gr. Jeroen
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: